Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70884
Title: The legal characteristics of the contract concluded as a result of public procuremen
Other Titles: Правова характеристика договору, укладеного за результатами публічних закупівель
Authors: Zaiats, O. S.
Keywords: contract, procurement contract, goods, works, services, budget funds, public procurement, договір, договір про закупівлю, товари, роботи, послуги, бюджетні кошти, публічні закупівлі
Issue Date: 2024
Citation: Zaiats O. S. The legal characteristics of the contract concluded as a result of public procuremen/ O. S. Zaiats //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2024. – №6. – P. 229-232 – Бібліогр.: p. 232 (13 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/316970/307466
Abstract: The relations in the field of procurement of goods, works and services for budgetary funds to meet the needs of enterprises, institutions and organizations in goods, works and services are one of the forms of cooperation between the state and subjects of economic activity. The use of public procurement involves certain procedures and mechanisms set out in the Law of Ukraine ‘On Public Procurement’ and a number of bylaws. For example, the specifics of public procurement of goods, works and services for customers provided for by the Law of Ukraine ‘On Public Procurement’ for the period of martial law in Ukraine and within 90 days from the date of its termination or cancellation are regulated by the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1178 dated 12.10.2022. The procurement agreement is the instrument and form that ensures the implementation of the regulation of relations in connection with the procurement of goods, works and services for budgetary funds. In this regard, the detailed theoretical analysis of the legal nature of this contract and its characterization have become urgent tasks of the national legal science.The essential terms of the procurement contract shall not differ from the content of the tender offer of the winner of the procurement procedure / simplified procurement or the agreed price of the participant’s offer in case of negotiation procedure, and shall not be changed after its signing until the parties have fulfilled their obligations in full, except in cases determined by law. The procurement agreement is a civil law, consensual, fixed-term, paid transaction by its legal nature and is bilateral. The procurement contract cannot be classified as a particular classification group of contracts (for the transfer of property, for the performance of works, for the provision of services, etc.) Depending on the subject matter, the respective procurement contract will be regarded as belonging to a particular group of contracts. At the same time, when determining the thresholds (criteria) for the application of certain public procurement procedures, it is necessary to proceed from the conceptual framework of the Law of Ukraine ‘On Public Procurement’ (for example, lease will be treated as a service, however, the essential terms will be determined based on the legal regulation of this particular type of property transfer agreement).
Відносини у сфері закупівлі товарів, робіт та послуг за бюджетні кошти задля забезпечення потреби підприємств, установ та організацій в товарах, роботах та послугах є однією із форм співробітництва між державою та суб’єктами господарювання. Застосування публічних закупівель передбачає певні процедури та механізми, що визначені Законом України «Про публічні закупівлі» та низкою підзаконних нормативно-правових актів. Так, особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування регламентовано Постановою Кабінету Міністрів України No 1178 від 12.10.2022. Інструментарієм і формою, який забезпечує імплементацію регулювання відносин у зв’язку із закупівлею товарів, робіт та послуг за бюджетні кошти є договір про закупівлю. У зв’язку з цим детальний теоретичний аналіз правової природи цього договору та здійснення його характеристики є актуальними завданнями вітчизняної правової науки. Істотні умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, а також не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі крім випадків, визначених законом. Договір про закупівлю за своєю правовою природою є цивільно-правовим, консенсуальним, строковим, оплатним правочином і має двосторонній характер. Договір про закупівлю не може бути віднесено до якоїсь конкретної класифікаційної групи договорів (про передачу майна у власність, про виконання робіт, про надання послуг тощо). Залежно від предмета, відповідний договір про закупівлю й буде розцінюватися як той, що належить до тої чи іншої групи договорів. При цьому, при визначенні порогових показників (критеріїв) для застосування тих чи інших процедур публічних закупівель потрібно виходити із поняттєвого апарату саме Закону України «Про публічні закупівлі» (наприклад, оренда трактуватиметься як послуга, однак, істотні умови визначатимуться виходячи із правового регулювання саме цього виду договорів про передачу майна у користування).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70884
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 6 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
316970-Текст статті-734194-1-10-20241206.pdf256.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.