Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70449
Title: Е-урядування як складова трансформації політико-управлінських інститутів Болгарії
Other Titles: E-government as a component of the transformation of political and administrative institutions in Bulgaria
Authors: Клим, Р. Д.
Keywords: електронне урядування, уряд, Республіка Болгарія, європейська інтеграція, стратегії е-урядування, e-government, government, Republic of Bulgaria, European integration, e-government strategies
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Клим, Р. Д. Е-урядування як складова трансформації політико-управлінських інститутів Болгарії / Р. Д. Клим // Регіональні студії: науковий збірник / редкол.: М. М. Палінчак (голов. ред.), І. М. Вегеш, Є. І. Гайданка та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Вип. 35. – С. 70–75. – Бібліогр.: с. 75 (12 назв); рез. укр., англ. URL http://regionalstudies.uzhnu.uz.ua/archive/35/11.pdf
Series/Report no.: Регіональні студії;
Abstract: У статті визначено, що електронне урядування є складовою трансформації політико-управлінських інститутів щодо розробки та підтримки електронних систем, ефективності надання публічних е-послуг, підвищення рівня участі громадян в управлінні процесами державного, регіонального та локального розвитку. Зазначено, що розвиток е-урядування у Болгарії є елементом переходу від індустріального до інформаційного суспільства та засобом прискорення процесів європейської інтеграції, який можна розділити на чотири основні етапи. Перший підготовчий етап (2000–2002 рр.) характеризувався прийняттям нормативно-правових актів для впровадження електронного урядування. Впродовж другого етапу (2002–2005 рр.) політика е-урядування зосереджена на розробці та впровадженні технологічних й організаційних рішень в діяльності політико-управлінських інститутів. Створення умов розвитку транскордонних послуг для громадян і бізнесу в межах загального ринку ЄС – це ключові завдання третього етапу (2005–2006 рр.). Четвертий етап (з 2007 р.) є періодом цілеспрямованого та динамічного розвитку е-уряду. Наголошено, що важливою метою електронного урядування в Болгарії є забезпечення умов доступу населення до інформації, прозорості діяльності політико-управлінських інститутів та можливості зворотного зв’язку як передумов громадського контролю за органами виконавчої влади та місцевого самоврядування. Встановлено, що сучасна система е-урядування в РБ спрямована на реалізацію таких основних напрямів у сфері комунікацій та послуг, зокрема «адміністрація – громадяни», «адміністрація – бізнес», «адміністрація – адміністрація», «міжвідомча ефективність та результативність» та «держава-член ЄС – держава-член ЄС». Вказано, що подальший розвиток електронного урядування у Болгарії здійснюється в межах цифрової трансформації державного сектору та побудові сучасного цифрового управління, яке має забезпечити високий рівень мережевої та інформаційної безпеки.
The article defines, that e-governance is a component of the transformation of political and administrative institutions regarding the development and support of electronic systems, the effectiveness of public e-services, increasing the level of citizen participation in the management of state, regional and local development processes. The first preparatory stage (2000–2002) was characterized by the adoption of legal acts for the implementation of electronic governance. It is noted, that the development of e-government in Bulgaria is an element of the transition from an industrial to an information society and a means of accelerating the processes of European integration, which can be divided into four main stages. During the second stage (2002–2005), e-governance policy focused on the development and implementation of technological and organizational solutions in the activities of political and management institutes. Creating conditions for the development of cross-border services for citizens and businesses within the common EU market are the key tasks of the third stage (2005–2006). The fourth stage (since 2007) is a period of purposeful and dynamic development of e-government. It is emphasized, that an important goal of e-government in Bulgaria is to ensure the conditions for public access to information, transparency of the activities of political and management institutes and the possibility of feedback as a prerequisite for public control over bodies of executive power and local self-government. It was established, that the modern e-government system in the Republic of Belarus is aimed at the implementation of the following main directions in the field of communications and services, in particular, "administration – citizens", "administration – business", "administration – administration", "interagency efficiency and effectiveness" and "EU member state – EU member state". It is indicated, that the further development of e-government in Bulgaria is carried out within the framework of the digital transformation of the public sector and the construction of modern digital management, which should ensure a high level of network and information security.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70449
ISSN: 2663-6115
Appears in Collections:Регіональні студії №35 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Е-УРЯДУВАННЯ ЯК СКЛАДОВА ТРАНСФОРМАЦІЇ.pdf362.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.