Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69727
Название: | Концпт RELIGION в індивідуально-авторській картині світу Г. К. Честертона і лексична експлікація його понятійного шару |
Другие названия: | The concept of RELIGION in G.K. Chesterton’s individual author worldview and lexical explication of its notional field |
Авторы: | Стовбур, О. В. |
Ключевые слова: | концепт RELIGION, мовна картина світу, релігійна культура, релігійна картина світу, релігійний концепт, релігійно-християнська лексика, богословські догмати, поняття християнської моралі, concept RELIGION, linguistic worldview, religious culture, religious worldview, religious concept, religious Christian vocabulary, theological dogmas, concept of Christian morality |
Дата публикации: | 2024 |
Издательство: | Видавничий дім "Гельветика" |
Библиографическое описание: | Стовбур, О. В. Концпт RELIGION в індивідуально-авторській картині світу Г. К. Честертона і лексична експлікація його понятійного шару / О. В. Стовбур // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 36. – С. 119–125. – Бібліогр.: с. 124–125 (28 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/36/22.pdf |
Серия/номер: | Закарпатські філологічні студії; |
Краткий осмотр (реферат): | Стаття присвячена розгляду базового концепту RELIGION в мовній картині світу відомого англійського письменника Г. К. Честертона, а саме лексичній експлікації її релігійного фрагмента. Не зважаючи на те, що проблема
концепту та мовної картини світу активно розробляється вітчизняними дослідниками, питання вивчення релігійного
аспекту цих понять у творчості письменника ставиться вперше. У дослідженні узагальнено значення феномену
«мовна картина світу», яка визначається як система взаємопов’язаних уявлень про навколишній світ у вигляді
мовних одиниць, що лежать в основі нашого світобачення, та уточнено поняття релігійного концепту. Різножанровість одібраних для аналізу текстів (філософсько-релігійні трактати, художня література, публіцистика) пояснюється тим, що той чи інший фрагмент картини світу митця можна встановити лише за умови широкого різнобічного
аналізу всього спектру його творчості, соціально-історичного контексту та навіть особистого життя. Головна увага
у дослідженні зосереджена на виявленні за допомогою етимологічного та лексикографічного аналізу понятійного
шару концепту RELIGION та систематизації одиниць релігійної культури та релігійної картини світу, що об’єктивують цей концепт у творах письменника. У розвідці здійснений аналіз існуючої термінології для номінації цих
одиниць, встановлений узагальнюючий робочий термін для подальшого дослідження – релігійно-християнська
лексика. З’ясовано, що найбільш представленою в процесі вербалізації концепту RELIGION є група лексики на
позначення абстрактних християнських понять (базових богословських догматів, основних понять християнського
віросповідання, чеснот християнського релігійного кодексу, морально-етичних норм). Особливості вживання релігійно-християнських одиниць для концептуалізації релігійної картини світу Г. К. Честертона та вербальна експлікація концепту RELIGION і стали предметом розгляду цієї розвідки. У результаті дослідження було встановлено, що
в групі абстрактних релігійних понять найбільш представленими є лексеми на позначення богословських догматів,
що цілком закономірно, адже саме вони складають базис релігійного вчення. Визначено, що частотність вживання
цих лексем дещо різниться за жанрами, що зумовлено темою, сюжетною основою, задачами автора, однак можна
констатувати, що відповідні релігійні одиниці є домінантними не тільки в релігійно-філософських трактатах письменника, але й у всій його творчості, так як номіновані ними поняття в основному і виражають релігійний фрагмент
його авторської картини світу і складають номінативне поле концепту RELIGION. Кількісний та якісний аналіз відповідних лексем показує, що вони є індивідуально значимими для Г. К. Честертона і допомагають окреслити його
індивідуально-авторську мовну картину світу. The paper presents the research of the basic concept RELIGION of the linguistic worldview of the famous English writer G. K. Chesterton, namely the lexical explication of its religious worldview. Despite that the problem of the concept and the linguistic worldview is actively developed by domestic researchers, this issue has firstly been mentioned in respect of the author’s literary work. The study summarizes the meaning of the phenomenon of linguistic worldview, which is defined as a system of interconnected ideas about the world in the form of linguistic units that underlie the worldview, and clarifies the notion of religious concept. The diversity of the texts selected for analysis (fiction and non-fiction) is explained by the fact that a religious fragment of the author’s worldview can be established only through a comprehensive analysis of the entire spectrum of his work, socio-historical context, and even personal life. The study focuses on identifying the notional field of the concept RELIGION through etymological and lexicographic analysis and systematizing the units of religious culture and religious worldview that objectify this concept in the author’s works. The study analyzes the existing terminology for the nomination of these units, and establishes a generalized working term for further research – religious Christian vocabulary. It has been found that the most represented in the process of verbalization of the concept RELIGION is a group of vocabulary denoting abstract religious Christian concepts (basic theological dogmas, basic concepts of the Christian faith, virtues of the Christian religious code, moral and ethical norms). The features of using religious and Christian units to conceptualize G. K. Chesterton’s religious worldview and the verbal explication of the concept RELIGION are the subject of this study. As a result, it was found that the most represented are lexemes denoting theological dogmas, which is quite natural, since they form the basis of religious doctrine in the group of abstract religious Christian concepts. It has been determined that the frequency of use of these lexemes varies somewhat by genre, which is due to the topic, plot basis, and the author’s tasks, although it can be stated that the corresponding religious units are dominant not only in the author’s non-fiction, but also in his entire work, since the concepts nominated by them mainly express the religious fragment of the author’s worldview and constitute the nominative field of the concept RELIGION. The quantitative and qualitative analysis of the relevant lexemes show that they are individually significant for G. K. Chesterton and help outline his linguistic worldview. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/69727 |
ISSN: | 2663-4899 |
Располагается в коллекциях: | Закарпатські філологічні студії Вип. 36. 2024 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
КОНЦЕПТ RELIGION В ІНДИВІДУАЛЬНО-АВТОРСЬКІЙ КАРТИНІ СВІТУ.pdf | 488.94 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.