Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75044
Title: | Теоретичний аналіз психологічних особливостей підлітків – учасників булінгу та кібербулінгу |
Other Titles: | Theoretical analysis of psychological characteristics of teenagers participating in bullying and cyberbullying |
Authors: | Кононова, М. М. Перетятько, Л. Г. |
Keywords: | булінг, кібербулінг, підлітки, булер, кривдник, агресивна поведінка, жертва, bullying, cyberbullying, teenagers, buller, offender, aggressive behavior, victim |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Кононова, М. М. Теоретичний аналіз психологічних особливостей підлітків – учасників булінгу та кібербулінгу / М. М. Кононова, Л. Г. Перетятько // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Психологія / редкол.: У. Б. Михайлишин (голов. ред.), В. М. Корольчук, М. С. Корольчук та ін. – Ужгород: Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 3. – С. 57–61. – Бібліогр.: с. 60–61 (9 назв); рез. укр., англ. URL http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/143/234 |
Series/Report no.: | Психологія; |
Abstract: | У статті наведено розв’язання актуальної наукової проблеми трактування та виявлення подібних і відмінних
ознак булінгу і його сучасної похідної форми – кібербулінгу, а також зауважено складність наслідків у разі їх симбіозу
стосовно однієї і тієї ж людини. Окреслено найбільш гостре питання, що зумовило вибір тематики статті – загроза
фізичному, психічному здоров’ю чи й життю дітей, підлітків, яка супроводжує ці явища. Означено ключові особливості традиційного булінгу і його види, завдяки чому визначено, що кібернасилля – це одна з форм булінгу, що
поширюється і функціонує у віртуальній площині (Інтернеті). Зауважено, що одним із джерел появи і розвитку явища кібернасилля стає медіапростір, в тому числі ЗМІ, кінофільми, мультфільми, серіали, в яких останніми роками
активно відображають ситуації агресивної поведінки, спрямованої на приниження іншої людини, знущання та домінування над нею. Подібним чином інформаційна наповненість віртуального та медіапростору негативно впливає на
особистість підлітка, вікові особливості фізичного, психологічного і соціального розвитку якого досить специфічні
та вразливо-нестійкі до соціального негативного впливу. На основі наукового аналізу й особистих спостережень
автором визначено схожість в причинах булінгу та кібербулінгу, складових цих процесів (тобто учасників: жертва,
агресор, спостерігачі, захисники), в деяких особистісних характерологічних і поведінкових ознаках учасників-підлітків даних видів насилля в реальному житті та віртуальному світі. Паралельно проаналізовані та роз’яснені основні
відмінності між булінгом і кібербулінгом як явищами: за відомістю-невідомістю агресора; за просторово-фізичною
реалізацією; за часом і тривалістю здійснення та існування; за масштабністю і швидкістю поширення; за широтою
кола спостерігачів; за можливістю повторного перегляду; за ґендером. Проведено паралель між психологічними
характеристиками жертви та агресора, їх поведінки у випадку булінгу та кібербулінгу. The article provides a solution to the current scientific problem of interpretation and identification of similar and different signs of bullying and its modern derivative form – cyberbullying, and also notes the complexity of the consequences in the case of their symbiosis in relation to the same person. Оutlines the most pressing issue that led to the choice of the topic of the article – the threat to the physical, mental health or life of children and adolescents that accompanies these phenomena. The key features of traditional bullying and its types are identified, due to which it is determined that cyberbullying is one of the forms of bullying that spreads and functions in the virtual plane (Internet). It was noted that one of the sources of the emergence and development of the phenomenon of cyber-violence is the media space, including mass media, films, cartoons, series, which in recent years actively reflect situations of aggressive behavior aimed at humiliating another person, bullying and dominating him. In a similar way, the information saturation of the virtual and media space negatively affects the personality of a teenager, whose age-specific physical, psychological and social development is quite specific and vulnerable-unstable to social negative influence. On the basis of scientific analysis and personal observations, the author identified similarities in the causes of bullying and cyberbullying, the components of these processes (i.e. participants: victim, aggressor, observers, defenders), in some personal characterological and behavioral features of adolescent participants of these types of violence in real life and virtual the world In parallel, the main differences between bullying and cyberbullying as phenomena are analyzed and explained: by the fame-unknownness of the aggressor; by spatial and physical implementation; by the time and duration of implementation and existence; by the scale and speed of spread; by the breadth of the circle of observers; by the possibility of repeated viewing; by gender. A parallel is drawn between the psychological characteristics of the victim and the aggressor, their behavior in the case of bullying and cyberbullying. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75044 |
ISSN: | 2786-5029 |
Appears in Collections: | 2022 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №3 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ.pdf | 391.65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.