Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72841
Назва: | Діалогізація як ключовий засіб популяризації наукового знання у виданні Роберта Сапольскі «Біологія поведінки: причини доброго і поганого в нас» |
Інші назви: | Dialogization as a key tool for popularizing scientific knowledge in Robert Sapolsky's publication “Behave: The Biology of Humans at Our Best and Worst” |
Автори: | Венгринюк, М. І. |
Ключові слова: | діалогізація, науково-популярний текст, популяризація науки, засоби діалогізації, наукова комунікація, риторичні прийоми, інтерактивність тексту, dialogization, popular science text, science popularization, dialogization techniques, scientific communication, rhetorical devices, text interactivity |
Дата публікації: | 2024 |
Видавництво: | Видавничий дім "Гельветика" |
Бібліографічний опис: | Венгринюк, М. І. Діалогізація як ключовий засіб популяризації наукового знання у виданні Роберта Сапольскі «Біологія поведінки: причини доброго і поганого в нас» / М. І. Венгринюк // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 38. – С. 9–13. – Бібліогр.: с. 13 (6 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/38/3.pdf |
Серія/номер: | Закарпатські філологічні студії; |
Короткий огляд (реферат): | У статті здійснено комплексний аналіз діалогізації як ключового засобу популяризації наукового знання у виданні
Роберта Сапольскі «Біологія поведінки. Причини доброго і поганого в нас». Систематизовано та проаналізовано основні
засоби діалогізації, які використовує автор для трансформації складного наукового матеріалу в доступну форму.
На конкретних прикладах продемонстровано майстерність автора у використанні широкого спектру засобів
діалогізації: риторичні запитання, спонукальні конструкції, пряме звернення до читача через займенники «ви» та
«ми», імітацію усного мовлення, гумористичне подання матеріалу, створення ефекту безпосередньої присутності.
Показано, як ці прийоми сприяють активному залученню читача до процесу пізнання та полегшують сприйняття
складних наукових концепцій.
Особливу увагу приділено аналізу того, як діалогізація допомагає автору передбачити можливі труднощі читача
в розумінні матеріалу та створити ефект «живої» бесіди, що підвищує зрозумілість складних ідей. З’ясовано, що
запрошення до роздумів, пропозиції уявити ситуацію чи виконати ментальну вправу роблять читача співтворцем
тексту, що сприяє формуванню емоційного зв’язку між автором й аудиторією та поглиблює осмислення викладеного матеріалу. Доведено, що діалогізація є ефективним інструментом встановлення довірливого зв’язку між автором і читачем та перетворення процесу читання на динамічну інтелектуальну взаємодію.
У статті обґрунтовано, що використання засобів діалогізації є вдалою стратегією для популяризації наукового
знання, оскільки дозволяє зробити складний науковий матеріал доступним для широкої аудиторії без втрати його
сутності та значущості. The article presents a comprehensive analysis of dialogization as a key tool for popularizing scientific knowledge in Robert Sapolsky's work Behave: The Biology of Humans at Our Best and Worst. The main means of dialogization used by the author to transform complex scientific material into an accessible form have been systematized and analyzed. Specific examples illustrate the author's mastery in utilizing a wide range of dialogization techniques: rhetorical questions, imperative constructions, direct address to the reader through the pronouns "you" and "we," imitation of spoken language, humorous presentation of material, and the creation of an effect of direct presence. These techniques are shown to actively engage the reader in the learning process and facilitate the comprehension of complex scientific concepts. Special attention is given to analyzing how dialogization helps the author anticipate potential challenges the reader may face in understanding the material and creates the effect of a "live" conversation, enhancing the clarity of complex ideas. It is revealed that inviting the reader to reflect, imagine a situation, or perform a mental exercise turns the reader into a co-creator of the text, fostering an emotional connection between the author and the audience while deepening the understanding of the material. The study demonstrates that dialogization is an effective tool for establishing a trusting connection between the author and the reader and transforming the reading process into a dynamic intellectual interaction. The article substantiates that employing dialogization techniques is a successful strategy for popularizing scientific knowledge, as it makes complex scientific material accessible to a wide audience without compromising its essence and significance. |
Тип: | Text |
Тип публікації: | Стаття |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72841 |
ISSN: | 2663-4880 |
Розташовується у зібраннях: | Закарпатські філологічні студії Вип. 38. 2024 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
ДІАЛОГІЗАЦІЯ ЯК КЛЮЧОВИЙ ЗАСІБ ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ.pdf | 369.08 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.