Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70774
Title: Воєнізація освітнього процесу в РФ: загрози та наслідки
Other Titles: Militarization of the educational process in Russia: threats and consequences
Authors: Лисянський, П. Л.
Keywords: воєнізація освіти, патріотичне виховання, військова підготовка, соціальна напруга, критичне мислення, militarization of education, patriotic education, military training, social tension, critical thinking
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Лисянський, П. Л. Воєнізація освітнього процесу в РФ: загрози та наслідки / П. Л. Лисянський // Регіональні студії: науковий збірник / редкол.: М. М. Палінчак (голов. ред.), І. М. Вегеш, Є. І. Гайданка та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 38. – С. 26–32. – Бібліогр.: с. 31–32 (20 назв); рез. укр., англ. URL http://regionalstudies.uzhnu.uz.ua/archive/38/6.pdf
Series/Report no.: Регіональні студії;
Abstract: У статті проаналізовано етапи реформування та тенденції розвитку територіального публічного управління в російській федерації, з особливим акцентом на процес воєнізації освітньої системи. Розглянуто основні аспекти інтеграції військових дисциплін в освітні програми загальноосвітніх шкіл, коледжів та університетів, а також вплив цих змін на молодь та суспільство загалом. Воєнізація освіти є складовою частиною широкомасштабної державної політики, спрямованої на підвищення обороноздатності країни та патріотичного виховання населення. Вона включає введення курсів з військової підготовки, навчання основам оборони та безпеки, проведення військово-спортивних заходів, а також створення спеціалізованих кадетських класів і шкіл. Цей процес супроводжується значним збільшенням фінансування з боку держави, а також активним залученням військових структур до освітнього процесу. Проаналізовано потенційні загрози та негативні наслідки цієї тенденції. Однією з головних загроз є формування мілітаризованої свідомості в молоді, що може призвести до зниження критичного мислення, підвищення агресивності та схильності до радикальних ідеологій [15]. Крім того, воєнізація освіти може призвести до зниження рівня загальноосвітньої підготовки через зменшення часу, відведеного на інші дисципліни. Вплив воєнізації освіти на суспільство розглядається через призму соціальних та психологічних аспектів. Підкреслено, що надмірна увага до військової підготовки може сприяти поляризації суспільства, зростанню соціальної напруги та конфліктів між різними групами населення. Акцентовано на впливі цих змін на дітей та підлітків, які знаходяться у вразливому віці та можуть бути особливо сприйнятливими до ідеологічного впливу. У статті також проаналізовано історичні прецеденти воєнізації освіти в інших країнах, зокрема в Німеччині та Японії, та зроблено висновки про можливі сценарії розвитку подій у російській федерації. На основі проведеного аналізу запропоновано рекомендації щодо зменшення негативних наслідків воєнізації освітнього процесу, а також заходи, спрямовані на збалансування військової підготовки та загальноосвітніх дисциплін.
The article analyzes the stages of reform and development trends of territorial public administration in the Russian Federation, with a special emphasis on the process of militarization of the educational system. The main aspects of the integration of military disciplines and training into the curricula of secondary schools, colleges and universities, as well as the impact of these changes on youth and society as a whole, are considered. The militarization of education is an integral part of a large-scale state policy aimed at increasing the country’s defense capability and patriotic education of the population. It includes the introduction of military training courses, training in the basics of defense and security, holding military sports events, as well as the creation of specialized cadet classes and schools. This process is accompanied by a significant increase in funding from the state, as well as the active involvement of military structures in the educational process. Potential threats and negative consequences of this trend are analyzed. One of the main threats is the formation of a militarized consciousness among young people, which can lead to a decrease in critical thinking, an increase in aggressiveness and susceptibility to radical ideologies. In addition, the militarization of education can lead to a decrease in the level of general education due to the reduction of time allocated to other subjects. The impact of the militarization of education on society is considered through the prism of social and psychological aspects. It is emphasized that excessive attention to military training can contribute to the polarization of society, the growth of social tension and conflicts between different population groups. Particular attention is paid to the impact of these changes on children and adolescents, who are at a vulnerable age and may be particularly susceptible to ideological influence. The article also analyzes the historical precedents of the militarization of education in other countries, in particular in Germany and Japan, and draws conclusions about possible scenarios of the development of events in the Russian Federation. Based on the analysis, recommendations are offered to reduce the negative consequences of the militarization of the educational process, as well as measures aimed at balancing military training and general education disciplines.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70774
ISSN: 2663-6115
Appears in Collections:Регіональні студії №38 2024



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.