Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72504
Title: | Дискусійні питання забезпечення прав і свобод ЛГБТ осіб в Україні |
Other Titles: | Controversial issues of ensuring the rights and freedoms of LGBT people in Ukraine |
Authors: | Наливайко, Л. Р. |
Keywords: | конституційні права і свободи людини та громадянина, сексуальна орієнтація, гендерна ідентичність, дискримінація, забезпечення, гендер, статева належність, законодавство, constitutional rights and freedoms of man and citizen, sexual orientation, gender identity, discrimination, provision, gender, sex, legislation |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Наливайко Л. Р. Дискусійні питання забезпечення прав і свобод ЛГБТ осіб в Україні / Л. Р. Наливайко // Аналітично-порівняльне правознавство / редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2025. – №1. – С. 912-915 – Бібліогр.: с. 915 (10 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/324082/314201 |
Abstract: | У статті здійснено дослідження дискусійних питань забезпечення прав і свобод ЛГБТ осіб в Україні. Наголошено, що у складних умовах воєнного стану значна увага приділяється захисту прав уразливих категорій громадян, але ситуація із забезпеченням прав та свобод ЛГБТ осіб в Україні виглядає неоднозначною. З одного боку, Україною було вжито певні кроки у напрямку подолання дискримінації таких осіб. З іншого боку, існують значні розбіжності між декларованими правами та реальними механізмами їхнього забезпечення. Зазначено, що станом на кінець 2024 року сексуальна орієнтація та гендерна ідентичність не знайшли закріплення як захищені ознаки у Конституції України. Так само не знайшло належної правової регламентації право на зміну (корекцію) статевої належності. Визначено, що Україна належить до більшості держав, які допоки не включили до конституційних законів положення про недискримінацію і рівність прав та свобод ЛГБТ осіб. Разом із тим, звернуто увагу на поступове збільшення кількості країн, які гарантують права і свободи ЛГБТ осіб на законодавчому рівні. Вказано на важливість долучення України до пе-редових демократичних практик щодо забезпечення рівного й неупередженого ставлення до всіх категорій громадян. Підкреслено, що слушним у післявоєнний період може бути розгляд питання про внесення змін і доповнень до статті 24 Конституції України стосовно розширення переліку ознак, за якими особа є захищеною від дискримінації, шляхом виокремлення сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності. Так само вказано на можливість оптимізації процедури зміни (корекції) статевої належності для громадян України, згідно з рекомендаціями, викладеними у Міжнародній статистичній класифікації хвороб і проблем, пов’язаних зі здоров’ям (МКХ-11) та закріпленням відповідних змін і доповнень у статті 51 Основ законодавства України про охорону здоров’я. Відзначено, що доцільність утворення спеціалізованої інституції із забезпечення прав і свобод ЛГБТ осіб в Україні потребує ретельного опрацювання політиками, правозахисниками та представниками ЛГБТ організацій. У цілому, зроблено висновок про те, що забезпечення прав і свобод ЛГБТ осіб в Україні залишається недостатньо ефективним. The article analyzes the controversial issues of ensuring the rights and freedoms of LGBT persons in Ukraine. It is emphasized that in the difficult conditions of martial law, considerable attention is paid to the protection of the rights of vulnerable categories of citizens, but the situation with the rights and freedoms of LGBT persons in Ukraine looks ambiguous. On the one hand, Ukraine has taken certain steps to overcome discrimination against such persons. On the other hand, there are significant discrepancies between the declared rights and the actual mechanisms for their enforcement. It is noted that as of the end of 2024, sexual orientation and gender identity have not been enshrined as protected characteristics in the Constitution of Ukraine. Similarly, the right to change (correct) gender identity has not found proper legal regulation. It is determined that Ukraine belongs to the majority of countries that have not yet included provisions on non-discrimination and equality of rights and freedoms of LGBT persons in their constitutional laws. At the same time, attention is drawn to the gradual increase in the number of countries that guarantee the rights and freedoms of LGBT persons at the legislative level. The importance of Ukraine’s accession to the best democratic practices to ensure equal and impartial treatment of all categories of citizens is emphasized. It is emphasized that in the post-war period, it may be appropriate to consider amending Article 24 of the Constitution of Ukraine to expand the list of grounds on which a person is protected from discrimination by highlighting sexual orientation and gender identity. It also points to the possibility of optimizing the procedure for changing (correcting) gender identity for Ukrainian citizens, in accordance with the recommendations set out in the International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-11) and the relevant amendments and additions to Article 51 of the Fundamentals of Ukrainian Healthcare Legislation. It is noted that the expediency of establishing a specialized institution to ensure the rights and freedoms of LGBT persons in Ukraine requires careful consideration by politicians, human rights defenders and representatives of LGBT organizations. In general, it is concluded that the protection of the rights and freedoms of LGBT persons in Ukraine remains insufficiently effective. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72504 |
ISSN: | 2788-6018 |
Appears in Collections: | Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 1 2025 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
324082-Текст статті-751480-1-10-20250228.pdf | 243.24 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.