Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72703
Title: Процедура призначення голів Антимонопольного комітету та Фонду державного майна України: колізії в законодавстві та шляхи їх розв’язання
Other Titles: Procedure for appointing the chairmen of thAntimonopoly Committee and the State Property Fund of Ukraine: conflicts in legislation and ways to resolve them
Authors: Краковська, А. Є.
Keywords: адміністративна процедура, процедура призначення на посаду, центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом, голова Антимонопольного комітету України, голова Фонду державного майна України, колізія, повноваження Верховної Ради України, повноваження Президента, повноваження Прем’єр-міністра України, administrative procedure, appointment procedure, central executive body with special status, chairman of the Antimonopoly Committee of Ukraine, chairman of the State Property Fund of Ukraine, conflict, powers of the Verkhovna Rada of Ukraine, powers of the President, powers of the Prime Minister of Ukraine
Issue Date: 2021
Citation: Краковська А. Є. Процедура призначення голів Антимонопольного комітету та Фонду державного майна України: колізії в законодавстві та шляхи їх розв’язання / А. Є. Краковська // Аналітично-порівняльне правознавство / редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Забровський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2021. – №4. – С. 157-161 – Бібліогр.: с. 160-161 (15 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/254758/252200
Abstract: У статті досліджено процедуру призначення на посаду голів Антимонопольного комітету та Фонду державного майна України. Наголошено, що сьогодні існує багато адміністративних процедур. Однією з них є процедура призначення на посаду очільників центральних органів виконавчої влади, зокрема голів ЦОВВ зі спеціальним статусом. Дана процедура закріплена чинним законодавством України, а саме Конституцією України, загальним законом України «Про центральні органи виконавчої влади», спеціальними законами України «Про Антимонопольний комітет України», «Про Фонд державного майна України» та ін. Станом на сьогодні деякі з цих процедур не відповідають Конституції України; існують колізії; відповідні закони України не приведені у відповідність до Основного закону України. В статті зроблено узагальнення положень Конституції України, закону України «Про центральні органи влади», закону України «Про Антимонопольний комітет України», закону України «Про Фонд державного майна України», підзаконних актів та практики їх застосування щодо процедури призначення на посаду голови Антимонопольного комітету України, а також голови Фонду державного майна України. Звернуто увагу на колізії в законодавстві з цих питань. Встановлено, що на практиці призначення Голів АКУ та ФДМУ відбується не в межах процедури, яка передбачена спеціальним законом про АКУ та ФДМУ, а в межах закону про центральні органи виконавчої влади та Конституції України, про що йдеться у відповідних Постановах Верховної Ради України про призначення голів цих органів виконавчої влади зі спеціальним статусом. Зроблено висновок, що існує дві абсолютно протилежні адміністративні процедури призначення на посаду Голів АКУ та ФДМУ: перша - передбачена Конституцією України, законами України «Про Кабінет міністрів України» та «Про центральні органи виконавчої влади»; друга – передбачена спеціальними законами України «Про Антимонопольний комітет України» та «Про Фонд державного майна України». Дані процедури протирічать одна одній. В результаті дослідження запропоновано привести норми Закону України «Про Антимонопольний комітет України» та Закону України «Про Фонд державного майна України» у відповідність до положень Конституції України, рішень Конституційного Суду України, рекомендацій міжнародних експертів; внести зміни у статтю 9 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» та статтю 7 Закону України «Про Фонд державного майна України», закріпивши в них норми, відповідно до яких Голова Антимонопольного комітету України та Голова Фонду державного майна України призначаються на посаду Верховною Радою України за поданням Прем’єрміністра України. У такому випадку адміністративна процедура призначення голів даних центральних органів виконавчої влади зі спеціальним статусом буде однаковою в усіх нормативно-правових актах України, а норми даних законів будуть відповідати нормам Конституції України.
The article studies the procedure for appointing the chairmen of the Antimonopoly Committee and the State Property Fund of Ukraine. It is emphasized that nowadays there are many administrative procedures. One of them is the procedure for appointing the heads of central executive bodies in particular heads of CEBs with special status. This procedure is enshrined by the current legislation of Ukraine, namely the Constitution of Ukraine, the General Law of Ukraine “On Central Executive Bodies”, special laws of Ukraine “On the Antimonopoly Committee of Ukraine”, “On the State Property Fund of Ukraine” and others. To date, some of these procedures do not comply with the Constitution of Ukraine; there are conflicts; the relevant laws of Ukraine are not harmonized with the Basic Law of Ukraine.The article generalises the provisions of the Constitution of Ukraine, the Law of Ukraine “On Central Executive Bodies”, the Law “On the Antimonopoly Committee of Ukraine”, the Law “On the State Property Fund of Ukraine”, bylaws and practice for their application to the procedure for appointing the chairman of the Antimonopoly Committee of Ukraine as well as the chairman of the State Property Fund of Ukraine. The attention is drawn to the conflicts in the legislation on these issues. It is established that in practice the appointment of the chairmen of the Antimonopoly Committee of Ukraine and the State Property Fund of Ukraine occurs not within the procedure provided by the special law “On the Antimonopoly Committee of Ukraine” and “On the State Property Fund of Ukraine”, but within the law on central executive bodies and the Constitution of Ukraine, which is stated in the relevant Resolutions of the Verkhovna Rada of Ukraine on the appointment of the chairmen of these executive bodies with special status.The conclusion is made that there are two absolutely opposite administrative procedures for the ap-pointment of the chairmen of the Antimonopoly Committee of Ukraine and the State Property Fund of Ukraine: the first one is provided by the Constitution of Ukraine, Laws of Ukraine “On the Cabinet of Min-isters of Ukraine” and “On Central Executive Bodies”; the second one is provided by the special laws of Ukraine “On the Antimonopoly Committee of Ukraine” and “On the State Property Fund of Ukraine”. These procedures contradict each other. As a result of the study, it is proposed to harmonize the provisions of the Law of Ukraine “On the Anti-monopoly Committee of Ukraine” and the Law of Ukraine “On the State Property Fund of Ukraine” with the Constitution of Ukraine, decisions of the Constitutional Court of Ukraine, recommendations of international experts; to amend Article 9 of the Law of Ukraine “On the Antimonopoly Committee of Ukraine” and Article 7 of the Law of Ukraine “On the State Property Fund of Ukraine”, enshrining in them the norms according to which the Chairman of the Antimonopoly Committee of Ukraine and the Chairman of the State Property Fund of Ukraine are appointed by the Verkhovna Rada of Ukraine on the proposal of the Prime Minister of Ukraine. In this case, the administrative procedure for appointing the chairmen of these central executive bodies with special status will be the same in all regulatory legal acts of Ukraine, and the norms of these laws will comply with the norms of the Constitution of Ukraine.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72703
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 4 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
254758-Текст статті-586770-1-10-20220415.pdf171.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.