Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71410
Title: Методичний цикл у реалізації освітнього підходу
Other Titles: Methodological cycle in the implementation of the educational approach
Authors: Смагіна, Таїса Миколаївна
Keywords: дидактичні засоби, методична система, методичний цикл, освітній підхід, планування уроку, didactic tools, methodological cycle, methodological system, educational approach, lesson planning
Issue Date: 2024
Publisher: УжНУ
Citation: Смагіна, Т. М. Методичний цикл у реалізації освітнього підходу / Т. М. Смагіна // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія : Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. О. Бартош. – Ужгород: ДВНЗ "УжНУ", 2024. –Вип. 2 (55). – С. 94–98. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 97 (5 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Впровадження концепції «Нова українська школа» супроводжується пошуком ефективних методик навчання. Метою статті є визначення поняття та аналіз функціонування циклу методичної системи вчителя в реалізації освітніх підходів. Основним методом дослідження обрано системно-структурний (аналіз наукової літератури, синтез, порівняння, систематизація, узагальнення). У статті розглядається методична система вчителя з реалізації освітнього підходу як циклічний процес, спрямований на ефективну організацію навчальної діяльності. Проаналізовано ключові етапи циклу методичної системи, зокрема визначення цілей навчання, аналіз готовності здобувачів освіти до опрацювання матеріалу, вибір змісту навчального матеріалу, методів та форм конструювання уроку. Особлива увага приділяється вибору освітнього підходу, який відповідає за досягнення результатів та віковим особливостям учнів. У статті обґрунтовано, що циклічний підхід до конструювання та проведення уроку сприяє підвищенню результативності навчального процесу та розвитку компетентностей. Надано практичні рекомендації щодо адаптації методичної системи до застосованого освітнього підходу в умовах сучасних викликів освіти.
The «New Ukrainian School» concept implementation necessitates the continuous enhancement of pedagogical approaches and the exploration of effective teaching methods that address contemporary educational challenges. The purpose of the article is to define the concept and analyze the functioning of the cycle of the teacher's methodical system in the implementation of educational approaches. System-structural (analysis of scientific literature, synthesis, comparison, systematization, generalization) was chosen as the main research method. The article researches the teacher`s methodological system as a cyclical process that facilitates a systematic and effective organization of learning activities. Special emphasis is placed on the key stages of this cycle: establishing learning objectives, assessing students' readiness to engage with the material, selecting educational content, and choosing optimal methods and forms for lesson design. The critical component of the methodological cycle is the selection of an educational approach that aligns with both learning outcomes and the developmental characteristics of students, thus enabling a flexible and personalized educational process. The article highlights the importance of the cyclical model in ensuring high effectiveness in the learning process, fostering the development of essential competencies among students, and achieving educational goals. Beyond theoretical justification, practical recommendations are provided for adapting the methodological system to various educational approaches, particularly in the contexts of distance and blended learning. The recommendations offered aim to support teachers in refining their practices and implementing innovative strategies focused on maximizing learning outcomes. This approach promotes the development of critical thinking and other competencies necessary for students' successful socialization in today’s world.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71410
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (55) - 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МЕТОДИЧНИЙ ЦИКЛ У РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПІДХОДУ.pdf338.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.