Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69648
Title: | Право законодавчої ініціативи: зміст та форми реалізації |
Other Titles: | The Right of Legislative Initiative: Content and Forms of Implementation |
Authors: | Панасюк, В. М. |
Keywords: | законопроєкт, законодавча ініціатива, законотворчий процес, регламент, bill, legislative initiative, legislative process, Rules of Procedure |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Панасюк В. М. Право законодавчої ініціативи: зміст та форми реалізації/ В. М. Панасюк //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2024. – №4. – С. 87-90 – Бібліогр.: с. 90 (8 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/310770/301986 |
Abstract: | У статті розглядаються правові та практичні аспекти реалізації права законодавчої ініціативи в Україні. Право законодавчої ініціативи є ключовим елементом демократичної системи. Ефективна реалізація цього права сприяє створенню якісної нормативно-правової бази, яка відповідає потребам суспільства та забезпечує стабільний розвиток держави. Здійснено аналіз змісту права законодавчої ініціативи за результатами якого зроблено висновки, що зміст права законодавчої ініціативи охоплює комплекс дій, пов’язаних із розробкою, поданням, участю в обговореннях законопроєктів та різниться в залежності від суб’єкта, яким реалізовується дане право. Відмінності змісту права законодавчої ініціативи різних суб’єктів обумовлені потребою диференціації правового регулювання, яка є необхідною з огляду на функціональне призначення суб’єктів даного права в механізмі функціонування держави. Окрім цього, запропоновано структурувати зміст права законодавчої ініціативи шляхом виокремлення двох блоків правомочностей, якими наділено суб’єктів даного права. Перший блок охоплює правомочності, які суб’єкт реалізовує щодо власної законодавчої ініціативи та його обов’язки при внесені ініціативи на розгляд Верховної Ради, а другий охоплює можливості участі суб’єктів права законодавчої ініціативи у законодавчому процесі щодо ініціативи інших суб’єктів даного права. На основі проведеного аналізу зроблено висновок про необхідність вдосконалення механізмів реалізації права законодавчої ініціативи в Україні, підвищення прозорості та ефективності законодавчого процесу. Оскільки, Регламент Верховної Ради, Закони України «Про статус народного депутата України», «Про комітети Верховної Ради України», містять різні підходи до визначення форм реалізації права, змісту права законодавчої ініціативи, що реалізується різними суб’єктами. Частково існуючі проблеми реалізації права законодавчої ініціативи буде усунено з введенням і дію змін до Регламенту Верховної Ради передбачених Законом України «Про правотворчу діяльність» зокрема щодо підвищення якості внесених законодавчих ініціатив та зменшення кількості випадків зловживанням правом законодавчої ініціативи. The article examines the legal and practical aspects of implementing legislative initiative in Ukraine. The right to initiate legislation represents a fundamental component of a democratic system. A detailed analysis of the content of the right to legislative initiative was conducted, with the results indicating that the content of the right to legislative initiative encompasses a comprehensive range of issues. The aforementioned rights are subject to variation depending on the subject matter in question, namely the manner in which the right is realised. The differences in the content of the legislative initiative rights of various subjects are due to the necessity of differentiating the legal regulation of functions, which is essential for the implementation of the subjects’ rights in the mechanism of state operation.Furthermore, the author puts forth a proposal to structure the content of the legislative initiative right by delineating two distinct categories of powers vested in the subjects of this right. The initial section delineates the powers exercised by the subject in relation to their own legislative initiative and the obligations that accompany the submission of an initiative to the Verkhovna Rada. The subsequent section outlines the avenues for participation of subjects of the legislative initiative right in the legislative process with regard to initiatives proposed by other subjects of this right.On the basis of the analysis, it was concluded that the mechanisms of the exercise of the right of legislative initiative in Ukraine should be improved and the transparency and efficiency of the legislative procedure should be increased. Different approaches to determining the forms and content of the exercise of the right of legislative initiative by different subjects are contained in the different Laws. The issues related to the exercise of the right of legislative initiative will be partially resolved when the amendments to the Rules of Procedure of the Verkhovna Rada come into force. This will, in particular, lead to an improvement in the quality of legislative initiatives and a reduction in the number of cases of abuse of the right of legislative initiative. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69648 |
ISSN: | 2788-6018 |
Appears in Collections: | Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 4. 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
310770-Текст статті-718133-1-10-20240830.pdf | 264.98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.