Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72859
Title: Лексико-семантичне поле голод у романі Тані П’янкової «Вік червоних мурах»
Other Titles: Lexico-semantic field hunger in the novel Tanya Pyankova “The Age of Red Ants”
Authors: Прокопович, Л. С.
Keywords: лексико-семантичне поле, асоціативні зв’язки, аксіологічне забарвлення, метафора, епітет, порівняння, lexical-semantic field, associative connections, axiological coloring, metaphor, epithet, comparison
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Прокопович, Л. С. Лексико-семантичне поле голод у романі Тані П’янкової «Вік червоних мурах» / Л. С. Прокопович // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 38. – С. 67–72. – Бібліогр.: с. 72 (14 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/38/13.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: В статті частково охарактеризовано теорію лексико-семантичного поля як сукупність мовних одиниць, переважно лексичних, об’єднаних спільністю змісту, одним поняттям, функціональною подібністю позначуваних явищ. Опрацьовано відповідні джерела та здійснено аналіз останніх наукових розвідок лексико-семантичних полів, що передбачило дослідження словникового рівня мови письменника, зокрема появи нових лексичних одиниць, активності вживання певних граматичних форм, розширення асоціативних зв’язків загальновживаних слів. Виходячи з цього ми обрали для аналізу метод структурування лексико-семантичного поля голод, який дозволив осмислити художній авторський макроконтекст як систему семантичних і стилістичних взаємовідношень, індивідуальних для роману Тані П’янкової «Вік червоних мурах». З’ясовано, що індивідуально-авторські параметри компонентів лексико-семантичного поля голод, а також закономірності і особливості образно-естетичного й експресивного розвитку текстових реалізаторів цього категоріального поняття увиразнюють лексеми смерть, страх, жаль, тривога, страждання, біда, горе, гріх, ненависть, лють, жах, морок. Доведено текстотвірну продуктивність таких лексем як засобів описово-зображального й експресивно-оцінного моделювання лексико-семантичного поля голод. Визначено, що асоціативність слововживання створюється завдяки зміщенню конотативних якостей лексем. Додатковий експресивний зміст слова визначає характер образності. Здійснений аналіз свідчить, що характер семантичного наповнення лексем лексико-семантичного поля голод, їх стилістична роль в художньому творі визначені не тільки національно-культурними установками, а й психоментальними особливостями авторки.
The article partially characterizes the theory of the lexical-semantic field as a set of linguistic units, mainly lexical, united by the commonality of content, one concept, and the functional similarity of the designated phenomena. The relevant sources were worked out and the analysis of the latest studies of lexical and semantic fields was carried out, which provided for the study of the dictionary level of the writer's language, in particular, the emergence of new lexical units, the activity of the use of certain grammatical forms, the expansion of associative connections of commonly used words. Based on this, we chose for analysis a method of structuring the lexical and semantic field of hunger, which made it possible to comprehend the author's artistic macro-context as a system of semantic and stylistic relationships, individual for Tanya Pyankova's novel "The Age of Red Ants". It has been found that the individual-author parameters of the components of the lexical-semantic field hunger, as well as the regularities and features of the figurative, aesthetic and expressive development of the textual implementers of this categorical concept, express the lexemes death, fear, regret, anxiety, suffering, trouble, grief, sin, hatred, rage, horror, darkness. The textual productivity of such lexemes as means of descriptive-pictorial and expressive-evaluative modeling of the lexical-semantic field hunger has been proved. It is determined that the associativity of word usage is created due to the displacement of the connotative qualities of lexemes. The additional expressive meaning of the word determines the nature of the imagery. The analysis shows that the nature of the semantic content of lexemes of the lexical-semantic field of hunger, their stylistic role in the work of art are determined not only by national and cultural attitudes, but also by the psychomental characteristics of the author.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72859
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Вип. 38. 2024



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.