Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70653
Title: | Вплив психології мас-медіа на формування політичної свідомості: механізми маніпуляції громадською думкою |
Other Titles: | The influence of mass media psychology on the formation of political consciousness: mechanisms of public opinion manipulation |
Authors: | Перепелиця, Н. О. |
Keywords: | маніпуляція, психологія мас-медіа, політична свідомість, громадська думка, когнітивні механізми, медіаграмотність, фреймінг, праймінг, manipulation, media psychology, political consciousness, public opinion, cognitive mechanisms, media literacy, framing, priming |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Видавничий дім "Гельветика" |
Citation: | Перепелиця, Н. О. Вплив психології мас-медіа на формування політичної свідомості: механізми маніпуляції громадською думкою / Н. О. Перепелиця // Регіональні студії: науковий збірник / редкол.: М. М. Палінчак (голов. ред.), І. М. Вегеш, Є. І. Гайданка та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 36. – С. 139–144. – Бібліогр.: с. 144 (16 назв); рез. укр., англ. URL http://regionalstudies.uzhnu.uz.ua/archive/36/23.pdf |
Series/Report no.: | Регіональні студії; |
Abstract: | Сучасне суспільство дедалі більше залежить від мас-медіа, які виступають основним джерелом інформації та
значно впливають на формування політичної свідомості громадян. В умовах інтенсивного розвитку інформаційних технологій та постійного зростання обсягів інформаційних потоків, роль медіа у процесі формування суспільної думки є надзвичайно важливою. Дослідження механізмів маніпуляції громадською думкою через медіа стає
особливо актуальним у контексті політичних криз, виборчих кампаній та інших соціально значущих подій. Метою
статті є аналіз психологічних механізмів впливу мас-медіа на формування політичної свідомості, а також виявлення
основних способів маніпуляції громадською думкою через інформаційні ресурси. Особлива увага приділяється
вивченню когнітивних та емоційних аспектів сприйняття інформації, які визначають ефективність медійного впливу.
Основою методологічного підходу є контент-аналіз інформаційних матеріалів, що дозволяє виявити основні
техніки фреймінгу та праймінгу, застосовувані медіа. Також використовується порівняльний аналіз різних теоретичних моделей, що пояснюють вплив медіа на формування когнітивних установок і поведінкових патернів у політичному контексті. Теоретичні положення підкріплюються емпіричними даними з попередніх досліджень, що дозволяє
забезпечити комплексний підхід до розуміння процесів маніпуляції.
У ході дослідження виявлено, що медіа здатні суттєво впливати на політичну свідомість громадян через маніпулятивні техніки, такі як фреймінг, праймінг, використання емоційно забарвленої лексики та створення інформаційних пасток. Результати експериментальних досліджень підтвердили гіпотезу про те, що систематичне використання подібних технік призводить до формування стійких когнітивних установок, які важко піддаються корекції
навіть у разі зміни джерела інформації.
На основі отриманих даних зроблено висновок, що мас-медіа відіграють ключову роль у формуванні політичної
свідомості, використовуючи різноманітні психологічні механізми для маніпуляції громадською думкою. Подальші
дослідження повинні бути спрямовані на розробку стратегій медіаграмотності, які дозволять знизити вплив маніпулятивних медійних практик та сприяти формуванню критичного мислення у громадян. Modern society is becoming increasingly dependent on mass media, which serve as the primary source of information and significantly influence the formation of citizens’ political consciousness. In the context of the rapid development of information technologies and the constant growth of information flows, the role of media in shaping public opinion is of paramount importance. The study of mechanisms for manipulating public opinion through media becomes especially relevant in the context of political crises, election campaigns, and other socially significant events. The purpose of this article is to analyze the psychological mechanisms by which mass media influence the formation of political consciousness, as well as to identify the main methods of manipulating public opinion through informational resources. Particular attention is paid to studying the cognitive and emotional aspects of information perception, which determine the effectiveness of media influence. The methodological approach is based on content analysis of informational materials, which allows for identifying the main framing and priming techniques used by the media. Comparative analysis of different theoretical models that explain the influence of media on the formation of cognitive attitudes and behavioral patterns in a political context is also employed. Theoretical propositions are supported by empirical data from previous studies, enabling a comprehensive understanding of the processes of manipulation. The research revealed that the media can significantly influence citizens’ political consciousness through manipulative techniques such as framing, priming, the use of emotionally charged language, and the creation of informational traps. Experimental research results confirmed the hypothesis that systematic use of such techniques leads to the formation of stable cognitive attitudes, which are difficult to correct even when the information source is changed. Based on the obtained data, it is concluded that mass media play a key role in shaping political consciousness, utilizing various psychological mechanisms to manipulate public opinion. Further research should focus on developing media literacy strategies that can reduce the impact of manipulative media practices and promote the development of critical thinking among citizens. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70653 |
ISSN: | 2663-6115 |
Appears in Collections: | Регіональні студії №36 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ВПЛИВ ПСИХОЛОГІЇ МАС-МЕДІА НА ФОРМУВАННЯ.pdf | 430.99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.