Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72737
Title: Рання поезія Сергія Жадана (версифікаційний аспект)
Other Titles: Serhiy Zhadan’s early poetry (versioning aspect)
Authors: Цівінська, Ю. В.
Keywords: вірш, цикл, метрика, ритміка, дольник, верлібр, рання поезія, Сергій Жадан, poem, cycle, metric, rhythm, dolnik, free verse, early poetry, Serhiy Zhadan
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Цівінська, Ю. В. Рання поезія Сергія Жадана (версифікаційний аспект) / Ю. В. Цівінська // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 37. – С. 318–322. – Бібліогр.: с. 322 (11 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/37/54.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті на матеріалі однієї з перших поетичних збірок Сергія Жадана «Генерал Юда» (1995) представлено огляд версифікаційних форм його ранньої творчості. Висвітлено історію першої публікації та відмінність складу збірки від книги «Цитатник», що вийшла друком майже одночасно. Відображені результати спостережень над реалізацією різних метричних розмірів в окремих віршах та циклах («Самогубці», «НЕП»). З’ясовано, що для перших творів автора характерна різноманітність, адже 18% текстів, такі як «Тарас Григорович Шевченко», «Старий Антонич бродить сонним містом», «Диск вечірнього сонця…», «За розбитими шибами – сніг», «За хвилину до того, як випаде дощ» та «Вступ» із циклу «Сім днів…» написано силабо-тонікою (у цій книзі – здебільшого ямб, анапест), тонікою (переважає дольник – 15%, а тактовик і акцентний вірш реалізовані як метричні вставки), верлібром (кількісно превалює – 37%). Окрім того, виокремлено тексти (30%), що є перехідними метричними формами (ПМФ) та поліметричними конструкціями (ПК), у яких, однак, зміна віршового розміру відбувається переважно незалежно від змісту й зумовлена, вважаємо, процесом вироблення авторського стилю, спробами й намаганнями письменника урізноманітнити метрику й ритміку віршів. Визначено особливості вільного вірша, такі як: строфоїдна структура, специфічна ритміка, інтонування та синтаксичне членування. Зокрема, підкреслено, що в циклі «Самогубці» верліброва форма повністю відтворює авторське бачення смерті як процесу з відповідними акцентами, що додає кінематографічного ефекту віршам. Також відзначено, що цикл «Сім днів, котрі нікого не вразили», є індивідуальною переробкою відомого твору футуриста М. Семенка, який поєднав зразки різних версифікаційних систем. У висновку широкий спектр метричних форм у збірці «Генерал Юда» потрактовано як показник експериментаторства автора-початківця.
The article is based on one of Serhiy Zhadan’s first poetry collections, «General Judas» (1995), and presents an overview of the versioning forms of his early work. The history of the first publication and the difference between the composition of the collection and the book «Citation Book», which was published almost simultaneously, are highlighted. The results of observations on the implementation of different metrical sizes in individual poems and cycles («Suicides», «NEP») are presented. It is found that the author’s first works are characterized by diversity, since 18% of texts, such as «Taras Shevchenko», «Old Antonych Wanders the Sleepy City», «Disc of the Evening Sun...», «Behind the Broken Windows – Snow», «A Minute Before the Rain Falls» and «Introduction» from the cycle «Seven Days...» are written in syllabic tone (in this book – mostly iambic and anapestic), tonic (the dolcet predominates – 15%, and the meter and accent verse are realised as metrical inserts), and iambic tone (prevails quantitatively – 37%). In addition, texts (30%) that are transitional metrical forms (TMF) and polymetrical constructions (PC) are singled out, in which, however, the change in verse size occurs mainly without reference to the content and is due, in our opinion, to the process of developing the author’s style, the writer’s attempts and efforts to diversify the metrics and rhythm of the poems. The features of free verse, such as stanzaic structure, specific rhythm, intonation and syntactic division, are identified. In particular, it is emphasised that in the cycle «Suicides» the verse form fully reproduces the author’s vision of death as a process with appropriate accents, which adds a cinematic effect to the poems. It is also noted that the cycle «Seven Days that Impressed No One» is an individual reworking of the famous work of the futurist M. Semenko, who combined samples of different versioning systems. In conclusion, the wide range of metrical forms in the collection «General Judas» is interpreted as an indicator of the novice author’s experimentation.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72737
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Вип. 37. 2024



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.