Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74932
Title: Теорія ортобіозу про психологічні особливості смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді
Other Titles: Theory of orthobiosis on the psychological characteristics of intellectual orientations of youth students
Authors: Абсалямова, Л. М.
Ворожбіт-Горбатюк, В. В.
Keywords: оптимізм, ортобіоз, психічне благополуччя, психологічно безпечне середовище, смисложиттєві орієнтації, студент, optimism, orthobiosis, mental well-being, psychologically safe environment, meaningful life orientations, student
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Абсалямова, Л. М. Теорія ортобіозу про психологічні особливості смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді / Л. М. Абсалямова, В. В. Ворожбіт-Горбатюк // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Психологія / редкол.: У. Б. Михайлишин (голов. ред.), В. М. Корольчук, М. С. Корольчук та ін. – Ужгород: Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 2. – С. 56–59. – Бібліогр.: с. 59 (18 назв); рез. укр., англ. URL http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/122/213
Series/Report no.: Психологія;
Abstract: Метою статті визначено вивчення психологічних особливостей смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді з огляду на теорію ортобіозу. Авторами у статті представлено результати оригінального емпіричного дослідження, що проводилося упродовж 2021-2022 навчального року у Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди. Було охоплено 278 здобувачів першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти. В емпіричному дослідженні використано методи опитування за допомогою гугл-форми. За основу опитувальника використано тест смисложиттєвих орієнтацій Д. Леонтьєва, адаптованої версії тесту «Мета життя» Дж. Крамб і Л. Махоліка (Purpose in Life Test, PIL). Також використано методи аналізу продуктів діяльності, інтерв’ювання здобувачів за результатами отриманих відповідей для збагачення і уточнення отриманих у ході опитування відповідей. Використано метод психолого-акмеологічного спостереження для виявлення змістового базису і способів прояву смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді у контексті ортобіозу. Індивідуальні і групові (2-4 особи) бесіди застосовано з метою виявлення міри осмислення респондентами ключових ідей теорії ортобіозу. Дослідження проведено з опорою на системний, синергетичний, акмеологічний і компетентнісний підходи. Установлено, що психологічними особливостями смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді є синтезування їх з самоактуалізацією і професійним самовизначенням. Виявлено, що провідними смисложиттєвими орієнтаціями є особистісне і професійне зростання, стабільно високе матеріальне становище і активність суспільного життя. Констатовано зв’язки між: суперечностями внутрішнього особистісного зростання і осмисленням цілей і поточних результатів життя, суспільним активним життям і професійним самовизначенням. Останнє, уважаємо, детерміновано галуззю знань, за якою здобувачі-респонденти опановують освітні програми: 011 – Освітні, педагогічні науки, 014 – Середня освіта. Представлені у статті результати дослідження авторів обґрунтовані висновками українських та світових учених. Зазначено, що здоров’язберігаючі компетентності є наскрізними, персонально і соціально вартісними. Відповідно до поставленої мети теорія ортобіозу презентована з опорою на узагальнення І. Мечникова як культура здорового (психологічно, фізично, духовно) повноцінного життя особистості, здатної формувати навколо себе безпечне середовище. Відповідно до теорії ортобіозу смисложиттєві орієнтації студентської молоді узгоджуються з наукою про гігієну. Важелем розкриття психологічних особливостей смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді у цьому дослідженні визначено ресурс почуття насиченого життя, досягнення блага, сумісного з благом інших людей, вироблення стійкого уміння радіти. Поточним результатом дослідження психологічних особливостей смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді визначено доцільність розроблення програм підтримки оптимізму здобувачів у значенні психологічного благополуччя, стабільного статусу психологічного здоров’я. Перспективним напрямом подальшого розроблення проблеми визначено пошук конструктивного синтезу європейських і національних практик формування смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді відповідно до ортобіотичного підходу.
The purpose of the article is to study the psychological features of meaningful life orientations of student youth based on the theory of orthobiosis. The authors of the article present the results of an original empirical study conducted during the 2021–2022 academic year at the H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. 278 students of the first (bachelor's) and second (master's) levels of higher education were covered. The empirical research used survey methods using a Google form. The basis of the questionnaire was the test of meaningful life orientations by D. Leontiev, an adapted version of the "Purpose in Life" test by James Crumb and Leonard Maholik (Purpose in Life Test, PIL). The methods of analyzing the products of activity, interviewing applicants based on the results of the received answers were also used to enrich and clarify the answers received during the survey. The method of psychological and acmeological observation was used to identify the content base and ways of manifesting meaningful life orientations of student youth in the context of orthobiosis. Individual and group (2-4 people) conversations were used to find out the extent to which the respondents understood the key ideas of the theory of orthobiosis. The research was carried out based on systemic, synergistic, acmeological and competence approaches. It was established that the psychological features of meaningful life orientations of student youth are their synthesis with self-actualization and professional self-determination. It was revealed that the leading meaningful life orientations are personal and professional growth, a stable high financial position and active social life. The connections between: contradictions of internal personal growth and understanding of the goals and current results of life, active social life and professional self-determination have been established. The latter, we believe, is determined by the field of knowledge in which the respondents acquire educational programs: 011 – Educational, pedagogical sciences, 014 – Secondary education. The results of the authors' research presented in the article are substantiated by the conclusions of Ukrainian and international scientists. It is noted that health-preserving competences are end-to-end, personally and socially valuable. In accordance with the set goal, the theory of orthobiosis is presented based on the generalization of I. Mechnikov and J. Lubbock as a culture of a healthy (psychologically, physically, spiritually) full-fledged life of an individual capable of forming a safe environment around himself. According to the theory of orthobiosis, the meaningful life orientations of student youth are consistent with the science of hygiene. The key to revealing the psychological features of meaningful life orientations of student youth in this study is defined as the resource of a sense of a rich life, the achievement of a good compatible with the good of other people, and the development of a sustainable ability to rejoice. The current result of the study of the psychological features of meaningful life orientations of student youth determined the feasibility of developing programs to support the optimism of students in the sense of psychological well-being, stable psychological health status. A promising direction for the further development of the problem is the search for a constructive synthesis of European and national practices of forming meaningful life orientations of student youth in accordance with the orthobiotic approach.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74932
ISSN: 2786-5029
Appears in Collections:2022 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ТЕОРІЯ ОРТОБІОЗУ ПРО ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ.pdf359.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.