Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70140
Title: | Особливості проведення негласних слідчих (розшукових) дій в законодавстві Німеччини та України |
Other Titles: | Peculiarities of secret investigative (search) actions in the legislation of Germany and Ukraine |
Authors: | Поплавська, А. М. |
Keywords: | негласні слідчі (розшукові) дії, слідчий, прокурор, досудове розслідування, secret investigative (search) actions, investigator, prosecutor, pre-trial investigation |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Поплавська А. М. Особливості проведення негласних слідчих (розшукових) дій в законодавстві Німеччини та України/ А. М. Поплавська//Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2024. – №4. – С. 653-658 – Бібліогр.: с. 658 (7 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/311314/302546 |
Abstract: | Здобувши незалежність, Україна зайняла активну проєвропейську позицію, в тому числі у розробці законодавства. Звернувшись до історичних аспектів розвитку правової системи нашої держави, нам відомо про її приналежність до романо-германської правової сім’ї, що обумовлює той факт, що вітчизняне законодавство має ряд спільних рис із європейськими правовими системами, а саме: серед основних джерел права – нормативно-правовий акт, кодифікація законодавства. Дослідження зарубіжного права здійснювали ряд науковців, проте, особливості проведення негласних слідчих (розшукових) дій в розрізі порівняльного аналізу зарубіжного та вітчизняного досвіду потребує більш ґрунтовного вивчення. У статті було проаналізовано основні особливості організації та проведення негласних слідчих (розшукових) дій згідно Кримінального процесуального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу Федеративної Республіки Німеччина. Вивчивши окремі положення КПК ФРН, можемо відмітити, що основними функціями під час проведення розслідування, в тому числі таємних заходів, наділений прокурор та суд, а в КПК України чітко визначені ограни, які здійснюють досудове розслідування, першим з яких вказана Національна поліція України, а прокуратура, як орган досудового розслідування, відсутня. Водночас, уповноваженою особою, яка може приймати рішення про проведення НСРД являється слідчий, який наділений правом звертатись до слідчого судді з клопотанням, погодженим прокурором, про дозвіл на проведення негласних слідчих (розшукових) дій та прокурор. Так, в результаті порівняльного аналізу окремих таємних заходів по КПК ФРН та НСРД за КПК України, нами встановлено, що порядок їх проведення у Німеччині не деталізований, на відміну від вітчизняного законодавства, крім цього, серед особливостей, які заслуговують на увагу, можемо виділити зазначення у параграфах КПК ФРН конкретних злочинів, в ході розслідування яких законодавець дозволяє проводити той чи інший таємний захід, в українському кримінальному процесуальному праві такий підхід відсутній, у ст. 246 КПК України вказано лише, що НСРД можуть проводитись під час розслідування тяжких або особливо тяжких злочинів. Вважаємо за доцільне розглядати таку конкретизацію для впровадження в КПК України з метою запобігання ймовірним зловживанням щодо отримання інформації, яка виходить за межі предмету розслідування. After gaining independence, Ukraine took an active pro-European position, also in the development of legislation. Turning to the historical aspects of the development of the legal system of our state, we know that it belongs to the Romano-Germanic legal family, which determines the fact that domestic legislation has a number of common features with European legal systems, namely: among the main sources of law - normative - legal act, codification of legislation.Studies of foreign law were carried out by a number of scientists, however, the specifics of secret investigative (research) actions in the context of a comparative analysis of foreign and domestic experience require a more thorough study.The article analyzed the main features of the organization and conduct of undercover investigative (search) actions in accordance with the Criminal Procedure Code of Ukraine and the Criminal Procedure Code of the Federal Republic of Germany.Having studied the separate provisions of the Federal Criminal Code of Germany, we can note that the main functions during the investigation, including secret measures, are assigned to the prosecutor and the court, while the Criminal Code of Ukraine clearly defines the authorities that carry out pre-trial investigations, the first of which is the National Police of Ukraine, and the prosecutor’s office, as a body of pre-trial investigation, is absent. At the same time, the authorized person who can make a decision on the NSRD is the investigator, who has the right to apply to the investigating judge with a request, approved by the prosecutor, for permission to conduct secret investigative (search) actions and the prosecutor.Thus, as a result of a comparative analysis of certain secret measures under the Federal Criminal Code of Germany and the NSDR under the Criminal Code of Ukraine, we found that the procedure for their implementation in Germany is not detailed, unlike domestic legislation, in addition, among the features that deserve attention, we can highlight in the paragraphs of the Criminal Procedure Code of the Federal Republic of Germany on specific crimes, in the course of the investigation of which the legislator allows one or another secret measure to be carried out, in the Ukrainian criminal procedural law, such an approach is absent, in Art. 246 of the Criminal Procedure Code of Ukraine states only that NSRD may be conducted during the investigation of serious or particularly serious crimes. We think it expedient to consider such specification for implementation in the Criminal Procedure Code of Ukraine in order to prevent possible abuses in obtaining information that goes beyond the scope of the investigation. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70140 |
ISSN: | 2788-6018 |
Appears in Collections: | Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 4. 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
311314-Текст статті-719815-1-10-20240910.pdf | 278.58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.