Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71417
Title: | Використання віртуальних симуляцій як засобу едьютейнменту для підвищення мотивації учнів у навчанні хімії |
Other Titles: | Using virtual simulations as an edutainment tool to increase students' motivation in chemistry learning |
Authors: | Шафорост, Юлія Анатоліївна Лут, Олена Артурівна Шпак, Валентина Павлівна |
Keywords: | віртуальні симуляції, едьютейнмент, мотивація учнів, навчання хімії, інтерактивність, педагогічні інновації, virtual simulations, edutainment, motivation of students, teaching chemistry, interactivity, pedagogical innovations |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | УжНУ |
Citation: | Шафорост, Ю. А. Використання віртуальних симуляцій як засобу едьютейнменту для підвищення мотивації учнів у навчанні хімії / Ю. А. Шафорост, О. А. Лут, В. П. Шпак // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія : Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. О. Бартош. – Ужгород: ДВНЗ "УжНУ", 2024. –Вип. 2 (55). – С. 135–143. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 141–143 (21 назва) |
Series/Report no.: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Abstract: | У сучасних школах застосування віртуальних симуляцій для навчання хімії є несистемним та
недостатньо комплексним. Інтеграція віртуальних симуляцій та створення уроків з використанням різноманітних
матеріалів може покращити якість освіти та стимулювати інтерес учнів до хімії. Освітній потенціал використання
віртуальних симуляцій у хімічному навчанні розглянуто через призму ключових складових цих симуляцій. Основні аспекти включають моделювання хімічних процесів, інтерактивність, візуалізацію молекулярних структур,
можливість експериментування без ризику, навчання на основі завдань, зворотний зв’язок та оцінку, а також
доступність та поширеність віртуальних симуляцій. Висвітлення цих аспектів допомагає зрозуміти важливість
використання віртуальних симуляцій як інструменту для покращення якості та ефективності навчання хімії. Акцентовано увагу на те, що використання віртуальних симуляцій як інструменту едьютейнменту дозволяє поєднати теоретичні знання з практичними навичками, що сприяє активнішому залученню учнів до вивчення предмету. Зазначено, що віртуальні симуляції є ефективним інструментом для використання під час практичних занять на уроках хімії. Віртуальні симуляції можна використовувати для підвищення мотивації учнів та зацікавленості у навчанні, особливо тих, хто може виявляти недостатній інтерес до хімії. Такий підхід дозволяє зробити
навчання більш доступним, захопливим та ефективним для учнів. Доведено вплив використання віртуальних симуляцій на мотивацію учнів у процесі навчання хімії та визначено ефективні методи їхнього використання з метою покращення навчального процесу. In modern schools, the use of virtual simulations for teaching chemistry is unsystematic and insufficiently comprehensive. Integrating virtual simulations and creating lessons using a variety of materials can improve the quality of education and stimulate students' interest in chemistry. The article examines the educational potential of using virtual simulations in chemistry education through the prism of the key components of these simulations. Key aspects include simulation of chemical processes, interactivity, visualization of molecular structures, the ability to experiment without risk, task-based learning, feedback and evaluation, and the availability and prevalence of virtual simulations. Highlighting these aspects helps to understand the importance of using virtual simulations as a tool to improve the quality and effectiveness of chemistry teaching. The article focuses on the fact that the use of virtual simulations as an edutainment tool allows combining theoretical knowledge with practical skills, which contributes to a more active involvement of students in the study of the subject. It is noted that virtual simulations are an effective tool to use during practical classes in chemistry lessons. They are beneficial for visualizing complex chemical concepts, some abstract processes, or dangerous experiments that cannot be carried out in a real environment. Virtual simulations can increase students' motivation and interest in learning, especially those who may not show a sufficient interest in chemistry. This approach makes learning more accessible, engaging, and effective for students. The influence of the use of virtual simulations on students' motivation in teaching chemistry is proved and effective methods of their use to improve the educational process are determined. The author notes the benefits of using virtual simulations, such as the ability to learn in an interactive environment, create interesting and realistic experiments, and promote the active involvement of students in the learning process. The author also expressed the view on the possibilities and prospects of using virtual simulations in the educational process, based on his experience and analysis of scientific sources. Keywords: |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71417 |
ISSN: | 2524-0609 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (55) - 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ СИМУЛЯЦІЙ.pdf | 424.12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.