Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/73227
Title: | Civic identity and migration decisions of university students in wartime borderlands of Ukraine |
Other Titles: | Громадянська ідентичність та міграційні рішення студентів університетів у прикордонних районах України під час війни |
Authors: | Tokar, Marian Hvozdetska, Bohdanna Varha, Nataliia Bartosh, Olena Ivats, Oksana |
Keywords: | borderlands, civic identity, migration, прикордонні території, wartime, війна, громадянська ідентичність, міграція |
Issue Date: | 29-Mar-2025 |
Publisher: | Revista Eduweb, 2025 |
Citation: | Hvozdetska, B., Varha, N., Bartosh, O., Tokar, M., & Ivats, O. (2025). Civic identity and migration decisions of university students in wartime borderlands of Ukraine. Revista Eduweb, 19(1), 210-222. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2025.19.01.14. URL: https://revistaeduweb.org/check/19-1/14-210-222.pdf |
Series/Report no.: | ;19(1) |
Abstract: | The article aims to study the youth`s life orientations in borderlands under martial law in Ukraine. The loss of territory, economic capacities, and human resources due to the destabilization of the social situation, military operations, and the occupation of several borderlands affect the potential development opportunities of Ukraine. In wartime, universities have become a center of social stability, psychological support, and national integration. Their role in forming a sense of belonging, supporting professional selfdetermination, activating civic position, and preventing youth migration is key to preserving the country's human capital. Systematic support of university education is considered a strategic priority of state policy in the war period. The study results were obtained from students interviewed during the second and third years of wartime. The situation has influenced the formation of youth civic identity, and the vast majority of students feel proud to be a citizen of Ukraine. 39.9% of students plan to stay and work at the borderlands after graduation. The main reasons for migration are low wages and poor prospects for the future. Still, a very high percentage of potential migrants pursuing further education or better job opportunities, and those who have not made the decision yet are observed. Метою статті є вивчення життєвих орієнтацій молоді на прикордонних територіях за умов воєнного стану в Україні. Втрата території, економічного потенціалу та людських ресурсів через дестабілізацію соціальної ситуації, військові операції та окупацію кількох прикордонних територій впливають на потенційні можливості розвитку України. У воєнний час університети стали центром соціальної стабільності, психологічної підтримки та національної інтеграції. Їхня роль у формуванні почуття приналежності, підтримці професійного самовизначення, активізації громадянської позиції та запобіганні міграції молоді є ключовою для збереження людського капіталу країни. Систематична підтримка університетської освіти вважається стратегічним пріоритетом державної політики у воєнний період. Результати дослідження були отримані серед студентів, опитаних протягом другого та третього років воєнного часу. Ситуація вплинула на формування громадянської ідентичності молоді, і переважна більшість студентів пишаються тим, що вони є громадянами України. 39,9% студентів планують залишитися та працювати на прикордонних територіях після закінчення навчання. Основними причинами міграції є низька заробітна плата та погані перспективи на майбутнє. Тим не менш, спостерігається дуже високий відсоток потенційних мігрантів, які прагнуть продовжити освіту або отримати кращі можливості працевлаштування, а також ті, хто ще не прийняв рішення. |
Description: | Web of Science |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/73227 |
ISSN: | 1856-7576 |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри соціології і соціальної роботи |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Токар-стаття-25.pdf | 450.9 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.