Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72257
Title: Впровадження антикорупційних дисциплін як чинник розбудови доброчесного середовища
Other Titles: Implementation of anti-corruption disciplines as a factor in developing an environment of integrity
Authors: Хохлова, Ірина Валеріївна
Малеш, П. В.
Keywords: корупція, антикорупційна програма, євроінтеграція, доброчесність, стандарти вищої освіти, протидія корупції, європейські стандарти, corruption, anti-corruption program, European integration, integrity, higher education standards, combating corruption, European standards
Issue Date: 2025
Citation: Хохлова І. В. Впровадження антикорупційних дисциплін як чинник розбудови доброчесного середовища / І. В. Хохлова, П. В. Малеш // Аналітично-порівняльне правознавство / редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2025. – №1. – С. 536-540 – Бібліогр.: с. 540 (10 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/323910/314021
Abstract: У статті розглянуто ключові аспекти впровадження антикорупційної освіти в українських закладах вищої освіти як важливого елементу євроінтеграційного процесу. В контексті цього неабиякої важливості набуває введення спеціалізованого навчання, спрямованого на формування нетерпимості до усіх проявів корупції. Такий підхід до освіти не лише сприяє розвитку професійних компетенцій, але й формує стійкі етичні принципи та цінності у майбутніх фахівців.Так, доводиться, що впровадження таких дисциплін виконує низку позитивних функцій, як-от формує критичне мислення та етичні цінності у молодого покоління, надає практичні знання та інструменти для розпізнавання та протидії корупційним проявам у професійному середовищі, створює передумови для ефективної імплементації антикорупційних механізмів у різних сферах суспільного життя.Як приклад успішного впровадження антикорупційної освіти може слугувати досвід створення та реалізації пілотного проєкту з мінімізації корупційних ризиків у правничих школах України, який включав комплексний підхід до формування антикорупційної компетентності та розвитку доброчесного академічного середовища. Проаналізовано процес імплементації спеціалізованих навчальних дисциплін, спрямованих на формування антикорупційної культури серед студентів, який розпочався із розробки окремих кодексів етичної поведінки та антикорупційних програм та завершуючи введенням спеціалізованої дисципліни, мета якої полягає у формуванні комплексного розуміння антикорупційних механізмів та розвитку практичних навичок їх застосування. Важливим аспектом цього процесу стало включення антикорупційної складової до стандартів вищої освіти, що забезпечує системний підхід до формування антикорупційної компетентності майбутніх фахівців.Варто зазначити, що на міжнародному рівні відсутня така комплексна практика впровадження антикорупційної освіти, як в Україні. Хоча окремі країни і мають певні освітні програми з антикорупційної тематики, вони здебільшого носять фрагментарний характер та не інтегровані системно у стандарти вищої освіти. Це свідчить про те, що Україна є одним із піонерів у впровадженні системного підходу до антикорупційної освіти на рівні вищих навчальних закладів.
The article examines key aspects of the implementation of anti-corruption education in Ukrainian higher education institutions as an important element of the European integration process. In this context, the introduction of specialized training aimed at forming intolerance to all manifestations of corruption is of great importance. Such an approach to education not only contributes to the development of professional competencies but also forms stable ethical principles and values in future specialists.Thus, it is proven that the introduction of such disciplines performs a number of positive functions, such as forming critical thinking and ethical values in the younger generation, providing practical knowledge and tools for recognizing and counteracting corruption in the professional environment, and creating the prerequisites for the effective implementation of anti-corruption mechanisms in various spheres of public life. An example of successful implementation of anti-corruption education is the experience of creating and implementing a pilot project to minimize corruption risks in Ukrainian law schools, which included a comprehensive approach to building anti-corruption competence and developing an integrity of the academic environment.The process of implementing specialized academic disciplines aimed at forming an anti-corruption culture among students was analyzed, which began with the development of separate codes of ethical behavior and anti-corruption programs and ended with the introduction of a specialized discipline, the purpose of which is to form a comprehensive understanding of anti-corruption mechanisms and develop practical skills in their application. An important aspect of this process was the inclusion of the anti-corruption component in the standards of higher education, which provides a systematic approach to the formation of anti-corruption competence of future specialists.It is worth noting that at the international level there is no such comprehensive practice of implementing anti-corruption education as in Ukraine. Although some countries have certain educational programs on anti-corruption topics, they are mostly fragmented and not systematically integrated into the standards of higher education. This indicates that Ukraine is one of the pioneers in implementing a systematic approach to anti-corruption education at the level of higher education institutions.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72257
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 1 2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
323910-Текст статті-750915-1-10-20250226.pdf249.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.