Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75097
Title: | Teaching technical writing in the process of higher professional education |
Other Titles: | Навчання технічного письма в процесі вищої професійної освіти |
Authors: | Mishchynska, Iryna |
Keywords: | technical writing course, professional training of higher education students, communication skills, writing mechanics, professional activity, курс технічного письма, професійна підготовка здобувачів вищої освіти, комунікативні навички, механіка письма, професійна діяльність |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Видавничий дім "Гельветика" |
Citation: | Mishchynska I. Teaching technical writing in the process of higher professional education/ I. Mishchynska// Сучасні дослідження з іноземної філології: збірник наукових праць/ голов. ред. М. П. Фабіан. – Ужгород: Видавничий дім «Гельветика» - 2025. – Вип. 1(27). – С.448-457. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 456-457 (15 назв). |
Abstract: | The purpose of the article is to substantiate the need to teach technical writing skills to students of technical specialties and to highlight the main components of the technical writing course as a necessary component of professional training of students of technical specialties of higher education institutions. The approaches to teaching technical writing and its role in training students of technical higher education institutions are analyzed. The characteristic features of technical writing are considered. The methods of teaching used in the academic course of technical writing to form communication skills in the field of future professional activity of students are described. The mechanism of forming technical writing skills is revealed. Particular attention is paid to the use of the necessary vocabulary when writing written works in the process of technical writing and to taking into account the specific features of such works, in particular, the mechanics of writing, which involves a combination of a set of activities, such as writing individual paragraphs of a written work, combining them into a single whole according to a particular genre. It is noted that the structural elements of the essay, such as an introduction, description of the place of events, and description of a technological process and its results, should be combined with graphic elements if necessary. The advantages of acquiring technical writing skills are analyzed. From an academic point of view, the writing process consolidates the use of grammatical structures and allows them to learn the necessary vocabulary. The main types of essays used in technical writing are presented. It is emphasized that students need to apply the skills they have acquired from mastering academic writing. As a result, the urgency of technical writing skills for working out communicative competence in professional communication in a foreign language is emphasized. Метою статті є обґрунтування необхідності навчання студентів технічних дисциплін навичок технічного письма та висвітлення основних компонентів курсу технічного письма як необхідної складової професійної підготовки студентів технічних спеціальностей вищих навчальних закладів. Проаналізовано існуючі в науковій літературі підходи до навчання технічного письма та його ролі в процесі підготовки здобувачів вищої освіти технічних вищих навчальних закладів. Розглянуто характерні особливості технічного письма. Описані методи навчання, які застосовуються в курсі технічного письма з метою формування комунікативних навичок в сфері майбутньої професійної діяльності студентів. Розкрито механізм формування навичок технічного письма. Особлива увага приділяється застосуванню необхідного вокабуляру при написанні письмових робіт у процесі технічного письма та на врахуванні специфічних особливостей таких робіт, зокрема – механіки письма, що передбачає поєднання комплексу видів діяльності, таких як написання окремих параграфів письмової роботи, поєднання їх в одне ціле відповідно до визначеного жанру. Зазначається, що структурні елементи есе, такі як вступ, опис місця подій, опис технологічного процесу, наслідки або результат цього процесу, висновки повинні за необхідності поєднуватися з графічними елементами.Розглянуті переваги набуття студентами навичок технічного письма, оскільки з академічної точки зору процес письма закріплює використання граматичних структур і надає їм можливість вивчити необхідну лексику. Наведено основні типи есе, які застосовуються в процесі технічного письма. Наголошується на необхідності застосування студентами навичок, отриманих ними в курсі засвоєння академічного письма. Як результат, зазначається важливість навичок технічного письма для розвитку комунікативних навичок в професійному спілкуванні іноземною мовою. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75097 |
ISSN: | 2617-3921 |
Appears in Collections: | 2025 / Сучасні дослідження з іноземної філології. Випуск 1(27) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Навч. техніч.pdf | 295.81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.