Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72727
Title: Застосування категорії «концепт» у літературознавчому аналізі художнього твору
Other Titles: Application of the category “concept” in the literary analysis of a work of art
Authors: Ступницька, Н. М.
Ткаля, І. А.
Keywords: науковий процес, кроснаукове дослідження, міжгалузевий, концепт, багатовимірнісь, літературознавчий аналіз, дуалістична структура, концептосфера, менталітет, scientific process, cross-disciplinary research, interdisciplinary, concept, multidimensionality, literary analysis, dualistic structure, conceptosphere, mentality
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Ступницька, Н. М. Застосування категорії «концепт» у літературознавчому аналізі художнього твору / Н. М. Ступницька, І. А. Ткаля // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 37. – С. 285–289. – Бібліогр.: с. 289 (17 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/37/49.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті стверджується, що особливістю наукового процесу сьогодення є розповсюдження кроснаукових досліджень. Необхідність розуміння світу, що швидко змінюється і поглибленого вивчення людської особистості зумовлює розвиток міжгалузевих розвідок і появу таких термінів, як «концепт». Представлений огляд наукових досліджень свідчить про активні спроби дати визначення терміну «концепт». Труднощі у визначенні цього поняття, різноманітність думок з приводу цієї категорії свідчить про складність і багатовимірність його структури. Зазначається, що концепт має враховуватися при літературознавчому аналізі художнього тексту. У статті говориться, що текст має дуалістичну структуру, що полягає у комбінуванні світосприйняття автора та читача. Стверджується, що саме завдяки концепту твори художньої літератури зберігають свою актуальність і знаходять відгук у наступних поколіннях. Для глибокого розуміння тексту, з’ясування світоглядної картини світу письменника та особливостей її еволюції треба використовувати концептний аналіз. До образів твору належать не тільки персонажі– люди, які зображені у творі, – до цієї категорії належать усі явища та предмети, що описані у тексті. Дослідження категорії образу тривають, науковці намагаються якнайточніше визначити його зміст. У статті стверджується, що образ являє собою певний концепт, який здійснює вплив на читача. У дослідженні зазначається, що твір є набором концептів, що являють собою певну систему. Концепти також не існують окремо одне від одного, вони утворюють відповідну систему. Систему концептів, що притаманна одному літературному твору називають концептосферою. Закцентовано, що концептосфера має змінний характер, зберігаючи при цьому цілісність. Кожному автору властива власна концептосфера. Виявлено взаємозв’язок між концептом і менталітетом. Менталітет виявляється через ключові концепти, притаманні носіям певної культури. Національна культура знаходиться у взаємозв’язку із концептом, якщо урізноманітнюєься культура народу, то й структура концепту стає комплексною. Зазначено перспективність подальших наукових розвідок у царині концепту та концептосфери як кроснаукових і комплексних категорій.
The article argues that a feature of the scientific process today is the spread of cross-disciplinary research. The need to understand the rapidly changing world and in-depth study of the human personality determines the development of interdisciplinary explorations and the emergence of such terms as "concept". The presented review of scientific research indicates active attempts to define the term "concept." The difficulties in defining this concept and the diversity of opinions about this category indicate the complexity and multidimensionality of its structure. It is noted that the concept should be taken into account in the literary analysis of a literary text. The article states that the text has a dualistic structure, which consists in combining the worldview of the author and the reader. It is argued that it is thanks to the concept that works of fiction retain their relevance and find a response in subsequent generations. For a deep understanding of the text, clarification of the writer's worldview, and the features of its evolution, it is necessary to use conceptual analysis. The images of the work include not only the characters–people depicted in the work – this category includes all the phenomena and objects described in the text. Research into the category of image continues, and scientists are trying to determine its content as accurately as possible. The article argues that the image is a certain concept that influences the reader. The study notes that a work is a set of concepts constituting a particular system. Concepts also do not exist separately from each other, they form a certain system. The system of concepts inherent in one literary work is called the conceptosphere. It is emphasized that the conceptosphere has a variable nature while maintaining integrity. Each author has their own conceptosphere. The relationship between the concept and mentality is revealed. Mentality is manifested through key concepts inherent in the bearers of a certain culture. National culture is interconnected with the concept, if the culture of the people is diversified, then the structure of the concept becomes complex. The prospects for further scientific explorations in the field of concept and conceptosphere as cross-scientific and complex categories are outlined.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72727
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Вип. 37. 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЗАСТОСУВАННЯ КАТЕГОРІЇ «КОНЦЕПТ».pdf352.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.