Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69659
Title: | Актуальність вивчення української мови серед російськомовних громадян України: особливості навчальних вправ у проєкті посібника «Говорімо українською» |
Other Titles: | The relevance of learning Ukrainian for Russian-speaking citizens of Ukraine: peculiarities of training exercises in the draft manual “Speaking Ukrainian” |
Authors: | Данчишин, Н. Р. |
Keywords: | українська мова, українська мова як іноземна, українська мова для російськомовних, методика викладання української мови як іноземної, курси української мови, російсько-українська війна, Ukrainian language, Ukrainian as a foreign language, Ukrainian for Russian speakers, methods of teaching Ukrainian as a foreign language, Ukrainian language courses, Russo-Ukrainian war |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Видавничий дім "Гельветика" |
Citation: | Данчишин, Н. Р. Актуальність вивчення української мови серед російськомовних громадян України: особливості навчальних вправ у проєкті посібника «Говорімо українською» / Н. Р. Данчишин // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 36. – С. 15–20. – Бібліогр.: с. 19–20 (31 назва); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/36/4.pdf |
Series/Report no.: | Закарпатські філологічні студії; |
Abstract: | У статті розглянуто актуальні проблеми вивчення української мови серед російськомовних громадян України на
сучасному етапі. Оскільки від початку повномасштабної московсько-української війни, як свідчать результати низки
соціологічних досліджень, поширеність і популярність української мови і як державної, і як іноземної, помітно зростають, з’явилася нагальна потреба задовольнити запит охочих на відповідні навчальні курси, книжки та інші нові
матеріали, необхідні в роботі.
За приклад успішної реалізації одного з таких проєктів узято, зокрема, розмовний клуб «Говорімо українською»,
який відбувався 2022 року в дистанційному та очному форматах, зусиллями співпрацівників МІОКу НУ «Львівська
політехніка» та його партнерів. За підсумками розмовного клубу, у відповідь на побажання зацікавлених у вивченні
державної мови (а в межах проєкту взяли участь понад 800 зареєстрованих слухачів) виникла ініціатива створити
однойменний навчальний посібник з української мови, спрямований насамперед для тих громадян України, чиєю
основною мовою в щоденній комунікації була чи досі залишається російська або невнормована суміш російської та
української – так званий «суржик».
Пропований проєкт навчального посібника «Говорімо українською» ґрунтується на випробуваному під час
занять у межах розмовного клубу навчально-методичному корпусі. Тобто матеріали розроблено так, щоб активізовувати всі види мовленнєвої діяльности. Це має слугувати допомогою для учня, який вивчає українську, та прагне
вдосконалити власні вимову, навички читання й письма, а також знання граматики.
Тож мета статті – на прикладі розроблених вправ проєкту навчального посібника з української мови для російськомовних «Говорімо українською» окреслити особливості вивчення її серед дорослих. Задля цього здійснено
спробу унаочнити практичну реалізацію означеної ідеї через комплекс вправ одного з п’ятнадцятьох тематичних
розділів майбутнього навчального посібника. The article presents an analysis of the current challenges faced by Russian-speaking citizens of Ukraine in learning Ukrainian. Since the outbreak of the full-scale Russo-Ukrainian war, a number of sociological studies have indicated a significant increase in the prevalence and popularity of Ukrainian language. This has led to an evident need for the provision of relevant training courses, educational materials and other resources to meet the growing demand for Ukrainian language proficiency. One example of the successful implementation of one of these projects is the “Let's Speak Ukrainian” conversation club, which took place in 2022. As a consequence of the conversation club, in response to the expressed interest of those wishing to learn Ukrainian (over 800 students participated in the project), an initiative was launched to create a Ukrainian language textbook. This textbook is designed primarily for Ukrainian citizens whose main language of communication is Russian or a mixture of Russian and Ukrainian, a phenomenon known as “surzhyk”. The proposed draft of the textbook, entitled “Let's Speak Ukrainian”, is based on the teaching and learning materials that were tested during the classes of the conversation club. In other words, the materials have been devised with the objective of stimulating all forms of verbal activity. This should serve as a reference for learners of Ukrainian who wish to enhance their pronunciation, reading and writing abilities, as well as their understanding of grammar. The objective of this article is to delineate the distinctive characteristics of acquiring Ukrainian among adults, with a particular focus on the exercises outlined in the draft Ukrainian language textbook for Russian speakers, entitled “Let's Speak Ukrainian”. In order to demonstrate the practical application of this concept, a series of exercises have been developed for inclusion in one of the fifteen thematic sections of the forthcoming textbook. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69659 |
ISSN: | 2663-4899 |
Appears in Collections: | Закарпатські філологічні студії Вип. 36. 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
АКТУАЛЬНІСТЬ ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ.pdf | 419.18 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.