Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74696
Title: | Правове регулювання освіти в Україні. Частина 2: Доступність освіти в умовах воєнного стану |
Other Titles: | Legal regulation of education in Ukraine. Part 2: The accessibility of education under military emergency |
Authors: | Марініч, В. К. Миклуш, М. І. |
Keywords: | правове регулювання освіти, освіта, освітня діяльність, доступність освіти, проблеми освіти, здобуття освіти, the legal regulation of education, education, educational activity, accessibility of education, problems of education, obtaining education |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Марініч В. К. Правове регулювання освіти в Україні. Частина 2: Доступність освіти в умовах воєнного стану / В. К. Марініч, М. І. Миклуш // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 1. Вип. 84. – С. 182 – 188. – Бібліогр.: 188 с. (12 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/311538/302717 |
Series/Report no.: | Право; |
Abstract: | Після отримання результатів першого дослідження щодо верховенства права в Україні в галузі освіти в умовах воєнного стану у розпочатому циклі досліджень, виникла необхідність у проведенні наступного дослідження щодо доступності освіти в Україні в цей період.Зазначене також пов’язано з діяльністю Кабінету Міністрів України і Міністерства освіти і науки України, які у 2024 році змінили правила вступу до закладів вищої освіти і обмежили доступ до освіти для здобувачів освіти, які заявили про бажання навчатися на денній формі і на платній основі в аспірантурі для здобуття третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти. Міністерство освіти і науки України, як завжди, захищало свої дискримінаційні реформи щодо доступності освіти, посилаючись на введення воєнного стану в України та проблеми в процесі мобілізації на війну здобувачів освіти.При цьому доступ до освіти було обмежено і для здобувачів платної освіти (за власний рахунок), і для здобувачів безоплатної освіти (за рахунок державних і місцевих асигнувань). В свою чергу, враховуючи те, що в Україні практично не працює система грантового навчання за рахунок стипендій університетів, благодійників та спонсорів, така ситуація стала певним катаклізмом в галузі освіти, який негативно вплинув як на студентів (які почали масово виїжджати за кордон), так і на заклади вищої освіти. В першу чергу, це пов’язано з позбавленням низки молодих науковців можливості продовжити свої дослідження шляхом навчання в аспірантурі, а в другу чергу – з позбавленням закладів вищої освіти доходів, відсутність яких фактично може призвести такі заклади освіти до банкрутства. Внаслідок цього в українському суспільстві гостро постало питання законності дій Кабінету Міністрів України та Міністерства освіти і науки України щодо обмеження доступу до освіти. Ця стаття є другою статтею із розпочатого авторами циклу досліджень і містить результати правового дослідження доступності освіти в період дії воєнного стану в Україні. After receiving the results of the first study from the cycle of research on the principle of the supremacy of law in education under military emergency, it turned out to be necessary to conduct the next study on the accessibility of education in Ukraine during the mentioned period.It is also associated with the activities of the Cabinet of Ministers of Ukraine and the Ministry of Education and Science of Ukraine, which in 2024 changed the rules for admission to higher educational institutions and limited access to education for those seeking education who declared their desire to study full-time and on a paid basis in postgraduate studies for obtaining the third (educational and scientific) level of higher education.The Ministry of Education and Science of Ukraine, as has always been the case, defended its discriminatory reforms regarding the availability of education, referring to the introduction of a military emergency in Ukraine and problems in the process of mobilizing students for war.At the same time, access to education was limited both for paid education recipients (at their own expense) and for free education recipients (at the expense of state and local allocations). In turn, taking into account the fact that in Ukraine the system of grant education at the expense of scholarships from universities, philanthropists, and sponsors practically does not operate, this situation became a certain cataclysm in the field of education, which negatively affected both students (who began to go abroad en masse) and higher educational institutions.First of all, it is connected with depriving a number of young scientists of the opportunity to continue their research through postgraduate study, and secondly, with depriving higher educational institutions of income, the absence of which can lead such educational institutions to bankruptcy.As a result, the legality of the actions of the Cabinet of Ministers of Ukraine and the Ministry of Education and Science of Ukraine regarding restricting access to education became acute in Ukrainian society. This article is the second article from the cycle of research. It contains the results of a legal study of education accessibility during the military emergency in Ukraine. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74696 |
ISSN: | 2307-3322 |
Appears in Collections: | Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право Випуск 84. Том 1. - 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
311538-Текст статті-720414-1-10-20240915.pdf | 415.58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.