Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74697
Title: Правове регулювання освіти в Україні. Частина 3: Рівність прав, безпека і гідність здобувачів освіти, мовні умови вступу до закладу освіти в умовах воєнного стану
Other Titles: Legal regulation of education in Ukraine. Part 3: equal rights, security and dignity of students and language requirements for admission to an educational institution under the conditions of military emergency
Authors: Миклуш, М. І.
Голуб, С. М.
Keywords: правове регулювання освіти, освіта, освітня діяльність, рівність прав, право на гідність, право на безпеку, україномовна освіта, умови вступу, здобуття освіти, the legal regulation of education, education, educational activity, equality of rights, the right to dignity, the right to security, Ukrainian-language education, admission conditions, obtaining education
Issue Date: 2024
Citation: Миклуш М. І. Правове регулювання освіти в Україні. Частина 3: Рівність прав, безпека і гідність здобувачів освіти, мовні умови вступу до закладу освіти в умовах воєнного стану / М. І. Миклуш, С. М. Голуб // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 1. Вип. 84. – С. 189 – 196. – Бібліогр.: 196 с. (7 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/311541/302718
Series/Report no.: Право;
Abstract: Метою даної статті є продовження аналізу законодавства України і міжнародних актів, які регулюють або впливають на процес регулювання основних прав і свобод людини у сфері освіти в Україні. Проведення цього дослідження зумовлено діяльністю Кабінету Міністрів України та Міністерства освіти і науки України у 2024 році, які втрутились у процес вступу здобувачів освіти до закладів вищої освіти безпосередньо під час проведення вступної кампанії 2024 року. Особливо це вплинуло на здобувачів освіти, які заявили про бажання навчатися на денній формі і на платній основі в аспірантурі для здобуття третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти. Враховуючи зазначене, виникла необхідність у правовому досліджені дотримання основних прав і свобод людини при проведенні вступної кампанії в умовах воєнного стану, а також при здійсненні і регулюванні освітньої діяльності. Зокрема, в статті досліджено основні умови і гарантії рівності прав здобувачів освіти при вступі на навчання до закладів освіти. Також, в дослідженні звернуто увагу на основні правові положення про право людини на безпеку і гідність, яких необхідно дотримуватися під час вступної кампанії і при здійсненні освітньої діяльності в умовах воєнного стану, а також в умовах економічної кризи. При цьому особливу увагу зосереджено на необхідності встановленні різних умов вступу і умов навчання для здобувачів безоплатної освіти і здобувачів платної освіти. Крім того, авторами проаналізовано законодавство України щодо можливості використання фактору знання іноземних мов як умови для вступу до закладів вищої освіти в загальному контексті та з урахуванням специфіки освіти, яка отримується здобувачем освіти. Таким чином, ця стаття є третьою статтею із цього циклу досліджень і включає результати правового дослідження принципу рівності прав в галузі освіти, принципу безпеки і гідності людини в галузі освіти, зокрема, в період дії воєнного стану в Україні, а також принцип україномовної освіти в Україні.
The purpose of this article is to continue the analysis of Ukrainian legislation and international acts that regulate or affect the process of regulating basic human rights and freedoms in Ukraine’s education field. The conduct of this study is due to the activities of the Cabinet of Ministers of Ukraine and the Ministry of Education and Science of Ukraine in 2024, which intervened directly during the admission process of students to higher educational institutions during the 2024 admission campaign. The mentioned aspects especially affected the education seekers who declared their desire to study full-time and on a paid basis in graduate school to obtain the third (educational and scientific) level of higher education.Regarding the above, it became necessary to legally examine the observance of basic human rights and freedoms when conducting the admission process under martial law along with implementing and regulating educational activities.In particular, the article examines the main conditions and guarantees of equality of rights of education seekers when enrolling in educational institutions. Additionally, the study underlines the main legal provisions on the human right to safety and dignity, which shall be observed during the admission campaign and when carrying out educational activities in conditions of military emergency as well as in conditions of economic crisis. At the same time, special attention is focused on the need to establish different admission conditions and study conditions for free education and paid education recipients. In addition, the authors analyze the legislation of Ukraine regarding the possibility of using the factor of knowledge of foreign languages as a condition for admission to institutions of higher education, both in the general context and taking into account the specifics of the education received by the student.Thus, this article is the third article from the cycle of research and contains the results of a legal study of the principle of equal rights in the field of education, the principle of safety and human dignity in education, in particular, during the period of military emergency in Ukraine, as well as the principle of Ukrainian-language education in Ukraine.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74697
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право Випуск 84. Том 1. - 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
311541-Текст статті-720417-1-10-20240915.pdf422.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.