Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70506
Title: | Правове регулювання освіти в Україні. Частина 6: особливості прийому на навчання для здобуття вищої освіти в Україні |
Other Titles: | Legal regulation of education in Ukraine. Part 6: Features of admission to higher education in Ukraine |
Authors: | Марініч, В. К. Миклуш, М. І. Голуб, С. М. |
Keywords: | правове регулювання освіти, освіта, вища освіта, докторантура, освітня діяльність, доступ до освіти, the legal regulation of education, education, higher education, doctoral studies, educational activity, access to education |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Марініч В. К. Правове регулювання освіти в Україні. Частина 6: особливості прийому на навчання для здобуття вищої освіти в Україні/ В. К. Марініч, М. І. Миклуш, С. М. Голуб//Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2024. – №5. – С. 567-579 – Бібліогр.: с. 579 (12 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/313116/304154 |
Abstract: | У цій статті розглядаються правові питан-ня регулювання доступу громадян України до вищої освіти третього освітньо-наукового ступеня (доктор філософії) в парадигмі міжнародних актів, Конституції України, Законів України і Постанов Кабінету Міністрів України в галузі освіти. Зазначене пов’язано з існуванням певних правових колізій в галузі освіти, які виникли внаслідок неоднозначності і недосконалості законодавства України про освіту, які Міністерство освіти і науки України використовує для протиправного обмеження доступу громадян України до вищої освіти третього освітньо-наукового ступеня. Враховуючи вимоги Конституції України, Загальної декларації прав людини Організації Об’єднаних Націй і Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, у статті висвітлено результати дослідження особливостей застосування положень відповідних законодавчих актів в галузі освіти (зі всіма змінами і доповненнями, внесеними станом на 01 вересня 2024 року), а саме Закону України «Про освіту» від 05 вересня 2017 року за No2145-VIII, Закону України «Про вищу освіту» від 01 липня 2014 року за No1556-VII і «Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (нау-кових установах)», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2016 року за No 261.При цьому, головним чином, дослідження було зосереджено на особливостях застосуван-ня вищевказаних законодавчих актів для визначення відмінностей в умовах доступу до безоплатної і платної освіти, а також на встановлені легітимності та доцільності певних елементів таких умов. Найперше це стосується запровадження Державою Україна єдиних фахових іспитів та інших випробувань (із використанням зовнішнього незалежного оцінювання) в якості умови доступу до наступного етапу випробувань, а саме до вступних іспитів та інших випробувань для прийому на навчання, запроваджених закладами вищої освіти України. Тобто, фактично розглядається питання правомірності встановлення дворівневої системи конкурсів і вступних випробувань для осіб, які бажають отримати вищу освіту третього освітньо-наукового ступеня (доктор філософії) на платній основі (тобто, за власний рахунок або за рахунок недержавних грантів і стипендій). Зазначена стаття є шостою статтею із цього циклу досліджень, в яких розглядаються особливості доступу громадян України до вищої освіти в умовах воєнного стану. This article examines the legal issues of regulating the access of citizens of Ukraine to higher education of the third educational and scientific degree (doctor of philosophy) in the paradigm of international acts, the Constitution of Ukraine, the Laws of Ukraine, and Resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine in the field of education.This is related to the existence of certain legal conflicts in the education sector, which arose as a result of the ambiguity and imperfection of the legislation of Ukraine on education, which the Ministry of Education and Science of Ukraine uses to illegally restrict the access of citizens of Ukraine to higher education of the third educational and scientific degree.Taking into account the requirements of the Constitution of Ukraine, the Universal Declaration of Human Rights of the United Nations, and the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, the article presents the results of a study of the peculiarities of the application of the provisions of the relevant legislative acts in the field of education (with all changes and additions introduced as of September 1, 2024), namely the Law of Ukraine “On Education” (dated September 5, 2017, under No. 2145-VIII), the Law of Ukraine “On Higher Education” (dated July 1, 2014, under No. 1556-VII) and the “Procedure for Training Candidates for Higher Education Degrees of Doctor of Philosophy and Doctor of Sciences in institutions of higher education (scientific institutions)”, approved by Resolution No. 261 of the Cabinet of Ministers of Ukraine (dated March 23, 2016).At the same time, the research is mainly focused on the peculiarities of applying the above-mentioned legislative acts to determine the differences in the conditions of access to free and paid education and the established legitimacy and feasibility of certain elements of such conditions. Principally this concerns the introduction by the State of Ukraine of unified professional exams and other tests (with the use of external independent evaluation) as a condition for access to the next stage of tests, namely, entrance exams and other tests for admission to study introduced by higher education institutions of Ukraine. That is, the legality of establishing a two-level system of competitions and entrance tests for those who wish to obtain a higher education of the third educational and scientific degree (doctor of philosophy) on a paid basis (i.e., at their own expense or the expense of non-state grants and scholarships) is being considered.The article is the sixth one within the cycle of studies in which the peculiarities of access of Ukrainian citizens to higher education in martial law conditions are addressed. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70506 |
ISSN: | 2788-6018 |
Appears in Collections: | Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 5. 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
313116-Текст статті-724499-1-10-20241010.pdf | 341.96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.