Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74935
Title: | Ways of providing psychological support of young people prone to boredom |
Other Titles: | Шляхи здійснення психологічного супроводу юнаків, схильних до нудьги |
Authors: | Khavula, R. M. |
Keywords: | boredom, psychological support, life position, social well-being, psycho-prophylactic work, youth, нудьга, психологічний супровід, життєва позиція, соціальне самопочуття, психопрофілактична робота, юнацький вік |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Khavula, R. M. Ways of providing psychological support of young people prone to boredom / R. M. Khavula // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Психологія / редкол.: У. Б. Михайлишин (голов. ред.), В. М. Корольчук, М. С. Корольчук та ін. – Ужгород: Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 2. – С. 69–73. – Бібліогр.: с. 73 (5 назв); рез. укр., англ. URL http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/125/216 |
Series/Report no.: | Психологія; |
Abstract: | The article reveals the features of psychological support, which is aimed at preventing the occurrence of boredom
in young people. The optimal socio-psychological conditions for successful learning and mental development in youth
are singled out, the model of the relationship between life position and social well-being of students is revealed and
characterized.
Attention is focused on the fact that the life position of young people is considered as an integral psychological
characteristic of the individual, which includes a holistic, systemic unity of interconnected and mutually conditioned
components: existential, cognitive, motivational, affective, volitional, regulatory and activity. It was found that the social
well-being of students as an individual and personal phenomenon is a psychological characteristic that involves a balance
between the expectations and requirements that the student presents to his own person, to others, to the conditions and
content of the general quality of life, to the subjective assessment achievements and opportunities to implement own
requests. The structural components of social well-being are singled out, namely the cognitive, emotional and behavioral
components.
On the basis of the theoretical and methodological principles of psychological support, a model of the relationship
between the subject's life position and the social well-being of students has been theoretically substantiated and developed,
which contributes to the development of recommendations for the prevention of boredom. It has been established that the
organization of psychological support must comply with the principles of social determination, the principle of activity, the
principle of development, the principle of systematicity, and the subject-activity principle.
Scientific ideas about recommendations on ways to prevent the occurrence of boredom have been expanded. It is
shown which recommendations will contribute to the development of social well-being in youth, the result of which is the
prevention of boredom. Ways of implementing development work using such forms as lectures and practical classes with
disclosure of their stages and structure are highlighted. У статті розкрито особливості психологічного супроводу, який спрямований на запобігання виникнення нудьги в юнаків. Виокремлені оптимальні соціально-психологічні умови для успішного навчання і психічного розвитку в юнацькому віці, розкрито та охарактеризовано модель взаємозв’язку життєвої позиції та соціального самопочуття студентів. Акцентовано увагу на тому, що життєва позиція юнаків розглядається як інтегральна психологічна характеристика особистості, яка включає в себе цілісну, системну єдність взаємопов’язаних і взаємообумовлених компонентів: екзистенційного, пізнавального, мотиваційного, афективного, вольового, регулятивного і діяльнісного. З’ясовано, що соціальне самопочуття студентів як індивідуально-особистісний феномен є психологічною характеристикою, яка передбачає баланс між очікуваннями та вимогами, які студент пред’являє до власної персони, до інших, до умов та змісту загальної якості життя, до суб’єктивної оцінки досягнень та можливостей реалізації власних запитів. Виокремлено структурні компоненти соціального самопочуття, а саме когнітивний, емоційний та поведінковий компонент. На основі теоретико-методичних засад психологічного супроводу теоретично обґрунтовано й розроблено модель взаємозв’язку суб’єктної життєвої позиції та соціального самопочуття студентів, що сприяє розробці рекомендацій щодо запобігання виникненню нудьги. Встановлено, що організація психологічного супроводу має відповідати принципам соціальної детермінації, принципу активності, принципу розвитку, принципу системності та суб’єктно-діяльнісному принципу. Розширено наукові уявлення про рекомендації щодо шляхів запобігання виникненню нудьги. Показано виконання яких саме рекомендацій сприятиме розвитку соціального самопочуття в юнацькому віці результатом чого є запобігання виникненню нудьги. Висвітлено шляхи реалізації розвивальної роботи за допомогою таких форм як лекційні та практичні заняття з розкриттям їхніх етапів та структури. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74935 |
ISSN: | 2786-5029 |
Appears in Collections: | 2022 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
WAYS OF PROVIDING PSYCHOLOGICAL SUPPORT.pdf | 431.96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.