Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69582
Title: Проблеми та перспективи розвитку світового ринку органічної продукції в умовах макроекономічної нестабільності
Other Titles: Problems and prospects of the development of the world market of organic products in the conditions of macroeconomic instability
Authors: Скороход, І. С.
Сичук, О. В.
Keywords: світовий ринок органічної продукції, виробництво органічної продукції, органічне землеробство, споживчий попит, геополітична та економічна нестабільність, global market of organic products, production of organic products, organic agriculture, consumer demand, geopolitical and economic instability
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Скороход, І. С. Проблеми та перспективи розвитку світового ринку органічної продукції в умовах макроекономічної нестабільності / І. С. Скороход, О. В. Сичук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 52. – С. 156–162. – Бібліогр.: с. 161–162 (15 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/52_2024ua/27.pdf
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті досліджено сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку світового ринку органічної продукції в умовах макроекономічної нестабільності. Визначено основні фактори, які сприяють зростанню ринку органічної продукції, серед яких виділено: підвищену свідомість споживачів щодо здорового способу харчування; поширення органічної сертифікації, зростання електронної комерції. Авторами проаналізовано сучасний стан світового ринку органічної продукції. Визначено, серед країн, які займають лідируючі позиції на світовому рівні у виробництві та споживанні органічної продукції виділяють США, Німеччину, Францію, Китай та Канаду. Окреслено основні проблеми нестабільності розвитку ринку органічної продукції, а саме: зростання цін на продовольство через інфляцію; вплив геополітичних факторів; надлишок пропозиції органічної продукції внаслідок збільшення попиту під час пандемії COVID-19.
The purpose of the article is to study the current state, identify problems and prospects for the development of the world market of organic products in conditions of macroeconomic instability. The agricultural sector is recognized as one of the most key and dynamic sectors of the world economy. In particular, organic production is becoming a necessary link in ensuring sustainable and ecologically safe food. The rapid development of this sector is determined not only by national trends, but also by controversial processes at the international level. The main factors contributing to the growth of the organic products market have been identified, among which the following are highlighted: increased consumer awareness of healthy eating and environmental protection; the spread of organic certification, the growth of e-commerce and online platforms. The authors analyzed the current state of the world market of organic products. It was determined that the USA, Germany, France, China and Canada stand out among the countries that occupy leading positions at the world level in the production and consumption of organic products. A high level of consumption of organic products per capita is noted in countries such as Switzerland, Denmark and Luxembourg. The main problems of the instability of the development of the organic products market are outlined, namely: the increase in food prices due to inflation; the impact of geopolitical factors disrupting supply chains; an oversupply of organic products due to increased demand during the COVID-19 pandemic. In order to ensure food and environmental security, the governments of countries around the world support the production of high-quality and environmentally safe products in every possible way. The main current trends in the world market of organic products are: the growth of the price of organic products at a faster pace than for non-organic products; increasing innovation in organic farming; growth in the number of certified organic farms; increase in demand for certain segments of the product range (fruits and vegetables, baby food products); using artificial intelligence to track all stages of production and transportation of organic products.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69582
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 52 - 2024



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.