Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70615
Title: | Стан освіти і науки в умовах воєнного стану |
Other Titles: | The state of education and science under martial law |
Authors: | Воробей, В. О. Гбур, З. В. Палагусинець, Ростислав Васильович |
Keywords: | освіта, наука, воєнний стан, академічна доброчесність, науковий потенціал, академічна мобільність, інтеграція, цифрова трансформація, education, science, martial law, academic integrity, scientific potential, academic mobility, integration, digital transformation |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Воробей В. О., Гбур З. В., Палагусинець Р. В. Стан освіти і науки в умовах воєнного стану / В. О. Воробей, З. В. Гбур, Р. В. Палагусинець // Державне управління: удосконалення та розвиток. –2023. – №4. |
Abstract: | Статтяприсвяченавизначеннюстануосвітньоїтанауковоїгалузівумовахвійни. Враховуючисучаснуреальність, існуєнеобхідністьакцентуванняособливоїувагинаосвітітанауці, розвитокякихмаєсуттєвийвпливнавідновленнятарозбудовуінфраструктури, економікутафінансовусферу, сферубезпекитаоборони, енергетичнубезпеку, медицинутадержавнеуправління. Метоюстаттієрозробленнярекомендаційщодозбереженняосвітитанаукивумовахвоєнногостанутаїхрозвиткувпіслявоєннийперіод. Длядосягненняметивходідослідженнявирішенорядзавдань: визначеноосновнічинникирозвиткуосвітитанаукивУкраїніпісляздобуттянезалежностітареформи, проведенізацейчас, проаналізованостаносвітитанаукивумовахвійни, визначеноосновнівиклики, зякимизіткнулисязазначенігалузі, тазапропонованошляхиїхвирішення. Входідослідженнявикористанізагальнонауковіметодипізнання. ЗадопомогоюметодукритичногоаналізувизначенопоточнийстаносвітитанаукивУкраїні. Впроцесісинтезуінформаціївизначеноосновніпроблеми, зякимизіткнулисяосвітнятанауковагалузівумовахвоєнногостану. Рекомендаціїщодовирішенняданихпроблемрозробленометодамиіндукціїтадедукції. Зарезультатамидослідженнявстановлено, щозатридцятьроківнезалежностівсферіосвітинанаукивідбулосячималореформ. Однаквзв’язкузвійною, розвязаноюРосією, процесзмінпрактичнопризупинився. Освітатанауказіткнулисязбагатьмапроблемами: значнимируйнуваннямиосвітньоїтанауковоїінфраструктури, відтокомздобувачівосвіти, втратоюкадрів, скороченнямфінансування, відсутністювзаємодіїосвітитанаукизіншимигалузями, недостатньоюміжнародноюпідтримкоютощо. Вирішеннязазначенихпроблемпотребуєздійсненнянаступнихзаходів: налагодженнявзаємодіїосвітиінаукизіншимигалузями, використанняпотенціалуукраїнськоїнаукивціляхбезпекитаоборонидержави, інтеграціядоєвропейськогоосвітньоготадослідницького
просторів, розвитокміжнародноїтавнутрішньоїакадемічноїмобільності, цифроватрансформаціяосвітитанауки, переглядсистемиоплатипраціосвітянтанауковців, відновленнядержавногофінансування. ПрактичнезначеннядослідженняполягаєвможливостівикористанняотриманихрезультатіввпроцесірозробленняпланузаходівізпіслявоєнноговідновленнятарозвиткунаукитаосвітиУкраїни. The article is devoted to determining the state of education and science in the conditions of war. Given the current reality, there is a need to focus on education and science, the development of which has a significant impact on the restoration and development of infrastructure, economy and finance, security and defense, energy security, medicine and public administration. The purpose of the article is to develop recommendations for the preservation of education and science under martial law and their development in the post-war period. To achieve this goal, the study solved a number of tasks: identified the main factors of the development of education and science in Ukraine after independence and the reforms carried out during this time, analyzed the state of education and science in the conditions of war, identified the main challenges faced by these sectors, and proposed ways to solve them. In the course of the study, general scientific methods of cognition were used. Using the method of critical analysis, the current state of education and science in Ukraine is determined. In the process of synthesizing information, the main problems faced by the educational and scientific sectors under martial law were identified. Recommendations for solving these problems are developed by methods of induction and deduction. According to the results of the study, it was found that for thirty years of independence in the field of education and science there have been many reforms. However, due to the war unleashed by Russia, the process of change has practically stopped. Education and science faced many problems: significant destruction of educational and scientific infrastructure, outflow of students, loss of personnel, reduction of funding, lack of interaction of education and science with other sectors, insufficient international support, etc. The solution of these problems requires the implementation of the following measures: establishing the interaction of education and science with other sectors, using the potential of Ukrainian science for the security and defense of the state, integration into the European educational and research space, development of international and internal academic mobility, digital transformation of education and science, revision of the remuneration system for educators and scientists, restoration of state funding. The practical significance of the study lies in the possibility of using the results obtained in the process of developing an action plan for the post-war reconstruction and development of science and education in Ukraine |
Description: | DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2156.2023.4.6 |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70615 |
ISSN: | 2306-6806 |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри соціології і соціальної роботи |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ВоробейПалагГбур_печать.pdf | 317.51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.