Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69584
Название: Стратегічний менеджмент в системі управління сучасним підприємством
Другие названия: Strategic management in the management system of a modern enterprise
Авторы: Супрун, С. Д.
Ключевые слова: стратегічний менеджмент, управління підприємством, корпоративна стратегія, ризик- менеджмент, strategic management, enterprise management, corporate strategy, risk management
Дата публикации: 2024
Издательство: Видавничий дім "Гельветика"
Библиографическое описание: Супрун, С. Д. Стратегічний менеджмент в системі управління сучасним підприємством / С. Д. Супрун // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 52. – С. 163–167. – Бібліогр.: с. 166–167 (5 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/52_2024ua/28.pdf
Серия/номер: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Краткий осмотр (реферат): Розглянуто напрями стратегічного менеджменту в системі управління сучасним підприємством. Відмічено, що воєнний стан в Україні радикально змінив підходи до стратегічного менеджменту, оскільки фокус уваги, наразі, змістився з довгострокових планів на оперативні заходи, спрямовані на збереження життєздатності бізнесу в умовах кризи. Для успішного функціонування вітчизняних підприємств у цей складний період ключовим напрямками є провадження гнучких, адаптивних стратегій, зосередження на ризик-менеджменті та інноваційних підходах до управління. Зважаючи на це, з’ясовано, що найбільш важливими теоретичними і прикладними аспектами, що потребують подальшого розвитку в сучасних умовах господарювання, є поглиблення сучасної парадигми управління підприємством через розвиток теоретичних положень концепції бізнес-моделювання, уточнення поняття «корпоративна стратегія» та «бізнес-модель» підприємства.
The article considers the directions of strategic management in the management system of a modern enterprise. It is noted that the martial law in Ukraine has radically changed approaches to strategic management, since the focus has now shifted from long-term plans to operational measures aimed at maintaining business viability in a crisis. For the successful functioning of domestic enterprises in this difficult period, the key areas are the implementation of flexible, adaptive strategies, focus on risk management and innovative management approaches. martial law in Ukraine has radically changed approaches to strategic management and the focus has shifted from long-term plans to operational measures aimed at maintaining business viability in a crisis. The main approaches to strategic management are considered. First of all, it is a change of priorities and goals. For the majority of domestic enterprises, the main strategic goal is to ensure operational activities and survival. Long-term plans have been frozen or changed to short-term objectives. Some companies, based on their capabilities, have started to expand their operations in western Ukraine to minimise the risks from the hostilities. Another approach to strategic management is the function of adaptability and flexibility in business processes. This included new ways of securing supply chains, adapting logistics, and new sales schemes. Large enterprises have implemented anticrisis strategies that include measures to cut costs, reduce staff, and search for new markets and partners. The role of risk management has increased, as strategic decisions are accompanied by a constant assessment of risks, such as physical threats, infrastructure losses, currency fluctuations and rising energy prices. In view of this, it is found that the most important theoretical and applied aspects that require further development in the current economic environment are the deepening of the modern paradigm of enterprise management through the development of theoretical provisions of the business modelling concept, clarification of the concepts of ‘corporate strategy’ and ‘business model’ of an enterprise.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69584
ISSN: 2413-9971
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 52 - 2024

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
СТРАТЕГІЧНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ.pdf293.01 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.