Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74827
Назва: Самооподаткування як форма участі громадян у видатках територіальної громади: досвід Республіки Польща
Інші назви: Self-taxation as a form of participation of citizens in expenditures of the territorial community: the experience of the Republic of Poland
Автори: Бабін, І. І.
Ключові слова: самооподаткування, доходи місцевих бюджетів, податок, територіальні громади, місцеве самоврядування, місцевий референдум, Республіка Польща, self-taxation, tax, local budget revenues, territorial communities, local government, local referendum, Republic of Poland
Дата публікації: 2024
Бібліографічний опис: Бабін І. І. Самооподаткування як форма участі громадян у видатках територіальної громади: досвід Республіки Польща / І. І. Бабін // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 2. Вип. 81. – С. 47 – 51. – Бібліогр.: 50 – 51 с. (16 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/301072/293284
Серія/номер: Право;
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена аналізові польського досвіду правового регулювання самооподаткуванняяк форми участі громадян у видатках територіальної громади. Показано, що інститут самооподаткування в Республіці Польща має досить давню історію. Запозичений в 50-х роках минулогостоліття в СРСР, він і сьогодні продовжує успішно використовуватись як інструмент додатковоїмобілізації фінансових ресурсів для вирішення питань місцевого значення. Розкрито особливостіта механізм встановлення самооподаткування. Показано, що на сьогодні механізм встановлення самооподаткування значно ускладнено і єдиною прийнятною формою його запровадження ємісцевий референдум. Автор акцентує увагу на існуванні в польському законодавстві та фінансово-правовій доктрині чіткої позиції щодо розмежування самооподаткування та податків. Самооподаткуванню властивий цільовий характер, власна форма легалізації, власний суб’єкт та добровільний характер встановлення.Обґрунтовано, що самооподаткування є самостійним видом обов’язкового платежу, який немає податкового характеру та використовується для вирішення питань місцевого значення, йогорозмір та порядок введення і використання встановлюється самостійно населенням на місцевомуреферендумі. Разом з цим, місцеві референдуми для Польщі поки що залишаються рідкіснимявищем. Це пов’язано як з вартістю так і складністю процедури проведення. Крім того, ширшевикористання референдумів щодо самооподаткування було заблоковано судовими рішеннями тадумкою експертів з фінансового права, які заявили, що інститут самооподаткування в його теперішній формі немає жодних правових підстав.Аналіз показує, що громади Польщі найчастіше використовують можливості самооподаткування мешканців для цілей, пов’язаних із будівництвом інфраструктурних мереж (водопровіднихта каналізаційних мереж), або із управлінням муніципальними відходами (сортування, вивезеннята зберігання сміття). Введення самооподаткування має важливе значення для розвитку територіальних громад. Самооподаткування дозволяє територіальним громадам отримати додатковікошти, підвищити громадянську активність мешканців, посилити рівень відповідальності органівмісцевого самоврядування.
The article is devoted to the analysis of the Polish experience of legal regulation of self-taxation as a form of citizen’s participation in local community expenditures. It is shown that the Institute of self-taxation in the Republic of Poland has a long history. Borrowed in the 1950s in the USSR, it continues to be successfully used today as a tool to further mobilize financial resources to address local issues. The peculiarities and mechanism of establishing self-taxation are disclosed. It is shown that today the mechanism of establishing self-taxation is significantly complicated and the only acceptable form of its introduction is a local referendum. The author emphasizes the existence in Polish law and the financial and legal doctrine of a clear position on the distinction between self-taxation and taxes. Self-taxation is intrinsic to the target character, its own form of legalization, its own entity and its voluntary nature.It is substantiated that self-taxation is an independent form of non-taxable compulsory payment and is used to resolve issues of local importance, its size and order of introduction and use are determined independently by the population in a local referendum. At the same time, local referendums for Poland remain a rare occurrence. This is due to both the cost and the complexity of the procedure. In addition, the widespread use of self-tax referendums was blocked by court decisions and the opinion of financial law experts, who stated that the self-tax institute in its current form had no legal basis.The analysis shows that the Polish communities most often use self-taxation of the population for the purposes related to the construction of infrastructure networks (water and sewerage networks) or municipal waste management (sorting, disposal and storage). Introducing self-taxation is essential for the development of territorial communities. Self-taxation allows territorial communities to receive additional funds, increase civic activity of residents, and increase the level of responsibility of local self-government bodies.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74827
ISSN: 2307-3322
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. Випуск 81 Том 2. - 2024

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
301072-Текст статті-694648-1-10-20240331.pdf294.27 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.