Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72553
Title: Цивільне судочинство як форма здійснення правосуддя у цивільних справах
Other Titles: Civil judiciary as a form of justice in civil cases
Authors: Сеник, С. В.
Keywords: право, правосуддя, суд, цивільне судочинство, заінтересований суб’єкт, law, justice, court, civil proceedings, interested subject
Issue Date: 2021
Citation: Сеник С. В. Цивільне судочинство як форма здійснення правосуддя у цивільних справах / С. В. Сеник // Аналітично-порівняльне правознавство / редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Заборовський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2021. – № 4. – С. 80-90 – Бібліогр.: с. 88-90 (37 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/254310/251544
Abstract: Статтю присвячено дослідженню питань основних аспектів здійснення правосуддя у формі цивільного судочинства з метою захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.У статті здійснено науковий аналіз законодавчих положень, доктринальних позицій та матеріалів судової практики у контексті з’ясування питань ефективного відновлення прав заінтересованих суб’єктів компетентними національними органами, в тому числі судовими. У даному аспектів акцентовано увагу, що успіх гармонізації української правової системи із системою європейських стандартів в більшості залежить від ціннісних орієнтирів національного правосуддя.Автором підтримано позицію, що, здійснюючи прaвосуддя, судовa влaдa є незaлежною тa виступaє aрбітром у спорі про прaво. Ефективність діяльності судів мaє три склaдові: ефективність тa оперaтивність вирішення спорів, обґрунтованість тa зaконність судових актів, зaбезпечення можливості їх виконaння. Свої функції суд покликaний здійснювaти, керуючись лише правом, зaконом. Він не повинен зaлежaти від суб’єктивного впливу будь-кого, оскільки втручaння в діяльність судів зі здійснення прaвосуддя є недопустимим тa мaє нaслідком передбaчену зaконом відповідaльність. На сьогодні національний суд не може привлaснювaти собі функції зaконодaвчої aбо виконaвчої влaди. У рівній ж мірі делегувaння своїх функцій судaми, a тaкож привлaснення цих функцій іншими оргaнaми чи посaдовими особaми не допускaються. Проте, на думку автора, це не ознaчaє, що в Укрaїні, як і в інших прaвових системaх ромaно-гермaнського типу, судовий прецедент не може бути допоміжним джерелом прaвa. Зроблено висновок, що цивільна юрисдикція – це компетенція загального суду щодо розгляду та вирішення правових вимог, віднесених нормою закону для розгляду та вирішення в порядку цивільного судочинства, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів заінтересованих суб’єктів.Обґрунтовується позиція, що, незважаючи на конституційне положення про поширення юрисдикції судів на будь-який юридичний спір, слід враховувати норми спеціальних нормативних актів щодо захисту цивільних прав заінтересованих суб’єктів, що, у свою чергу, свідчить про те, що судова юрисдикція в рамках цивільного судочинства має свої межі.
The article is devoted to the study of the main aspects of justice in the form of civil proceedings to pro-tect violated, unrecognized or disputed rights, freedoms or interests of individuals, rights and interests of legal entities, the interests of the state.The article provides a scientific analysis of legislative provisions, doctrinal positions and materials of judicial practice in the context of clarifying the issues of effective restoration of the rights of interested parties by the competent national authorities, including the judiciary. In this aspect, it is emphasized that the success of harmonization of the Ukrainian legal system with the system of European standards largely depends on the values of national justice.The author supports the position that, in the administration of justice, the judiciary is independent and acts as an arbitrator in a dispute over law. The efficiency of the courts has three components: the efficiency and efficiency of dispute resolution, the validity and legality of judicial acts, ensuring the possibility of their implementation. The court is called to perform its functions guided only by law. It should not depend on the subjective influence of anyone, as interference with the administration of justice is inadmissible and results in liability under the law. At present, a national court cannot appropriate legislative or executive power. Equally, the delegation of their functions by the courts, as well as the assignment of these functions by other bodies or officials are not allowed. However, according to the author, this does not mean that in Ukraine, as in other legal systems of the Romano-Germanic type, judicial precedent cannot be an auxiliary source of law.It is concluded that civil jurisdiction is the jurisdiction of the general court to consider and resolve legal requirements referred to by law for consideration and resolution in civil proceedings, in order to effectively protect violated, unrecognized or disputed rights, freedoms or interests of interested parties.The position is substantiated that, despite the constitutional provision on extending the jurisdiction of courts to any legal dispute, the norms of special normative acts on the protection of civil rights of interest-ed parties should be taken into account, which, in turn, indicates that judicial jurisdiction civil proceedings have their limits.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72553
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 4 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
254310-Текст статті-584820-1-10-20220331.pdf235.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.