Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72724
Title: | Органи адміністративно-правової охорони: проблемні питання щодо класифікації правоохоронних органів |
Other Titles: | Administrative and legal protection bodies: problematic issues regarding the classification of law enforcement authorities |
Authors: | Шестопалов, Р. М. |
Keywords: | правоохоронні органи, органи правопорядку, правова охорона, органи публічної влади, охорона, система правоохоронних органів, law enforcement agencies, law enforcement agencies, legal protection, public authorities, protection, law enforcement system |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Шестопалов Р. М. Органи адміністративно-правової охорони: проблемні питання щодо класифікації правоохоронних органів / Р. М. Шестопалов // Аналітично-порівняльне правознавство / редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), В. В. Забровський, Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2021. – №4. – С. 214-217 – Бібліогр.: с. 217 (11 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/255172/252269 |
Abstract: | У статті робиться аналіз основних підходів до класифікації органів правоохоронних органів, а також виділення в окрему категорії органів адміністративно-правової охорони. Аргументується, що останнім часом у нашій державі дедалі гостріше постає питання про реформування правоохоронних органів, без вирішення якого неможлива ефективна діяльність даних державних інституцій.. Однак незважаючи на дослідження особливостей діяльності правоохоронної сис-теми України та їх правового статусу в роботах сучасних науковців, дане питання не можна віднести до вирішених на теоретично-методологічному рівні. Адже більшість з них аналізують в загальному правоохоронні органи, наводять певну класифікаційну модель, не розглядаючи особливі різновиди правоохоронних органів, зокрема органів адміністративно-правової охорони, чим і зумовлена актуальність цього дослідження. Робляться висновки, що до органів адміністративно-правової охорони варто зараховувати ті органи, які виконують безпосередньо правоохоронні функції, контрольно-наглядові функції у різних сферах суспільних відносин, не беручи до уваги наявності у них повноважень щодо застосування державного примусу. З чого випливає, що до такої категорії можливо відносити значну кількість органів публічної влади. У зв’язку із чим, можемо вказати на такі органи, як: Державна митна служба України, Державна прикордонна служба України, Державна міграційна служба України, Державна аудиторська служба України, Державна служба фінансового моніторингу, Антимонопольний комітет України, Наці-ональне агентство з питань запобігання корупції тощо.Перспективами подальшого дослідження окресленої проблематики варто вважати можливість виокремлення в межах категорії “органів адміністративно-правової охорони” різновидів таких органів, за критерієм сфери суспільних відносин. The article analyzes the main approaches to the classification of law enforcement agencies, as well as the allocation of a separate category of administrative and legal protection.It is argued that recently in our country the issue of reforming law enforcement agencies has become increasingly acute, without the solution of which the effective operation of these state institutions is im-possible.It was found that democratization of public relations, constitutional reform, intensification of European integration processes, improvement of legislation to strengthen the protection of civil rights and freedoms necessitate a clear definition of the theoretical nature of the legal status of law enforcement agencies. How-ever, despite the study of the peculiarities of the law enforcement system of Ukraine and their legal status in the works of modern scientists, this issue can not be attributed to be resolved at the theoretical and methodological level. After all, most of them are analyzed in general by law enforcement agencies, provide a certain classification model, without considering the specific types of law enforcement agencies, including administrative and legal protection, which is the relevance of this study.It is concluded that the bodies of administrative and legal protection should include those bodies that directly perform law enforcement functions, control and supervisory functions in various spheres of public relations, without taking into account their powers to use state coercion. It follows that this category can include a significant number of public authorities. In this regard, we can point to such bodies as: State Cus-toms Service of Ukraine, State Border Guard Service of Ukraine, State Migration Service of Ukraine, State Audit Office of Ukraine, State Financial Monitoring Service, Antimonopoly Committee of Ukraine, National Agency for Prevention of Corruption etc.Prospects for further study of the outlined issues should be considered the possibility of distinguishing within the category of “bodies of administrative and legal protection” varieties of such bodies, according to the criterion of public relations. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72724 |
ISSN: | 2788-6018 |
Appears in Collections: | Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 4 2021 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
255172-Текст статті-586989-1-10-20220416.pdf | 179.12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.