Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70277
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Староста, Володимир Іванович | - |
dc.date.accessioned | 2025-02-06T11:38:47Z | - |
dc.date.available | 2025-02-06T11:38:47Z | - |
dc.date.issued | 2024-12 | - |
dc.identifier.citation | Староста В.І. Мотивація навчання студентів та аспірантів до і під час ускладнених умов (пандемія Covid-19, воєнний стан в Україні). Науковий журнал Хортицької національної академії. (Серія: Педагогіка. Соціальна робота) : наук. журн. / [редкол. : В. В. Нечипоренко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : Вид-во комунального закладу вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2024. Вип. 2(11). С. 105-116. DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2024-11-1. | uk |
dc.identifier.uri | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70277 | - |
dc.description.abstract | У статті проведено порівняння поглядів учасників освітнього процесу щодо мотивації навчання у вищій школі до та під час ускладнених умов (пандемія Covid-19, воєнний стан в Україні). Для опрацювання результатів анонімного онлайн опитування 3881 респондентів (бакалаврів, магістрантів та аспірантів) використано комп’ютерну програму IBM SPSS Statistics 23. Встановлено під час опитування 2019-2020, що найбільші показники має внутрішня мотивація. Виявлено відсутність статистично значущих відмінностей (t-критерій; p≤0,05) щодо показників мотивації до та на початку ускладнених умов між незалежними вибірками студентів і аспірантів у більшості випадків; проте аспіранти мають дещо вищі показники мотивації навчання порівняно зі студентами. Для студентів характерна тенденція пониження мотивації навчання в динаміці (2019-2023). Студентки виявляють статистично кращі (t-критерій; p≤0,05) показники внутрішньої та зовнішньої мотивації порівняно з представниками чоловічої статі. Студенти з високим рівнем навчальних досягнень мають кращі показники мотивації навчання. | uk |
dc.description.abstract | The article compares the views of participants in the educational process regarding the learning motivation in higher education before and during in complicated conditions (pandemic Covid-19, marital state in Ukraine). The author included 3881 respondents in the anonymous online survey Google Forms during 2019-2023, including: survey 2019 – 788 Bachelor and Master students, 49 PhD students; survey 2020-2023 – 2897 Bachelor and Master students, 147 PhD students; used IBM SPSS Statistics 23 for statistical analyses. The survey (2019-2020) shows that intrinsic motivation has the highest indicators (main values on a five-point scale, percentages): students (4,08-4,11; 45,11-49,86%), PhD students (4,12-4,39; 61,22-65,31%). It is shown that there are no statistically significant differences (t-test; p≤0,05) regarding motivation indicators before and at the beginning of complicated conditions between independent samples of students and PhD students in most cases; however, PhD students have slightly higher motivation scores compared to students. The analysis shows for student survey in dynamics 2020-2023 by various characteristics (educational level, gender, specialty, form of study, year of the survey) the maximum values of intrinsic motivation (the main value of the motivation indicators for 2020-2023 and the interval of the minimum and maximum main value): external negative motivation (M=2,50; 2,33-2,64) → external positive motivation (M=3,60; 3,45-3,70) → intrinsic motivation (М=3,96; 3,78-4,05). Students shows a trend of decreasing motivation in dynamics was found (mean values on a five-point scale and the year of the survey): external positive motivation – 3,82 (2019) → 3,78 (2020) → 3,71 (2021) → 3,59 (2022) → 3,19 (2023); intrinsic motivation – 4,11 (2019) → 4,08 (2020) → 3,98 (2021) → 3,93 (2022) → 3,76 (2023). Female students show statistically better (t-test; p≤0,05) indicators of intrinsic and external motivation compared to male representatives. It was found that students with a high level of academic achievement have better indicators of learning motivation. | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.subject | мотивація навчання; внутрішня мотивація; зовнішня мотивація; пандемія Covid-19; воєнний стан в Україні; онлайн опитування студентів та аспірантів. | uk |
dc.subject | learning motivation; intrinsic motivation; external motivation; the Covid-19 pandemic; martial state in Ukraine; online survey of students, PhD students. | uk |
dc.title | Мотивація навчання студентів та аспірантів до і під час ускладнених умов (пандемія Covid-19, воєнний стан в Україні). | uk |
dc.type | Text | uk |
dc.pubType | Стаття | uk |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024 Староста В.І. Мотивація навчання студентів та аспірантів до і під час ускладнених умов.pdf | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.