Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74453
Title: Єдиний податок в Україні: реформувати не можна скасувати
Other Titles: The single tax in Ukraine: reform or repeal
Authors: Ігнатенко, С. С.
Keywords: єдиний податок, реформування, європеїзація, податкове навантаження, платники податку, Податковий кодекс України, податкова система, спрощена система оподаткування, single tax, reformation, Europeanisation, tax burden, taxpayers, Tax Code of Ukraine, the tax system, simplified taxation system
Issue Date: 2024
Citation: Ігнатенко С. С. Єдиний податок в Україні: реформувати не можна скасувати / С. С. Ігнатенко // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 2. Вип. 83. – С. 218 – 223 . – Бібліогр.: 223 с. (17 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/309974/301353
Series/Report no.: Право;
Abstract: Вказується, передбачений у податковій системі України інститут спрощеної системи оподаткування характеризується перманентною змінюваністю, яка щоразу націлена досягнути оптимального балансу між загальнодержавними інтересами (зменшення сектору тіньової економіки; залучення коштів до бюджетів; зниження рівня витрат на адміністрування податків; запобігання застосування у схемах мінімізації спрощеної системи оподаткування; тощо) та індивідуальними інтересами платників податків (зменшення податкового тягаря; сприяння конкурентоздатності платників податків; покращення зручності сплати податків; мінімізація обсягу податкової звітності; тощо). З моменту введення в дію інституту спрощеної системи оподаткування такий суттєво трансформувався та, у порівнянні з 1998 роком, є якісно кращим. Незважаючи на це, дискусії у політичних та наукових колах стосовно необхідності вживати кроки до наступної модифікації цього спеціального режиму оподаткування, аж до повного його скасування, не припиняються. В статті розглядається схвалена вищим органом виконавчої влади України Національна стратегія доходів до 2030 року, котра визначає на середньострокову перспективу дорожню карту реформування податкової політики та податкового адміністрування в Україні. Окреслено основні принципи, з дотриманням яких повинна здійснюватися модернізація національної спрощеної системи оподаткування, та розглянуто цілі, котрі держава прагне досягти внаслідок практичної реалізації схваленої стратегії. Детально розкрито передбачені цією національною стратегією ключові заходи з реформування спрощеної системи оподаткування, в тому числі у контексті європеїзації податкової системи України, та вказано на невизначеність окремих елементів цих заходів, що має наслідком ускладнення процесу податкового планування у суб’єктів господарювання. У підсумку зроблено висновок, що схвалена національна стратегія, яка спрямована на апроксимацію національної податкової політики та податкового законодавства України до положень законодавства Європейського Союзу, передбачає позбавлення юридичних осіб (в тому числі сільськогосподарських товаровиробників) права оподатковувати свої доходи єдиним податком, визначає заходи з посилення вимог до платників єдиного податку (фізичних осіб-підприємців) та зі збільшення їх податкового навантаження.
The institution of a simplified taxation system provided for in the tax system of Ukraine is characterized by permanent variability, which is always aimed at achieving an optimal balance between national interests (reduction of the shadow economy sector; attracting funds to budgets; reducing the level of tax administration costs; preventing the use of simplified taxation system in minimization schemes; etc.) and individual interests of taxpayers (reducing the tax burden; promoting the competitiveness of taxpayers; improving the convenience of paying taxes; minimizing the amount of tax reporting; etc.). Since the introduction of the simplified taxation system, it has been significantly transformed and, compared to 1998, is qualitatively better. Despite this, discussions in political and scientific circles about the need to take steps to further modify this special tax regime, up to its complete abolition, do not stop. The article considers the National Revenue Strategy until 2030 approved by the supreme executive body of Ukraine, which defines a medium-term roadmap for reforming tax policy and tax administration in Ukraine. The article outlines the main principles that should be followed in modernizing the national simplified taxation system and considers the goals that the state seeks to achieve through the practical implementation of the approved strategy. The author describes in detail the key measures envisaged by this national strategy for reforming the simplified taxation system, including in the context of Europeanization of the tax system of Ukraine, and points out the uncertainty of certain elements of these measures, which leads to complications in the tax planning process for entities. The author concludes that the approved national strategy, which is aimed at approximating the national tax policy and tax legislation of Ukraine to the provisions of the European Union legislation, provides for depriving legal entities (including agricultural producers) of the right to tax their income with a single tax, and defines measures to tighten the requirements for single tax payers (individual entrepreneurs) and increase their tax burden.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74453
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право Випуск 83. Том 2. - 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
309974-Текст статті-716191-1-10-20240813.pdf351.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.