Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69675
Название: | Мовні засоби впливу на читача у сучасних ЗМІ |
Другие названия: | Linguistic means of influence on the reader in modern media |
Авторы: | Матвійчук, Т. П. Житар, І. В. |
Ключевые слова: | засоби масової інформації, новинні тексти, маніпуляція, медіасвідомість, засіб впливу, мова, mass media, news texts, manipulation, media awareness, means of influence, language |
Дата публикации: | 2024 |
Издательство: | Видавничий дім "Гельветика" |
Библиографическое описание: | Матвійчук, Т. П. Мовні засоби впливу на читача у сучасних ЗМІ / Т. П. Матвійчук, І. В. Житар // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 36. – С. 38–42. – Бібліогр.: с. 42 (11 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/36/8.pdf |
Серия/номер: | Закарпатські філологічні студії; |
Краткий осмотр (реферат): | У статті досліджено мовні засоби впливу на читача у сучасних ЗМІ. Мета статті – виявити та проаналізувати
мовні засоби впливу на читача у сучасних українськомовних ЗМІ. Матеріалом дослідження слугували новинні тексти служби новин Hromadske.ua, опубліковані у період з 08.10.2024 р. по 13.10.2024 р. Встановлено, що заголовок
новини – це не лише стислий зміст події, але й засіб впливу на читача, який може викликати емоції, інтерес чи навіть
упередження. Визначено, що засоби масової інформації у своїх публікаціях можуть: неповністю розкрити інформацію, тобто подавати її фрагментарно, відтак читач не може сформувати цілісну картину подій; додавати власні
судження, видавши їх за джерело інформації, відтак правдивість інформації спотворюється; висвітлювати інформацію під вигідним кутом; створити «інформаційний шум», тобто знизити рівень сприйняття фактів шляхом подачі
такої кількості новин, за якої стає неможливим їх фільтрування; публікувати неперевірену інформацію, оскільки
будь-яке перше повідомлення про подію справляє значно сильніший вплив на аудиторію, ніж наступні; поширювати
конкретизований погляд на ситуацію, як єдиний і правильний варіант. Доведено на прикладах, що матеріали ЗМІ
дуже часто містять: емоційно заряджені та упереджені слова та висловлювання, як-от: «терорист», «борець за
свободу», «жертви серед населення»; суперечності, заплутані висловлювання, нечіткі факти, ухиляння від надання
правдивої інформації, як-от: «деякі експерти стверджують»; гіперболи для створення сенсаційних заголовків або
заяв, як-от: «революційний винахід», «катастрофа»; слова, що викликають тривожний стан та страх, як-от: «хаос»,
«криза»; фрази, що передбачають охоплення великої кількості людей, як-от: «більшість людей вимагають», «усі
згодні». Виокремлено такі мовні засоби впливу на читача у сучасних ЗМІ: інформативна насиченість та лаконічність
викладу інформації; експресивність заголовків; індивідуальний підбір найефективніших мовних засобів до кожної
публікації; фразеологічні одиниці та сленгові лексеми відповідно до контексту; мовні кліше відповідно до теми
публікації; багатозначність слова, неологізми, емоційно-експресивна лексика; слова-лозунги; різні стилі мовлення;
зображально-виражальні засоби мови; стилістичні засоби та знаки пунктуації; іншомовна лексика. The article examines linguistic means of influencing the reader in modern mass media. The purpose of the article is to identify and analyze linguistic means of influencing the reader in modern Ukrainian-language mass media. The research was based on the news texts of the news service Hromadske.ua, published in the period from 08.10.2024 to 13.10.2024. It has been established that the headline of the news is not only a concise content of the event, but also a means of influencing the reader, which can cause emotions, interest or even prejudice. It has been determined that the mass media in their publications can: disclose information incompletely, that is, present it fragmentarily, so the reader cannot form a complete picture of events; add personal judgments, presenting them as a source of information, thus distorting the truthfulness of the information; highlight information from a favourable angle; create "information noise", that is, reduce the level of perception of facts by presenting a lot of news that it becomes impossible to filter it; publish unverified information, since any first message about an event has a much stronger impact on the audience than subsequent ones; spread a certain view of the situation as the only and correct option. It has been proven by examples that very often media materials contain: emotional and biased words and expressions, such as: "terrorist", "freedom fighter", "victims among the population"; contradictions, confusing statements, unclear facts, evasion of truthful information, such as: "some experts say"; hyperbole to create sensational headlines or claims, such as: "revolutionary invention", "disaster"; words that cause anxiety and fear, such as: "chaos", "crisis"; phrases involving large numbers of people, such as: "most people demand", "everyone agrees". The following linguistic means of influencing the reader in modern mass media have been distinguished: informative saturation and concise presentation of information; expressiveness of headlines; individual selection of the most effective language tools for each publication; phraseological units and slang lexemes according to the context; language clichés according to the topic of the publication; words that have several meanings, neologisms, emotional and expressive vocabulary; slogan words; different speech styles; figurative and expressive means of speech; stylistic devices and punctuation marks; borrowed words. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69675 |
ISSN: | 2663-4899 |
Располагается в коллекциях: | Закарпатські філологічні студії Вип. 36. 2024 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
МОВНІ ЗАСОБИ ВПЛИВУ НА ЧИТАЧА У СУЧАСНИ ЗМІ.pdf | 403.1 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.