Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/73258
Назва: | Історичні та політико-правові аспекти розвитку взаємовідносин школи та релігії в Німеччині |
Інші назви: | Historical and political and legal aspects of the development of school-religion relations in Germany |
Автори: | Юрош, В. В. |
Ключові слова: | взаємовідносини школи та релігії, історичний розвиток, релігійна освіта, Німеччина, державна політика, конфесійні школи, relations between school and religion, historical development, religious education, Germany, state policy, confessional schools |
Дата публікації: | 2025 |
Видавництво: | Видавничий дім "Гельветика" |
Бібліографічний опис: | Юрош, В. В. Історичні та політико-правові аспекти розвитку взаємовідносин школи та релігії в Німеччині / В. В. Юрош // Регіональні студії: науковий збірник / редкол.: М. М. Палінчак (голов. ред.), І. М. Вегеш, Є. І. Гайданка та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Вип. 40. – С. 12–18. – Бібліогр.: с. 17–18 (17 назв); рез. укр., англ. URL http://regionalstudies.uzhnu.uz.ua/archive/40/4.pdf |
Серія/номер: | Регіональні студії; |
Короткий огляд (реферат): | У статті розглядаються історичні, політико-правові аспекти розвитку взаємовідносин між школою та релігією
в Німеччині. Аналізується еволюція цих взаємин від середньовічних монастирських і кафедральних шкіл, через
епоху Реформації та Контрреформації, до сучасних освітніх моделей, які базуються на принципах релігійної свободи та світськості держави. Особливу увагу приділено тому, як релігія впливала на зміст навчання, організацію
шкільного процесу та формування освітньої політики.
У дослідженні простежено ключові історичні етапи взаємодії церкви і школи. У середньовічний період освіта була
тісно пов’язана з релігійними установами, а шкільне навчання мало виключно конфесійний характер. Реформація
XVI століття значно змінила цю систему: протестантські держави запровадили обов’язкову освіту для всіх соціальних груп, що призвело до становлення ранніх державних освітніх структур. Водночас, Контрреформація сприяла
розвитку католицьких шкільних орденів, які стали альтернативою протестантським навчальним закладам.
У XVIII–XIX століттях поступово відбувалася секуляризація шкільної системи: держава взяла на себе контроль
над освітою, визначаючи її організаційні та змістовні засади. Незважаючи на це, релігія продовжувала відігравати
важливу роль у шкільному житті. Було сформовано систему конфесійних шкіл, а також запроваджено державний
нагляд за релігійним навчанням. У Пруссії та інших німецьких державах вперше з’являються законодавчі норми, що
регламентують діяльність шкіл та визначають права держави і релігійних громад у сфері освіти.
Після Другої світової війни освітня політика Німеччини зазнала суттєвих змін. Основний закон ФРН 1949 року
закріпив принцип релігійної свободи, що стало основою для подальшого розвитку шкільної системи. У статті розглядається сучасний стан релігійної освіти, який характеризується поєднанням державного нагляду з широкою
автономією релігійних громад у визначенні змісту навчальних програм. Окрему увагу приділено питанням конституційного регулювання шкільної освіти в контексті правового статусу релігійних шкіл та релігійного навчання
у загальноосвітніх навчальних закладах.
Проаналізовано сучасні виклики, пов’язані з релігійною освітою в Німеччині. Серед основних проблем: забезпечення рівних прав для представників різних конфесій, узгодження релігійної освіти з принципами світськості та
демократичними стандартами, інтеграція релігійної освіти в загальнодержавну шкільну систему в умовах глобалізації та секуляризації суспільства. Досліджується роль релігії у вихованні міжконфесійної толерантності, формуванні суспільних цінностей та розвитку культури міжрелігійного діалогу.
Стаття висвітлює взаємозв’язок між історично сформованими моделями релігійної освіти та сучасними тенденціями реформування шкільної системи у Німеччині. Досвід цієї країни показує, що, попри відокремлення церкви від
держави, релігійна освіта залишається важливим компонентом навчального процесу. Особливий акцент зроблено
на тому, як німецька система освіти балансує між дотриманням демократичних принципів і збереженням традиційної релігійної складової у навчальному процесі.
Таким чином, проведений аналіз дозволяє оцінити значення історичних процесів у формуванні сучасної освітньої політики Німеччини та визначити перспективи розвитку релігійної освіти в умовах суспільних трансформацій.
Досвід Німеччини може бути корисним для інших країн, які прагнуть гармонійно поєднати релігійні традиції та демократичні стандарти освіти. The article examines the historical, political and legal aspects of the development of relations between schools and religion in Germany. The author analyses the evolution of these relations from medieval monastery and cathedral schools, through the Reformation and Counter-Reformation, to modern educational models based on the principles of religious freedom and secularism of the state. Particular attention is paid to how religion influenced the content of education, the organisation of the school process and the formation of educational policy. The study traces the key historical stages of interaction between church and school. In the medieval period, education was closely linked to religious institutions, and schooling was exclusively confessional in nature. The Reformation of the 16th century significantly changed this system: Protestant states introduced compulsory education for all social groups, which led to the establishment of early state educational structures. At the same time, the Counter-Reformation fostered the development of Catholic school orders, which became an alternative to Protestant educational institutions. In the eighteenth and nineteenth centuries, the school system was gradually secularised: the state took control of education, determining its organisational and content principles. Despite this, religion continued to play an important role in school life. A system of confessional schools was formed, and state supervision of religious education was introduced. Prussia and other German states were the first to introduce legislation regulating the activities of schools and defining the rights of the state and religious communities in the field of education. After the Second World War, Germany’s educational policy underwent significant changes. The Basic Law of Germany of 1949 enshrined the principle of religious freedom, which became the basis for further development of the school system. The article examines the current state of religious education, which is characterised by a combination of state supervision and broad autonomy of religious communities in determining the content of curricula. Particular attention is paid to the issues of constitutional regulation of school education in the context of the legal status of religious schools and religious education in general education institutions. The author analyses current challenges related to religious education in Germany. The main problems include: ensuring equal rights for representatives of different faiths, reconciling religious education with the principles of secularism and democratic standards, integration of religious education into the national school system in the context of globalisation and secularisation of society. The role of religion in fostering interfaith tolerance, shaping social values and developing a culture of interreligious dialogue is explored. The article highlights the relationship between historically established models of religious education and current trends in reforming the school system in Germany. The experience of this country shows that, despite the separation of church and state, religious education remains an important component of the educational process. Particular emphasis is placed on how the German education system balances adherence to democratic principles and preservation of the traditional religious component in the educational process. Thus, the analysis allows us to assess the significance of historical processes in shaping the modern educational policy of Germany and to determine the prospects for the development of religious education in the context of social transformations. Germany’s experience may be useful for other countries seeking to harmoniously combine religious traditions and democratic standards of education. |
Тип: | Text |
Тип публікації: | Стаття |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/73258 |
ISSN: | 2663-6115 |
Розташовується у зібраннях: | Регіональні студії №40 2025 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
ІСТОРИЧНІ ТА ПОЛІТИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ.pdf | 428.57 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.