Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71407
Название: | Структура і зміст курсу "Інновації у соціальній роботі" (з досвіду викладання) |
Другие названия: | The structure and content of the course "Innovations in social work" (from the teaching experience) |
Авторы: | Попович, Анна Михайлівна |
Ключевые слова: | інноваційна діяльність, професійні компетентності, робоча програма, соціальна робота, innovative activity, professional competences, work program, social work |
Дата публикации: | 2024 |
Издательство: | УжНУ |
Библиографическое описание: | Попович, А. М. Структура і зміст курсу "Інновації у соціальній роботі" (з досвіду викладання) / А. М. Попович // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія : Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. О. Бартош. – Ужгород: ДВНЗ "УжНУ", 2024. –Вип. 2 (55). – С. 77–81. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 80–81 (15 назв) |
Серия/номер: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Краткий осмотр (реферат): | Актуальність публікації зумовлена вимогами до підготовки фахівців соціальної роботи до інноваційної діяльності в умовах сучасних викликів. Мета: охарактеризувати структуру і зміст курсу «Інновації у
соціальній роботі» для другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 231 «Соціальна робота» з врахуванням досвіду викладання. Застосовані загальнонаукові методи: узагальнення, абстрагування, пояснення, систематизації, системно-структурного і дескриптивного аналізу. Авторка відзначає важливість системного підходу до розробки загальної концепції навчального курсу і пропонує наступну структуру змістових модулів: 1) теорія інноваційної діяльності; 2) нормативно-правове забезпечення інновацій; 3) інновації як фактор подолання
соціальних проблем сучасності. Наведено стислий огляд лекцій та окремі рекомендації до проведення семінарських занять. Окрему увагу приділено реформам у сфері соціального захисту населення, представленим у Плані
для реалізації Ukraine Facility 2024-2027 (враховуючи відсутність у крос-секторальних нормативних документах
відповідних тематичних розділів). Підкреслено, що окремі з них розглядаються в темах модуля №3 («Соціальна
робота в мультидисциплінарних реабілітаційних командах», «Впровадження інституту помічника ветерана»,
«Еволюція реформи деінституціалізації в Україні»). Запропонований підхід може сприяти формуванню програмних результатів навчання, визначених освітнім стандартом. У висновках узагальнені виклики навчання інноваційній діяльності. Серед напрямків подальших наукових розробок згадана як теоретико-правова, так і освітня
проблематика викладання курсу. The topic relevance is determined by the requirements for the training of social work specialists for innovative activities in conditions of modern challenges. The article aims to characterize the structure and content of the course "Innovations in Social Work" for the 2nd (master's) level of higher education, specialty 231 "Social Work" (from teaching experience). Scientific methods applied: generalization, abstraction, explanation, systematization, systemstructural, and descriptive analysis. The author notes the importance of a systematic approach to the development of the general concept of the training course. It is justified by taking into account not only theoretical and practical aspects of innovative activity, but also regulatory and legal ones. The structure of content modules tested in the teaching process is proposed: 1) theory of innovative activity; 2) regulatory and legal support of innovations; 3) innovation as a factor in overcoming social problems of our time. A brief overview of the lectures and recommendations for seminars are provided. Considering the absence of thematic sections on innovations in the field of social protection of the population in crosssectoral normative documents, special attention is paid to the Plan for the implementation of the Ukraine Facility 2024- 2027. The reforms for the next 4 years are presented in this document. It is emphasized that some of them are considered in the module No.3 ("Social work in multidisciplinary rehabilitation teams", "Implementation of the veteran's assistant institute", "Evolution of the deinstitutionalization reform in Ukraine") with logical transition to module No.3. The proposed structure and content of the course "Innovations in Social Work" can contribute to the formation of program learning outcomes defined by the educational standard., Special emphasis is placed on the challenges of teaching innovative activities: taking into account the requirements of the standard of higher education and the professional standard, the interdisciplinary nature of knowledge, the incompleteness of legal support for innovative activities in the field of social work. Both the theoretical and legal and educational issues of teaching the course "Innovations in social work" are among the directions of further scientific research. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71407 |
ISSN: | 2524-0609 |
Располагается в коллекциях: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (55) - 2024 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
СТРУКТУРА І ЗМІСТ КУРСУ «ІННОВАЦІЇ У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ».pdf | 310.32 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.