Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72360
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorЗаверющенко, О. Л.-
dc.date.accessioned2025-04-01T09:23:39Z-
dc.date.available2025-04-01T09:23:39Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationЗаверющенко, О. Л. Концепт хати як складник української весільної концептосфери / О. Л. Заверющенко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 37. – С. 37–44. – Бібліогр.: с. 44 (17 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/37/8.pdfuk
dc.identifier.issn2663-4899-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72360-
dc.description.abstractУ статті розглянуто концепт хати як важливий складник української весільної концептосфери. Простежено його формування в українській картині світу на основі численних уявлень, вірувань, зокрема пов’язаних з купальською, шлюбною й родинною обрядовістю, святами зимового циклу, а також зі звичаєвим правом українців. Установлено зв’язок концепту хати та образів, які його наповнюють, з дотриманням важливих, ще дохристиянських ритуалів поклоніння вогню, ушанування дідуха на покуті як старійшини роду, зв’язок образів порогу та дверей з віруваннями в межу «свого» та «чужого» світів, захисту від нечисті й обрядами викуповування, ритуальної підміни молодої, образу печі – з обрядами ворожіння на судженого та сватання, образів сволока та даху – з уявленнями про оберіг й обрядами випікання весільного короваю, установлення гільця, образу столу – з уявленнями про домашній вівтар та з весільною церемонією. Виділено номінації на позначення хати, а саме: хата, хатина, кімната та ін., а також її частин і локусів на зразок кухня, коридор, сіни, стріха, сволок, покуть, божниця, покраса, піч, комин, долівка, хатнього начиння й атрибутів, зокрема поріг, двері, мисник, стіл, обрус, діжа, лава, віник, глина, свічка тощо, маркованих проведенням весільних обрядодій. Пояснено зв’язок концепту хати з концептами батька-матері, долі, родини, добра, хліба, рушника, води, вогню, волі, правди, здоров’я, багатства, часу, любові та кохання, парності предметів, образами Бога, сонця, хазяїна, хазяйки, господи, чоловіка, жінки, дитини, діда, баби, вінка, жита, пшениці, грому, ікони, стола, скрині, гільця, діжі, хреста, сокири, куті, віника. Окрему увагу звернено на образ даху як символ поєднання молодих для спільного проживання, символічні образи півня, курки, вуглини, чобота в обрядах ворожіння, на дію наповнення як надбання добра, багатства. Проаналізовано епітети дорога, весела, рідна, невеличка, біленька, своя, чужа, порожня на позначення хати. Досліджено семантику внесення певних предметів, атрибутів до хати як позитивну, сприятливу для здоров’я, багатства, удалого заміжжя та винесення з хати певних речей як негативну (утрата здоров’я, добробуту) у контексті повір’їв, обрядів, ворожінь на нареченого. Описано семантику місць перебування та руху молодого, молодої, старостів у хаті під час сватання, дружка під час весільного дійства. Доведено, що концепт хати є частиною різних концептосфер української картини світу, у тому числі весільної, і потребує подальшого детального вивчення.uk
dc.description.abstractThe article considers the concept of the house as an important component of the Ukrainian wedding conceptosphere. Traced its formation in the Ukrainian picture of the world on the basis of numerous ideas, beliefs, in particular related to Kupala, marriage and family rituals, holidays of the winter cycle, as well as with the customary law of the Ukrainians. It is established the connection between the concept of the house and the images that fill it, with the observance of important pre-Christian rituals of fire worship, honoring didukh in the corner as elders of the clan, the connection of images of the threshold and door with beliefs in the boundary of "one's own" and "alien" worlds, protection from evil spirits and rites of redemption, ritual preplacement of the bride, the image of the furnace – with the rites of divination for the betrothed and matchmaking, images of the beam and roof – with ideas about the amulet and the rites of baking a wedding loaf, installation of a branch, image of the table – with ideas about the home altar and with a wedding ceremony. Allocated nominations for the designation of the house, namely: hut, room, etc., as well as its parts like kitchen, corridor, porch, roof, shank, corner, bozhnitsa, pokrasa, oven, chimney, floor, household utensils and attributes, including threshold, door, bowl, table, tablecloth, cut, bench, broom, clay, candle, etc., marked by wedding ceremonies. The connection of the concept of the house with the concepts of the father-mother, fate, family, goodness, bread, towel, water, fire, will, truth, health, wealth, time, love, parity of objects, images of God, sun, master, mistress, lord, man, woman, child, elderly man, elderly woman, wreath, wheat, thunder, icon, table, chest, wedding tree, dough barrel, cross, ax, kutуа, broom is explained. Special attention is paid to the image of the roof as a symbol of the combination of young for cohabitation, symbolic images of a rooster, chicken, charcoal, boot in the rites of divination, on the action of filling as an asset of good, wealth. Epithets like cheerful, native, small, white, own, alien, empty to indicate the house are analized. The semantics of introducing certain objects, attributes into the house as positive, favorable for health, wealth, successful marriage and removal from the house of certain things as negative (loss of health, well-being) in the context of beliefs, rituals, divination of the groom. The semantics of places of stay and movement of bride, groom, elders in the house during matchmaking, groomsman during the wedding is described. It is proved that the concept of the house is part of various conceptospheres of the Ukrainian picture of the world, including wedding, and requires further detailed study.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавничий дім "Гельветика"uk
dc.relation.ispartofseriesЗакарпатські філологічні студії;-
dc.subjectконцепт хатиuk
dc.subjectвесільна концептосфераuk
dc.subjectукраїнське весілляuk
dc.subjectмолодіuk
dc.subjectпокутьuk
dc.subjectпічuk
dc.subjectсволокuk
dc.subjectдахuk
dc.subjectдверіuk
dc.subjectворожінняuk
dc.subjectсватанняuk
dc.subjectстілuk
dc.subjecthouse conceptuk
dc.subjectwedding conceptosphereuk
dc.subjectUkrainian weddinguk
dc.subjectyouthuk
dc.subjectcorneruk
dc.subjectovenuk
dc.subjectbeamuk
dc.subjectroofuk
dc.subjectdooruk
dc.subjectdivinationuk
dc.subjectmatchmakinguk
dc.subjecttableuk
dc.titleКонцепт хати як складник української весільної концептосфериuk
dc.title.alternativeThe concept of the house as a component of the Ukrainian wedding conceptosphereuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Располагается в коллекциях:Закарпатські філологічні студії Вип. 37. 2024

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
КОНЦЕПТ ХАТИ ЯК СКЛАДНИК УКРАЇНСЬКОЇ ВЕСІЛЬНОЇ КОНЦЕПТОСФЕРИ.pdf434.57 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.