Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74104
Title: Інклюзивна освіта як складова соціально-економічної політики держави
Authors: Газуда, Михайло Васильович
Ігнац, Вікторія
Keywords: соціальна політика, економічна діяльність, освітня галузь, соціальна інфраструктура, особливі освітні потреби, інклюзивна освіта, інклюзивно-ресурсний центр, social policy, economic activity, educational sector, social infrastructure, special educational needs, inclusive education, inclusive resource center
Issue Date: 2024
Publisher: ДВНЗ "УжНУ"
Citation: Газуда, М. Інклюзивна освіта як складова соціально-економічної політики держави / Михайло Газуда, Вікторія Ігнац // Геополітика України: історія і сучасність: збірник наукових праць / редкол.: Л. М. Газуда (голов. ред.), І. В. Артьомов, С. В. Віднянський та ін. – Ужгород: ДВНЗ "УжНУ", 2024. – Вип. 2 (33). – C. 235–242. – Бібліогр.: с. 241–242 (8 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Геополітика України: історія і сучасність;
Abstract: У статті розглянуто підходи до формування соціально-економічної політики через призму обґрунтування її концептуальних основ, визначення ролі освітньої галузі соціальної інфраструктури у забезпеченні економічними знаннями всіх верств населення, і, як наслідок, формування комфортного середовища функціонування і розвитку суб’єктів господарювання, підвищення рівня життя та добробуту людей. Нині в Україні спостерігається зростання кількості дітей з особливими освітніми потребами, що актуалізує необхідність посиленої уваги до цієї проблематики, її розгляду не тільки з медичної точки зору, але й соціального й гуманістичного аспектів. Окреслено роль концепції розвитку інклюзивної освіти, метою якої є визначення пріоритетів державної політики у сфері освіти у напрямі забезпечення конституційних прав і державних гарантій дітям з особливими освітніми потребами та створення умов для вдосконалення системи освіти і соціальної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами, зокрема інвалідністю, шляхом упровадження інноваційних технологій, інклюзивного навчання. Водночас важливою концептуальною основою інклюзивної освіти є формування нової філософії соціальної політики стосовно позитивного ставлення до дітей та осіб з порушеннями психофізичного розвитку та інвалідністю. При цьому необхідністю зумовлюється створення інклюзивно-ресурсних центрів – установ, що утворюються для забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу. Зазначимо, що провадження діяльності інклюзивно-ресурсних центрів можливе тільки за наявності коштів та дій, спрямованих на їх використання в установленому порядку за цільовим призначенням. При цьому джерелами фінансування інклюзивно-ресурсних центрів є кошти засновника, благодійні пожертви юридичних та фізичних осіб, інші джерела, не заборонені законодавством, у тому числі кошти, одержані за надання додаткових освітніх та інших платних послуг, гранти, дарунки, інші надходження, одержані від юридичних та фізичних осіб. Виявлено, що фінансово-господарська діяльність інклюзивно-ресурсних центрів є багатоаспектною, потребує забезпечення сучасними технічними засобами, відповідними потребам учнів з різними категоріями особливих освітніх потреб, належного рівня безпеки та комфорту для здобувачів освіти з ООП та фахівців центру. Важливою є розробка системи постійного оновлення та підтримки матеріально-технічної бази центру, врахування індивідуальних потреб учнів при закупівлі обладнання та матеріалів. Зауважено на тому, що розробка програм підготовки та підтримки фахівців є важливим аспектом ефективного використання матеріальних ресурсів центру.
The article examines approaches to the formation of socio-economic policy through the prism of substantiation of its conceptual foundations, determination of the role of the educational sector of social infrastructure in providing economic knowledge to all segments of the population, and, as a result, formation of a comfortable environment for the functioning and development of business entities, improvement of living standards and well-being of people. Today in Ukraine, there is an increase in the number of children with special educational needs, which actualizes the need for increased attention to this issue, its consideration not only from a medical point of view, but also from the social and humanistic aspects. The author outlines the role of the concept of inclusive education development, which aims to determine the priorities of the State policy in the field of education in the direction of ensuring constitutional rights and State guarantees for children with special educational needs and creating conditions for improving the system of education and social rehabilitation of children with special educational needs, including disabilities, through the introduction of innovative technologies and inclusive education. At the same time, an important conceptual basis for inclusive education is the formation of a new philosophy of social policy regarding a positive attitude towards children and persons with disabilities and disabilities. This necessitates the creation of inclusive resource centers — institutions established to ensure the right of persons with special educational needs to receive pre-school and general secondary education, including in vocational (vocational-technical), professional higher education and other educational institutions that provide education, by conducting a comprehensive psychological and pedagogical assessment of a person's development and providing them with systematic qualified support. It should be noted that the activities of inclusive resource centers are possible only if funds are available and actions are taken to use them in accordance with the established procedure for their intended purpose. The sources of funding for inclusive resource centers are the founder's funds, charitable donations from legal entities and individuals, and other sources not prohibited by law, including funds received for the provision of additional educational and other paid services, grants, gifts, and other receipts received from legal entities and individuals. It has been found that the financial and economic activities of inclusive resource centers are multifaceted, requiring the provision of modern technical means that meet the needs of students with different categories of special educational needs, an appropriate level of safety and comfort for students with SEN and center specialists. It is important to develop a system of constant updating and maintenance of the material and technical base of the center, taking into account the individual needs of students when purchasing equipment and materials. It is emphasized that the development of training and support programs for specialists is an important aspect of the effective use of the center's material resources.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74104
ISSN: 2078-1431
Appears in Collections:2024 / Геополітика України: історія і сучасність. Випуск 2(33)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА ЯК СКЛАДОВА.pdf336.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.