Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70296
Title: Позачергові парламентські вибори в Україні під час воєнного стану
Other Titles: Extraordinary parlia-mentary elections in Ukraine during martial law
Authors: Монастирський, М. В.
Keywords: вибори, воєнний стан, чергові вибори, позачергові вибори, парламентські вибори, проміжні вибори народного депутата, виборчий ценз, elections, martial law, regular elections, extraordinary elections, parliamentary elections, midterm elections of people’s deputies, electoral qualifications
Issue Date: 2024
Citation: Монастирський М. В. Позачергові парламентські вибори в Україні під час воєнного стану/ М. В. Монастирський//Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2024. – №5. – С. 106-113 – Бібліогр.: с. 112-113 (27 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/312928/303964
Abstract: Стаття присвячена малодослідженому в Україні питанню законодавчої заборони позачергових, або дострокових, парламентських виборів в період дії спеціального правового режиму воєнного стану. Предметом дослідження є такий різновид дострокових парламентських виборів, як проміжні вибори народних депутатів. Актуальність дослідженого питання обумовлена триваючим в Україні режимом воєнного стану і законодавчою забороною проведення будь-яких виборів, необхідність яких виникає під час цього воєнного стану. Зазначено, що різниця між черговими і позачерговими парламентськими виборами в умовах цього воєнного стану полягає у тому, що заборона проводити чергові парламентські вибори залишає країну із чинним парламентом, а заборона проводити позачергові парламентські вибори позбавляє країну чинного парламенту. З метою дослідження правомірності застосування цієї заборони до проміжних виборів народних депутатів проаналізовано: по-перше, законодавче обґрунтування державного органу управління виборами в Україні щодо не призначення і не проведення цих проміжних парламентських виборів під час цього воєнного стану на прикладі останньої справи від 13 грудня 2023 р.; а по-друге, публікації українських науковців щодо цих проміжних парламентських виборів в умовах цього воєнного стану. З’ясовано, по-перше, що ця заборона не є нормою Конституції України ні для науковців, ні для державного органу управління виборами, а по-друге, що ця заборона не має беззаперечний зв’язок узгодженості із Конституцією України: одні дослідники права стверджують, що ця заборона відповідає статті 64 Конституції України, проте інші дослідники цієї статті 64 доходять висновків, які виключають можливість узгодженості цієї заборони із цією статтею Конституції України. Обґрунтовано, що зміст статті 64 Конституції України має три значення щодо проміжних виборів народних депутатів під час цього воєнного стану: 1) можна проводити, 2) можна не проводити, 3) можна проводити з обмеженим колом виборців. Запропоновано вважати альтернативою цій забороні проміжних виборів народних депутатів під час цього воєнного стану виборчий ценз воєнного стану – спеціальне і тимчасове обмеження кола виборців для проведення цих проміжних виборів в умовах цієї війни. Запропоновано варіант цього цензу - ценз юридичної особи.
The article is devoted to the little-studied issue in Ukraine of the legislative ban on extraordinary, or early, parliamentary elections during the period of the special legal regime of martial law. The subject of the study is such a type of early parliamentary elections as interim elections of people’s deputies.The relevance of the researched issue is determined by the ongoing martial law regime in Ukraine and the legislative ban on holding any elections, the necessity of which arises during this martial law.It is noted that the difference between ordinary and extraordinary parliamentary elections in the conditions of this martial law is that the ban on holding ordinary parliamentary elections leaves the country with a valid parliament, and the ban on holding extraordinary parliamentary elections deprives the country of a valid parliament.In order to investigate the legality of the application of this ban to the interim elections of people’s deputies, the following was analyzed: first, the legislative justification of the state election management body in Ukraine regarding the non-appointment and non-holding of these interim parliamentary elections during this martial law, using the example of the latest case from December 13, 2023; and secondly, the publications of Ukrainian scientists regarding these interim parliamentary elections in the conditions of this martial law.It was found out, firstly, that this ban is not a norm of the Constitution of Ukraine neither for scientists nor for the state election management body, and secondly, that this ban does not have an indisputable link of consistency with the Constitution of Ukraine: some legal researchers claim , that this ban corresponds to Article 64 of the Constitution of Ukraine, but other researchers of this Article 64 come to conclusions that exclude the possibility of consistency of this ban with this article of the Constitution of Ukraine.It is substantiated that the content of Article 64 of the Constitution of Ukraine has three meanings regarding the interim elections of people’s deputies during this martial law: 1) they can be held, 2) they can not be held, 3) they can be held with a limited number of voters.It is proposed to consider as an alternative to this prohibition of by-elections of people’s deputies during this state of war martial law electoral qualification - a special and temporary restriction of the circle of voters for holding these by-elections in the conditions of this war. A variant of this qualification is proposed - the qualification of a legal entity.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70296
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 5. 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
312928-Текст статті-723979-1-10-20241008.pdf300.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.