Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71444
Назва: Методи і стратегії розвитку комунікативних компетентностей студентів галузі «Спеціальна освіта»
Інші назви: Methods and strategies for developing communicative competencies of students in the field of “Special education”
Автори: Філак, Ірина Ярославівна
Ключові слова: мовленнєві компетентності, професійна комунікація, методи навчання, стратегії, спеціальна освіта, ігрові методи, speech competencies, professional communication, teaching methods, strategies, special education, game-based methods
Дата публікації: 2025
Видавництво: Видавничий дім “Гельветика”
Бібліографічний опис: Філак І. Я. Методи і стратегії розвитку комунікативних компетентностей студентів галузі «Спеціальна освіта». / І. Я. Філак // Педагогічна інноватика : сучасність та перспективи. – 2025. – № 7. – С. 119-125.
Короткий огляд (реферат): Для молодого фахівця галузі спеціальної освіти важливе значення в контексті соціалізації має рівень сформованості в нього комунікативних компетенцій, важливих як для успішної адаптації в професійній сфері, так і для активної роботи в громадському середовищі. Для професійного спілкування педагога, який працює з дітьми, що мають особливі освітні потреби, необхідне оволодіння науковою мовою з розділів педагогіки та медицини для спілкування з колегами, практика розмовно-побутового спілкування з пацієнтами та їх батьками, опікунами, ділова мова для ведення документації тощо. Окрема галузь мовлення – це спілкування та корекційна діяльність щодо дітей з особливими освітніми потребами, уміння використовувати як мовні, так і екстралінгвальні засоби комунікації. Ці завдання покликаний забезпечити курс «Ділова українська мова», який викладається для здобувачів освітніх послуг галузі 016 «спеціальна освіта» обсягом 3 кредити ECTS (90 годин). Вмотивоване формування комунікативних компетентностей дозволяє досягти якісних результатів навчання, підвищує самостійність студентів, впливає на розвиток таких якостей особистості, як цілеспрямованість і відповідальність, прагнення до вдосконалення та професіоналізму. Для розвитку комунікативних компетентностей здобувачів освіти використовуються універсальні стратегії (активізація пізнавальної діяльності, стимулювання комунікацій, стратегії спілкування в науковій сфері, стратегії рефлексії), а також активні методи: метод групової дискусії, ігрові методи (навчальні, ділові та рольові ігри); проведення дискусій та дебатів для розвитку вміння аргументовано доводити власну точку зору, використання кейс-методу для аналізу комунікативних ситуацій; метод проектів, що дозволяє розвивати вміння працювати в команді, толерантно сприймати соціальні та культурні відмінності. Використовуються традиційні та інтерактивні методики, робота зі словниками, науковими текстами, складання ділової документації.
For a young specialist in the field of special education, the level of communicative competencies plays a significant role in the context of socialization, as it is crucial for successful adaptation in the professional sphere and active engagement in the social environment. Professional communication for an educator working with children with special educational needs requires proficiency in scientific terminology from pedagogy and medicine for interaction with colleagues, practical conversational skills for everyday communication with patients and their parents or guardians, and business language for maintaining documentation, among other tasks. A separate area of communication involves interaction and corrective activities with children with special educational needs, including the ability to use both linguistic and extralinguistic means of communication. These tasks are addressed through the “Professional Ukrainian Language” course, which is taught to students in the “Special Education” field (code 016) with a workload of 3 ECTS credits (90 hours). Purposeful development of communicative competencies allows students to achieve high-quality learning outcomes, enhances their independence, and fosters personal qualities such as goal orientation, responsibility, and a commitment to improvement and professionalism. To develop the communicative competencies of students, universal strategies are used (such as stimulating cognitive activity, promoting communication, strategies for communication in the scientific field, and strategies for reflection) along with active methods: group discussion, game-based methods (educational, business, and roleplaying games), organizing discussions and debates to develop the ability to argue one’s position, applying the case method to analyze communicative situations, and project-based learning, which helps build teamwork skills and encourages tolerance towards social and cultural differences. Traditional and interactive methods are also employed, including work with dictionaries, scientific texts, drafting business documentation, and more.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71444
ISSN: 3041-1041
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації кафедри української мови

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
МЕТОДИ І СТРАТЕГІЇ.pdf776.12 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.