Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69704
Title: Критика інституту авторського права крізь призму англо-американської філософсько-правової думки
Other Titles: Criticism of the institution of copyright through the prism of Anglo-American philosophical and legal thought
Authors: Юзвик, І. С.
Keywords: авторське право, право інтелектуальної власності, критика, Creative Commons, copyright, intellectual property rights, criticism
Issue Date: 2024
Citation: Юзвик І. С. Критика інституту авторського права крізь призму англо-американської філософсько-правової думки/ І. С. Юзвик//Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2024. – №4. – С. 183-188 – Бібліогр.: с. 187-188 (13 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/310939/302233
Abstract: Вказується, на сучасному етапі розвитку світової правової думки Організація Об’єднаних Націй з питаннях освіти, науки і культури офіційно визначає, що «базовою теоретичною основою авторського права є потреба у забезпеченні людства результатами знань, а, відтак, існує чітка необхідність у заохоченні прагнення до знань шляхом винагороди тих, хто знайомить з ними інших людей».Отже, у науковій статті досліджується критика інституту авторського права з точки зору англо-американської філософсько-правової наукової думки, а також альтернативні моделі правового регулювання інтелектуальної власності, які пропонуються в американських наукових колах, включаючи концепцію вільної культури та рух за відкритий доступ. У статті проаналізовано основні погляди та теорії минулого і сьогодення, які критикують авторське право. Розглядається доктрина П. Прудона, найвідомішого противника літературної власності 19 століття, і аналізуються погляди провідних американських критиків авторського права, які стверджують, що цей інститут несумісний з сучасним суспільством, в якому домінують технології, а також аргументують, що жорсткі рамки авторського права гальмують інновації та створюють перепони для вільного обміну інформацією в епоху штучного інтелекту. Серед таких критиків виділяються роботи Л. Лессіга, одного з найвпливовіших сучасних мислителів у галузі правового регулювання інтелектуальної власності. Науковий доробок Лессіга зосереджений на проблемах авторського права в умовах цифрової ери. Він пропонує реформувати існуючу систему, наголошуючи на необхідності збалансування інтересів творців та суспільства. Лессіг активно просуває ідеї вільної культури та відкритого доступу, стверджуючи, що вони сприятимуть більш справедливому та ефективному розподілу інформації. У статті детально розглядаються аргументи Лессіга щодо реформування авторського права, а також їхні можливі наслідки для суспільства та культури. Аналіз англо-американської філософсько-правової думки демонструє, що реформування авторського права є необхідним кроком для досягнення балансу між захистом прав творців та забезпеченням вільного доступу до знань та інформації для суспільства.
It is indicated that at the current stage of the development of world legal opinion, the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization officially defines that «the basic theoretical basis of copyright is the need to provide humanity with the results of knowledge, and, therefore, there is a clear need to encourage the desire to knowledge by rewarding those who introduce it to other people.»The article examines the criticism of the copyright institution from the perspective of Anglo-American philosophical and legal thought, as well as alternative models of legal regulation of intellectual property proposed in American academic circles, including the concept of free culture and the open access movement. The article analyzes the main views and theories of the past and present that criticize copyright. The doctrine of Proudhon, the most famous opponent of literary property in the 19th century, is considered, and the views of leading American copyright critics are analyzed, who argue that this institution is incompatible with modern society, which is dominated by technology. They argue that the rigid framework of copyright inhibits innovation and creates obstacles to the free exchange of information in the age of artificial intelligence. Among such critics, the work of L. Lessig, one of the most influential contemporary thinkers in the field of intellectual property law, stands out. Lessig’s scientific work focuses on copyright issues in the digital era. He proposes to reform the existing system, emphasizing the need to balance the interests of creators and society. Lessig actively promotes the ideas of free culture and open access, arguing that they will contribute to a more equitable and efficient distribution of information. The article examines in detail Lessig’s arguments for copyright reform, as well as their possible consequences for society and culture. The analysis of Anglo-American philosophical and legal thought demonstrates that copyright reform is a necessary step to achieve a balance between protecting the rights of creators and ensuring free access to knowledge and information for society.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69704
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 4. 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
310939-Текст статті-718740-1-10-20240903.pdf272.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.