Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74695
Title: | Правове регулювання освіти в Україні. Частина 1: Особливості верховенства права в галузі освіти в умовах воєнного стану |
Other Titles: | Legal regulation of education in Ukraine. Part 1: The principle of the supremacy of law in education under military emergency |
Authors: | Марініч, В. К. Миклуш, М. І. Голуб, С. М. |
Keywords: | правове регулювання освіти, освіта, освітня діяльність, верховенство права, проблеми освіти, здобуття освіти, the legal regulation of education, education, educational activity, the supremacy of law, problems of education, obtaining education |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Марініч В. К. Правове регулювання освіти в Україні. Частина 1: Особливості верховенства права в галузі освіти в умовах воєнного стану / В. К. Марініч, М. І. Миклуш, С. М. Голуб // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 1. Вип. 84. – С. 177 – 181. – Бібліогр.: 181 с. (7 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/311537/302716 |
Series/Report no.: | Право; |
Abstract: | На сьогоднішній день у сфері освіти виникла низка правових проблем, пов’язаних з діяльністю Міністерства освіти і науки України. Зазначені проблеми оголилися у 2024 році, коли безпосередньо під час проведення вступної кампанії 2024 року Кабінет Міністрів України та Міністерство освіти і науки України втрутились у процес вступу до закладів вищої освіти здобувачів освіти, які заявили про бажання навчатися на денній формі і на платній основі в аспірантурі для здобуття третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти. Так, в березі 2024 року Міністерством освіти і науки України було прийнято новий Порядок прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, в який після цього, протягом чотирьох місяців, було внесено більше десяти змін вже під час реалізації вступної кампанії. Згодом, в травні 2024 року, Кабінетом Міністрів України було внесено нові зміни до постанов Кабінету Міністрів України з питань підготовки та атестації науково-педагогічних і наукових кадрів, якими також було змінено умови вступу до закладів освіти. В подальшому, Міністерством освіти і науки України було встановлено деякі особливості набуття та поновлення статусу здобувача вищої освіти у 2024 році, якими фактично було обмежено доступ до освіти для певної категорії осіб. Унаслідок зазначеної діяльності, в українському суспільстві виникло протистояння, в якому з одного боку опинились студенти та ректори закладів вищої освіти, які звинувачували Міністерство освіти і науки України в перевищенні повноважень, а з іншого – Міністерство освіти і науки України, яке захищало свої реформи, посилаючись на введення воєнного стану в України та проблеми в процесі мобілізації на війну здобувачів освіти. Враховуючи зазначене, виникла загальна необхідність у правових дослідженнях правових умов освітньої діяльності через призму загально-прийнятих прав і свобод людини, у тому числі в умовах воєнного стану в Україні. Ця стаття є першою статтею із цього циклу досліджень і містить результати правового дослідження принципу верховенства права в галузі освіти в період дії воєнного стану в Україні. To date, many legal problems have arisen in the field of education related to the activities of the Ministry of Education and Science of Ukraine. The specified problems were exposed in 2024, directly during the 2024 admission campaign, when the Cabinet of Ministers of Ukraine and the Ministry of Education and Science of Ukraine interfered in the process of admission to higher educational institutions of students who declared their desire to study full-time and on a paid basis in postgraduate studies for obtaining the third (academic and scientific) level of higher education. In March 2024, the Ministry of Education and Science of Ukraine adopted a new Procedure for admission to higher education in 2024, to which within four months during the admissions campaign more than ten amendments were performed. After that, in May 2024, the Cabinet of Ministers of Ukraine made new changes to the resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine on training and certification of scientific-pedagogical and scientific personnel, which also changed the conditions for admission to educational institutions. Subsequently, the Ministry of Education and Science of Ukraine established some features of acquiring and renewing the status of a higher education recipient in 2024, which limited access to education for a certain category. As a result of the mentioned activity, a confrontation escalated in Ukrainian society, where the students and rectors of higher educational institutions, accusing the Ministry of Education and Science of Ukraine of exceeding their powers, appeared on the one hand. On the other hand, the Ministry of Education and Science of Ukraine arose, defending its reforms, referring to the existence of martial law in Ukraine and problems in the process of mobilizing students for war. Considering the above, there was a general need for legal studies of the legal conditions of educational activity through the prism of generally accepted human rights and freedoms including martial law conditions in Ukraine.This article is the first article from the cycle of research. It contains the results of a legal study of the principle of the supremacy of law in education during the military emergency in Ukraine. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74695 |
ISSN: | 2307-3322 |
Appears in Collections: | Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право Випуск 84. Том 1. - 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
311537-Текст статті-720411-1-10-20240915.pdf | 405.72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.