Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72360
Title: Концепт хати як складник української весільної концептосфери
Other Titles: The concept of the house as a component of the Ukrainian wedding conceptosphere
Authors: Заверющенко, О. Л.
Keywords: концепт хати, весільна концептосфера, українське весілля, молоді, покуть, піч, сволок, дах, двері, ворожіння, сватання, стіл, house concept, wedding conceptosphere, Ukrainian wedding, youth, corner, oven, beam, roof, door, divination, matchmaking, table
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Заверющенко, О. Л. Концепт хати як складник української весільної концептосфери / О. Л. Заверющенко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 37. – С. 37–44. – Бібліогр.: с. 44 (17 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/37/8.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглянуто концепт хати як важливий складник української весільної концептосфери. Простежено його формування в українській картині світу на основі численних уявлень, вірувань, зокрема пов’язаних з купальською, шлюбною й родинною обрядовістю, святами зимового циклу, а також зі звичаєвим правом українців. Установлено зв’язок концепту хати та образів, які його наповнюють, з дотриманням важливих, ще дохристиянських ритуалів поклоніння вогню, ушанування дідуха на покуті як старійшини роду, зв’язок образів порогу та дверей з віруваннями в межу «свого» та «чужого» світів, захисту від нечисті й обрядами викуповування, ритуальної підміни молодої, образу печі – з обрядами ворожіння на судженого та сватання, образів сволока та даху – з уявленнями про оберіг й обрядами випікання весільного короваю, установлення гільця, образу столу – з уявленнями про домашній вівтар та з весільною церемонією. Виділено номінації на позначення хати, а саме: хата, хатина, кімната та ін., а також її частин і локусів на зразок кухня, коридор, сіни, стріха, сволок, покуть, божниця, покраса, піч, комин, долівка, хатнього начиння й атрибутів, зокрема поріг, двері, мисник, стіл, обрус, діжа, лава, віник, глина, свічка тощо, маркованих проведенням весільних обрядодій. Пояснено зв’язок концепту хати з концептами батька-матері, долі, родини, добра, хліба, рушника, води, вогню, волі, правди, здоров’я, багатства, часу, любові та кохання, парності предметів, образами Бога, сонця, хазяїна, хазяйки, господи, чоловіка, жінки, дитини, діда, баби, вінка, жита, пшениці, грому, ікони, стола, скрині, гільця, діжі, хреста, сокири, куті, віника. Окрему увагу звернено на образ даху як символ поєднання молодих для спільного проживання, символічні образи півня, курки, вуглини, чобота в обрядах ворожіння, на дію наповнення як надбання добра, багатства. Проаналізовано епітети дорога, весела, рідна, невеличка, біленька, своя, чужа, порожня на позначення хати. Досліджено семантику внесення певних предметів, атрибутів до хати як позитивну, сприятливу для здоров’я, багатства, удалого заміжжя та винесення з хати певних речей як негативну (утрата здоров’я, добробуту) у контексті повір’їв, обрядів, ворожінь на нареченого. Описано семантику місць перебування та руху молодого, молодої, старостів у хаті під час сватання, дружка під час весільного дійства. Доведено, що концепт хати є частиною різних концептосфер української картини світу, у тому числі весільної, і потребує подальшого детального вивчення.
The article considers the concept of the house as an important component of the Ukrainian wedding conceptosphere. Traced its formation in the Ukrainian picture of the world on the basis of numerous ideas, beliefs, in particular related to Kupala, marriage and family rituals, holidays of the winter cycle, as well as with the customary law of the Ukrainians. It is established the connection between the concept of the house and the images that fill it, with the observance of important pre-Christian rituals of fire worship, honoring didukh in the corner as elders of the clan, the connection of images of the threshold and door with beliefs in the boundary of "one's own" and "alien" worlds, protection from evil spirits and rites of redemption, ritual preplacement of the bride, the image of the furnace – with the rites of divination for the betrothed and matchmaking, images of the beam and roof – with ideas about the amulet and the rites of baking a wedding loaf, installation of a branch, image of the table – with ideas about the home altar and with a wedding ceremony. Allocated nominations for the designation of the house, namely: hut, room, etc., as well as its parts like kitchen, corridor, porch, roof, shank, corner, bozhnitsa, pokrasa, oven, chimney, floor, household utensils and attributes, including threshold, door, bowl, table, tablecloth, cut, bench, broom, clay, candle, etc., marked by wedding ceremonies. The connection of the concept of the house with the concepts of the father-mother, fate, family, goodness, bread, towel, water, fire, will, truth, health, wealth, time, love, parity of objects, images of God, sun, master, mistress, lord, man, woman, child, elderly man, elderly woman, wreath, wheat, thunder, icon, table, chest, wedding tree, dough barrel, cross, ax, kutуа, broom is explained. Special attention is paid to the image of the roof as a symbol of the combination of young for cohabitation, symbolic images of a rooster, chicken, charcoal, boot in the rites of divination, on the action of filling as an asset of good, wealth. Epithets like cheerful, native, small, white, own, alien, empty to indicate the house are analized. The semantics of introducing certain objects, attributes into the house as positive, favorable for health, wealth, successful marriage and removal from the house of certain things as negative (loss of health, well-being) in the context of beliefs, rituals, divination of the groom. The semantics of places of stay and movement of bride, groom, elders in the house during matchmaking, groomsman during the wedding is described. It is proved that the concept of the house is part of various conceptospheres of the Ukrainian picture of the world, including wedding, and requires further detailed study.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72360
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Вип. 37. 2024



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.