Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71837
Title: | Сучасний стан громадського контролю за діяльністю правоохоронних органів України |
Other Titles: | The current state of public oversight over the activities of law enforcement agencies in Ukraine |
Authors: | Денисенко, К. В. Юрченко, Л. С. |
Keywords: | громадський контроль, правоохоронні органи, органи державної влади, національна безпека, захист прав людини, збройна агресія, правоохоронна діяльність, public oversight, law enforcement agencies, state authorities, national security, human rights protection, armed aggression, law enforcement activities |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Денисенко К. В. Сучасний стан громадського контролю за діяльністю правоохоронних органів України/ К. В. Денисенко, Л. С. Юрченко //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2025. – №1. – С. 89-94 – Бібліогр.: с. 93-94 (9 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/323373/313605 |
Abstract: | Стаття присвячена дослідженню стану громадського контролю за діяльністю правоохоронних органів в Україні. Здійснено аналіз діючого національного законодавства та визначено недоліки правового регулювання, що ускладнює ефективне здійснення громадського контролю. Констатується, що наразі в Україні відсутній нормативно-правовий акт, де було б чітко врегульовано механізм здійснення громадського контролю за діяльністю правоохоронних органів, що в свою чергу ускладнює механізм такого контролю на практиці. Спроби парламентарів щодо прийняття відповідного окремого документу зазнали невдач, а сучасні виклики, зокрема введення воєнного стану, створюють нові перешкоди для здійснення громадського контролю за діяльністю правоохоронних органів в Україні. Авторами обґрунтовано доцільність прийняття окремого нормативно-правового акту з питань здійснення громадського контролю за правоохоронними органами, а саме закону «Про громадський контроль за діяльністю правоохоронних органів України», де визначено чіткі процедури, за допомогою яких суб’єкти громадянського суспільства могли б здійснювати контроль за діяльністю правоохоронців. Попри зазначене, в законі має бути окреслено механізм здійснення громадського контролю в умовах воєнного стану, а також джерела фінансування здійснення такої діяльності.Сформовано пропозиції щодо створення незалежних агентств, які будуть здійснювати контроль за діяльністю правоохоронних органів, включаючи поліцію, прокуратуру та іншими органами, які здійснюють правоохоронну діяльність, з метою виявлення можливих зловживань, отримання ними неправомірної вигоди, порушення прав людини тощо. Агентства мають бути наділені компетенцією приймати та розглядати скарги громадян на дії правоохоронців, проводити розслідування у випадках зловживань або неналежного виконання ними службових обов’язків, розробляти рекомендації для покращення роботи правоохоронних органів, включаючи зміни в політиці, процедурах та навчанні персоналу. Авторами констатується, що багато громадян не знають про свої права, а також можливості та механізми контролю за діяльністю правоохоронних органів. З огляду на зазначене, обґрунтовано доцільність проведення інформаційних кампаній, спрямованих на підвищення обізнаності населення у сфері здійснення громадського контролю за діяльністю правоохоронними органами. The article is devoted to the study of the state of public oversight over the activities of law enforcement agencies in Ukraine. The analysis of current national legislation is carried out, and deficiencies in legal regulation that hinder the effective implementation of public oversight are identified. It is stated that Ukraine currently lacks a normative legal act that clearly regulates the mechanism for exercising public oversight over the activities of law enforcement agencies, which complicates the practical implementation of such oversight. Attempts by parliamentarians to adopt a separate document on the matter have failed, while contemporary challenges, including the introduction of martial law, create additional obstacles to the exercise of public oversight over law enforcement agencies in Ukraine.The authors substantiate the necessity of adopting a separate normative legal act on public oversight of law enforcement agencies, specifically a law titled “On Public Oversight of the Activities of Law Enforcement Agencies of Ukraine”, which would define clear procedures enabling civil society actors to monitor the activities of law enforcement officers. The authors emphasize that the proposed law should outline mechanisms for exercising public oversight under martial law conditions and identify funding sources for such activities.Proposals are made to establish independent agencies tasked with overseeing the activities of law enforcement agencies, including the police, prosecution, and other bodies engaged in law enforcement. These agencies would aim to identify potential abuses, unlawful benefits, and human rights violations. They should be empowered to accept and review citizen complaints against law enforcement actions, investigate cases of misconduct or improper performance of duties, and develop recommendations for improving law enforcement practices, including changes to policies, procedures, and staff training.The authors note that many citizens are unaware of their rights and the opportunities and mechanisms for overseeing law enforcement activities. In this regard, the importance of conducting information campaigns to raise public awareness about public oversight of law enforcement agencies is substantiated. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71837 |
ISSN: | 2788-6018 |
Appears in Collections: | Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 1 2025 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
323373-Текст статті-749638-1-10-20250221.pdf | 264.12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.