Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74472
Название: | Правове регулювання повноважень Антимонопольного комітету України щодо здійснення контролю в сфері банківської діяльності |
Другие названия: | Legal regulation of the powers of the Antimonopoly Committee of Ukraine to exercise control in the field of banking activity |
Авторы: | Наконечна, А. В. |
Ключевые слова: | Антимонопольний комітет України, контроль в сфері банківської діяльності, державний контроль, банківська діяльність, правова регламентація, Antimonopoly Committee of Ukraine, control in the field of banking, state control, banking, legal regulation |
Дата публикации: | 2024 |
Библиографическое описание: | Наконечна А. В. Правове регулювання повноважень Антимонопольного комітету України щодо здійснення контролю в сфері банківської діяльності / А. В. Наконечна // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 2. Вип. 83. – С. 316 – 321 . – Бібліогр.: 321 с. (6 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/310112/301479 |
Серия/номер: | Право; |
Краткий осмотр (реферат): | Контроль пояснюється як систематична перевірка виконання законів, директив, постанов і указів або як державні чи громадські заходи з нагляду, перевірки, обліку діяльності, поведінки фізичних і юридичних осіб, тобто контроль є перевіркою з метою забезпечення достовірності і законності визначених дій та процесом відслідковування фактичного виконання планів. На превеликий жаль, юридична довідкова література та чинне законодавство України не містять єдиного підходу щодо визначення юридичного змісту терміну «контроль». Юридична енциклопедія, наприклад, визначає «контроль» (фр. controle – перевірка, від старофранцузького сontre-role – список, що має дублікат для перевірки) – як перевірку виконання законів, рішень тощо. У статті досліджено місце Антимонопольного комітету України в системі органів, які здійснюють контроль в сфері банківської діяльності. Встановлено, що державний контроль є одним із основних та функцій (форм, методів) державного управління. Ступінь ефективності державного контролю, незважаючи на сферу його здійснення, головним чином визначається якістю правового забезпечення контрольної діяльності, певним рівнем соціально-економічного і матеріально-технічного забезпечення органів державного контролю, рівнем мобільності та збалансованості системи контролюючих органів. Саме виважена побудова системи органів державного контролю є важливою передумовою вдалого функціонування всієї системи державних органів. Аналізуючи різноманіття законів та підзаконних нормативно-правових актів, а також наукової літератури з приводу питання суб’єктів контролю у сфері банківської діяльності встановлено, що контроль за діяльністю банківських установ становить складну систему, яка має два основні напрями: зовнішній контроль та внутрішній контроль. Суб’єктів банківського контролю можна представити як ззовні (з боку державних і з боку незалежних контролюючих органів), так і зсередини. До суб’єктів банківського контролю з боку держави відносяться: Рахункова палата України, Контрольні управління при Адміністрації Президента України, Державна фінансова інспекція України, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, Національний банк України, Державна фіскальна служба України, Державна казначейська служба України, Фонд державного майна України, Антимонопольний комітет України, державні позабюджетні фонди (як-то Пенсійний фонд України), Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, правоохоронні органи та інші згідно з чинним законодавством. В якості суб’єктів незалежного контролю виступають незалежні аудиторські фірми, а суб’єктами внутрішнього контролю є спостережна рада, ревізійна комісія, правління (рада директорів), функціональні підрозділи банку, його служба внутрішнього аудиту.В статті досконало висвітлено функції Антимонопольного комітету України контролю в сфері банківської діяльності, його вагому роль та значення. В статті визначено основні функції, що покладено на Антимонопольний комітет України діючим законодавством України. На підставі проведеного дослідження встановлено, що в разі порушення чинного законодавства для суб’єктів господарювання в цілому, та банків зокрема, передбачена матеріальна та оперативно-господарська відповідальність. При написанні статті, на підставі вивченого матеріалу, встановлено, що поширеним видом оперативно-господарських санкцій, які застосовуються владними органами є: скасування ліцензій та припинення зовнішньоекономічних операцій. А в разі зловживання монопольним становищем на ринку, Антимонопольний комітет України має право прийняти постанову про примусовий поділ монопольних утворень. Control is explained as a systematic verification of the implementation of laws, directives, resolutions and decrees or as state or public measures for the supervision, inspection, accounting of the activities, behavior of natural and legal persons, i.e. control is an inspection in order to ensure the reliability and legality of the actions specified and the process of tracking the actual implementation of plans.Unfortunately, the legal reference literature and the current legislation of Ukraine do not contain a unified approach to the definition of the legal content of the term «control». The Encyclopedia of Law, for example, defines «control» (French controle – check, from Old French contre-role – a list with a duplicate for verification) – as verification of the implementation of laws, decisions, etc.The article examines the place of the Antimonopoly Committee of Ukraine in the system of bodies exercising control in the sphere of banking activity. It is determined that state control is one of the main functions (forms, methods) of public administration. The degree of efficiency of state control, despite the sphere of its implementation, is mainly determined by the quality of legal support of control activities, a certain level of socio-economic and logistical support of state control bodies, the level of mobility and balance of the system of control bodies. It is the balanced construction of the system of state control bodies that is an important prerequisite for the successful functioning of the entire system of state bodies.Analyzing the variety of laws and by-laws, as well as scientific literature on the issue of subjects of control in the sphere of banking activity, it is determined that control over the activities of banking institutions is a complex system, which has two main directions: external control and internal control.Subjects of banking control can be represented both externally (by state and independent regulatory authorities) and internally. The subjects of banking control by the state include: the Accounting Chamber of Ukraine, Control Departments under the Administration of the President of Ukraine, the State Financial Inspection of Ukraine, the Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine, the National Bank of Ukraine, the State Fiscal Service of Ukraine, the State Treasury Service of Ukraine, the State Property Fund of Ukraine, state extra-budgetary funds (such as the Pension Fund of Ukraine), the National Securities and Stock Market Commission, law enforcement agencies and others in accordance with the current legislation.Independent audit firms act as subjects of independent control, and the subjects of internal control are the Supervisory Board, the Audit Commission, the Management Board (Board of Directors), functional divisions of the bank, and its internal audit service.The article thoroughly covers the functions of the Antimonopoly Committee of Ukraine of control in the sphere of banking activity, its important role and importance. The article defines the main functions assigned to the Antimonopoly Committee of Ukraine by the current legislation of Ukraine. On the basis of the study, it is established that in case of violation of the current legislation, material and operational-economic liability is provided for business entities in general, and banks in particular. When writing the article, on the basis of the studied material, it is established that the common type of operational and economic sanctions applied by the authorities are: cancellation of licenses and termination of foreign economic operations. And in case of abuse of monopoly position in the market, the Antimonopoly Committee of Ukraine has the right to adopt a resolution on the forced division of monopoly formations. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74472 |
ISSN: | 2307-3322 |
Располагается в коллекциях: | Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право Випуск 83. Том 2. - 2024 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
310112-Текст статті-716456-1-10-20240815.pdf | 362.88 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.