Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71405
Title: Рефлексія в структурі інноваційної компетентності вчителя закладів загальної середньої освіти
Other Titles: Reflection in the structure of innovative competence of teachers in general secondary education institutions
Authors: Олійник, Оксана Ігорівна
Keywords: інноваційна компетентність, інструменти для рефлексії, рефлексивна компетентність, рефлексія, innovative competence, tools for reflection, reflective competence, reflection
Issue Date: 2024
Publisher: УжНУ
Citation: Олійник, О. І. Рефлексія в структурі інноваційної компетентності вчителя закладів загальної середньої освіти / О. І. Олійник // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія : Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. О. Бартош. – Ужгород: ДВНЗ "УжНУ", 2024. –Вип. 2 (55). – С. 65–71. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 69–70 (19 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Проблематика статті стосується актуального питання інноваційної компетентності та її складових. Поставлено за мету охарактеризувати одну зі складових цього утворення, яка стосується вміння аналізувати ефективність та результативність педагогічної діяльності, а також коригувати її за потреби. Йдеться про навичку рефлексії як одну з провідних рис учителя з високо розвиненою інноваційною компетентністю, оскільки створення й упровадження інновацій потребує регулярного аналізу не лише процесу реалізації нового в освітній процес, а й спостереження й оцінювання особистості вчителя як фахівця, який здійснює інноваційну діяльність. Завдяки використанню таких методів наукового дослідження як системно-структурного та системно-функціонального аналізу, узагальнення й систематизації теоретичних аспектів теми, спостереженню, вивченню продуктів педагогічної діяльності авторка здійснили огляд наукової літератури стосовно сутності інноваційної компетентності вчителя закладу загальної середньої освіти, її структури та ключових характеристик, зокрема й навички рефлексії. У статті також охарактеризовано практичні інструменти, які сприяють розвитку чи вдосконаленню вміння рефлексувати над власною педагогічною діяльністю, зокрема інноваційною.
The issue of the article concerns the topical issue of innovative competence and its components. The author aimed to characterize one of the components of this education, which refers to the ability to analyze the effectiveness and efficiency of pedagogical activity, as well as to adjust it as necessary. It is about the skill of reflection as one of the leading features of a teacher with highly developed innovative competence, since the creation and implementation of innovations requires regular analysis not only of the process of implementing something new in the educational process but also of observing and evaluating the personality of the teacher as a specialist who carries out innovative activities. Thanks to the use of such methods of scientific research as system-structural and system-functional analysis, generalization and systematization of theoretical aspects of the topic, observation, and study of the products of pedagogical activity, the author conducted a review of scientific literature regarding the essence of innovative competence of a teacher of a general secondary education institution, its structure and key characteristics, in particular, reflection skills. In addition, the publication provides information on reflective competence, which, on the same level as innovative competence, occupies a prominent place in the system of professional characteristics of a teacher regulated by normative documents. The unifying feature for both is the skill of reflection, therefore the article also presents the views of domestic scientists on the essence of this phenomenon and methods of its development and improvement. In addition, practical tools (reflective questionnaires, tables; reflective essays; pedagogical portfolios, etc.) are characterized, which contribute to the formation and improvement of the ability to reflect on one's pedagogical activity, in particular innovative ones. The publication analyzes fragments of reflective essays from teachers of general secondary education institutions who took the experimental course "Innovative aspects of the teacher's activity". This made it possible to conclude the reflexive competence of teachers, the development of reflection skills, as well as to substantiate reflection as a component of innovative competence.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71405
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (55) - 2024



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.