Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75045
Title: Сучасні підходи до розуміння дефініції феномена «співзалежність»
Other Titles: Modern approaches to understanding the definition of the phenomenon «co-dependence»
Authors: Лиманкіна, А. І.
Keywords: адикт, підхід, дисфункціональна сім’я, співзалежність, співзалежна особистість, співзалежна поведінка, феномен, addict, approach, dysfunctional family, codependency, codependent personality, codependent behavior, phenomenon
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Лиманкіна, А. І. Сучасні підходи до розуміння дефініції феномена «співзалежність» / А. І. Лиманкіна // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Психологія / редкол.: У. Б. Михайлишин (голов. ред.), В. М. Корольчук, М. С. Корольчук та ін. – Ужгород: Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 3. – С. 62–65. – Бібліогр.: с. 65 (14 назв); рез. укр., англ. URL http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/144/235
Series/Report no.: Психологія;
Abstract: Дослідження останніх років дають можливість говорити про те, що феномен «співзалежності» є найпоширенішим явищем в усьому світі. Він має міждисциплінарний характер, оскільки цікавить спеціалістів різних наукових галузей: психології, педагогіки, психіатрії, соціології. У статті здійснено аналіз наукової літератури з проблеми співзалежності, розглянуто особливості формування терміну «співзалежність» із моменту зародження уявлень про цей феномен і до нинішнього часу. Здійснено аналіз поглядів різних дослідників на трактування поняття «співзалежність» у межах медичного, соціального, екзистенційного і психологічного підходів. Також ми здійснили аналіз цього поняття у межах тих напрямків, які традиційно виділяють у психології: еволюційного, психоаналітичного, біхевіорального, системного сімейного підходу та як особистісний розлад. У більшості психологічних теорій і підходів динаміка розвитку рухається від вираженої залежності дитини до емоційної автономності, внутрішньої свободи та здатності створювати взаємозалежні стосунки. У літературі існує значна кількість різних трактувань дефініції феномена «співзалежність». Дослідники, вивчаючи цю проблему, не дійшли до спільного знаменника. По-перше, це зумовлено існуванням різних підходів до вивчення цього явища. По-друге, це поняття характеризується нелінійністю, неоднорідністю і складністю у розумінні. Крім того, на розуміння цього поняття впливають і різні уявлення про причини виникнення співзалежності. На основі здійсненого теоретичного аналізу ми визначили, що співзалежність – це набуті поведінкові реакції на тривалий стрес, як результат залежності від іншої людини, що проявляється у потребі контролювати поведінку іншої людини й зовсім не турбуватися про задоволення власних потреб.
The research of recent years makes it possible to say that the phenomenon of «codependence» is the most common phenomenon all over the world. It has an interdisciplinary character, as it interests specialists of various scientific fields: psychology, pedagogy, psychiatry, sociology. The article analyzes the scientific literature on the problem of codependency, examines the peculiarities of the formation of the term «codependency» from the moment of conception of this phenomenon to the present time. The analysis of the views of various researchers on the interpretation of the concept of «codependency» within the limits of medical, social, existential and psychological approaches was carried out. We also performed an analysis of this concept in the framework of those directions that are traditionally distinguished in psychology: evolutionary, psychoanalytic, behavioral, systemic family approach, and also as a personality disorder. In most psychological theories and approaches, the dynamic of development moves from the expressed dependence of the child to emotional autonomy, inner freedom and the ability to create interdependent relationships. In the literature, there are a significant numbers of different interpretations of the definition of the phenomenon of «codependency», researchers studying this problem did not reach a common denominator. At first, it is due to the existence of different approaches to the study of this phenomenon. Secondly, this concept is characterized by non-linearity, heterogeneity and complexity in understanding. In addition, the understanding of this concept is influenced by different ideas about the causes of codependency. On the basis of the performed theoretical analysis, we determined that codependency is an acquired behavioral reaction to long-term stress, as a result of dependence on another person, which is manifested in the need to control the behavior of another person and not toо worry at all about meeting one’s own needs.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75045
ISSN: 2786-5029
Appears in Collections:2022 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО РОЗУМІННЯ ДЕФІНІЦІЇ ФЕНОМЕНА.pdf373.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.