Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70856
Title: | Проблема інституційного позиціонування прокуратури в контексті конституційного принципу поділу влади |
Other Titles: | The problem of institutional positioning of the prosecutor’s office in the context of the constitutional principle of separation of powers |
Authors: | Деяк, І. М. |
Keywords: | прокуратура, система державної влади, поділ влади, контрольно-наглядова влада, правоохоронні органи, prosecutor’s office, system of state power, separation of powers, control and supervisory authority, law enforcement agencies |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Деяк І. М. Проблема інституційного позиціонування прокуратури в контексті конституційного принципу поділу влади/ І. М. Деяк //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2024. – №6. – С. 127-132 – Бібліогр.: с. 132 (17 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/316890/307395 |
Abstract: | Вказується, в умовах становлення України як держави, що базується на принципах демократії та верховенства права, надзвичайно важливим є забезпечення результативної роботи всіх ланок державного механізму, зокрема прокуратури як його невід’ємної складової. Коректне позиціонування прокуратури в структурі державних інституцій має визначальне значення для організації влади в цілому, адже це безпосередньо впливає як на якість виконання прокуратурою покладених на неї завдань, так і на збалансоване функціонування системи стримувань і противаг.У статті досліджується проблема визначення місця прокуратури в системі органів державної влади України. Проаналізовано наукові підходи до розуміння правової природи правоохоронних органів та їх позиціонування в державному механізмі. Висвітлено дискусію щодо виділення правоохоронних органів як самостійної складової державного механізму та можливості розширення конституційної моделі поділу влади. Особлива увага приділяється тенденції пере-осмислення традиційної концепції поділу влади та виокремлення контрольної влади як четвер-тої гілки. Обґрунтовано необхідність форму-вання самостійної контрольно-наглядової гілки влади та проаналізовано пропозиції щодо вклю-чення до структури Основного закону України спеціального розділу про державний контроль.Детально розглянуто основні підходи до ви-значення місця прокуратури в системі держав-ної влади: як частини законодавчої, виконавчої, судової гілок влади або президентської верти-калі. Проаналізовано зарубіжний досвід організації прокуратури та виділено п’ять основних моделей її функціонування в різних країнах. До-сліджено міжнародні стандарти щодо ролі прокуратури, зокрема Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи. На основі проведеного аналізу зроблено висновок про необхідність реформування статусу прокуратури в Україні з урахуванням як міжнародних стандартів, так і національних особливостей – історичних традицій, правової культури, соціально-економічних та політичних реалій. Наголошено на важливості комплексного підходу до вирішення питання інтеграції прокуратури в систему поділу державної влади. It is indicated that in the conditions of the formation of Ukraine as a state based on the principles of democracy and the rule of law, it is extremely important to ensure the effective work of all links of the state mechanism, in particular the prosecutor’s office as its integral component. The correct positioning of the prosecutor’s office in the structure of state institutions is of decisive importance for the organization of power as a whole, because it directly affects both the quality of the prosecutor’s office’s performance of the tasks assigned to it and the balanced functioning of the system of checks and balances.The article examines the problem of determining the place of the prosecutor’s office in the system of state authorities of Ukraine. Scientific approaches to understanding the legal nature of law enforcement agencies and their positioning in the state mechanism are analyzed. The discussion on the allocation of law enforcement agencies as an independent component of the state mechanism and the possibility of expanding the constitutional model of the separation of powers is highlighted.Particular attention is paid to the trend of rethinking the traditional concept of the separation of powers and the separation of the control authority as the fourth branch. The need for the formation of an independent control and supervisory branch of power is substantiated and proposals for including a special section on state control in the structure of the Fundamental Law of Ukraine are analyzed.The main approaches to determining the place of the prosecutor’s office in the system of state power are considered in detail: as part of the legislative, executive, judicial branches of power or the presidential vertical. Foreign experience in organizing the prosecutor’s office is analyzed and five main models of its functioning in different countries are identified. International standards on the role of the prosecutor’s office are studied, in particular the Recommendations of the Committee of Ministers of the Council of Europe.Based on the analysis, a conclusion is drawn about the need to reform the status of the prosecutor’s office in Ukraine, taking into account both international standards and national characteristics – historical traditions, legal culture, socio-economic and political realities. The importance of a comprehensive approach to resolving the issue of integrating the prosecutor’s office into the system of separation of state power is emphasized. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70856 |
ISSN: | 2788-6018 |
Appears in Collections: | Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 6 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
316890-Текст статті-734012-1-10-20241205.pdf | 277.21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.