Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70277
Название: Мотивація навчання студентів та аспірантів до і під час ускладнених умов (пандемія Covid-19, воєнний стан в Україні).
Авторы: Староста, Володимир Іванович
Ключевые слова: мотивація навчання; внутрішня мотивація; зовнішня мотивація; пандемія Covid-19; воєнний стан в Україні; онлайн опитування студентів та аспірантів., learning motivation; intrinsic motivation; external motivation; the Covid-19 pandemic; martial state in Ukraine; online survey of students, PhD students.
Дата публикации: дек-2024
Библиографическое описание: Староста В.І. Мотивація навчання студентів та аспірантів до і під час ускладнених умов (пандемія Covid-19, воєнний стан в Україні). Науковий журнал Хортицької національної академії. (Серія: Педагогіка. Соціальна робота) : наук. журн. / [редкол. : В. В. Нечипоренко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : Вид-во комунального закладу вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2024. Вип. 2(11). С. 105-116. DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2024-11-1.
Краткий осмотр (реферат): У статті проведено порівняння поглядів учасників освітнього процесу щодо мотивації навчання у вищій школі до та під час ускладнених умов (пандемія Covid-19, воєнний стан в Україні). Для опрацювання результатів анонімного онлайн опитування 3881 респондентів (бакалаврів, магістрантів та аспірантів) використано комп’ютерну програму IBM SPSS Statistics 23. Встановлено під час опитування 2019-2020, що найбільші показники має внутрішня мотивація. Виявлено відсутність статистично значущих відмінностей (t-критерій; p≤0,05) щодо показників мотивації до та на початку ускладнених умов між незалежними вибірками студентів і аспірантів у більшості випадків; проте аспіранти мають дещо вищі показники мотивації навчання порівняно зі студентами. Для студентів характерна тенденція пониження мотивації навчання в динаміці (2019-2023). Студентки виявляють статистично кращі (t-критерій; p≤0,05) показники внутрішньої та зовнішньої мотивації порівняно з представниками чоловічої статі. Студенти з високим рівнем навчальних досягнень мають кращі показники мотивації навчання.
The article compares the views of participants in the educational process regarding the learning motivation in higher education before and during in complicated conditions (pandemic Covid-19, marital state in Ukraine). The author included 3881 respondents in the anonymous online survey Google Forms during 2019-2023, including: survey 2019 – 788 Bachelor and Master students, 49 PhD students; survey 2020-2023 – 2897 Bachelor and Master students, 147 PhD students; used IBM SPSS Statistics 23 for statistical analyses. The survey (2019-2020) shows that intrinsic motivation has the highest indicators (main values on a five-point scale, percentages): students (4,08-4,11; 45,11-49,86%), PhD students (4,12-4,39; 61,22-65,31%). It is shown that there are no statistically significant differences (t-test; p≤0,05) regarding motivation indicators before and at the beginning of complicated conditions between independent samples of students and PhD students in most cases; however, PhD students have slightly higher motivation scores compared to students. The analysis shows for student survey in dynamics 2020-2023 by various characteristics (educational level, gender, specialty, form of study, year of the survey) the maximum values of intrinsic motivation (the main value of the motivation indicators for 2020-2023 and the interval of the minimum and maximum main value): external negative motivation (M=2,50; 2,33-2,64) → external positive motivation (M=3,60; 3,45-3,70) → intrinsic motivation (М=3,96; 3,78-4,05). Students shows a trend of decreasing motivation in dynamics was found (mean values on a five-point scale and the year of the survey): external positive motivation – 3,82 (2019) → 3,78 (2020) → 3,71 (2021) → 3,59 (2022) → 3,19 (2023); intrinsic motivation – 4,11 (2019) → 4,08 (2020) → 3,98 (2021) → 3,93 (2022) → 3,76 (2023). Female students show statistically better (t-test; p≤0,05) indicators of intrinsic and external motivation compared to male representatives. It was found that students with a high level of academic achievement have better indicators of learning motivation.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70277
Располагается в коллекциях:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи



Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.