Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75166
Title: Modern English teaching tools: balancing engagement and effectiveness in the learning process
Other Titles: Сучасні інструменти викладання англійської мови: баланс між зацікавленістю та ефективністю у навчальному процесі
Authors: Hodovanets, Nataliia Ivanivna
Годованець, Наталія Іванівна
Lehan, Viktoriya Petrivna
Леган, Вікторія Петрівна
Keywords: teaching tools, student engagement, digital learning, gamification, adaptive technologies, accessibility, language instruction
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Hodovanets N. I. Modern English teaching tools: balancing engagement and effectiveness in the learning process/ N. I. Hodovanets, V. P. Lehan// Сучасні дослідження з іноземної філології: збірник наукових праць/ голов. ред. М. П. Фабіан. – Ужгород: Видавничий дім «Гельветика» - 2025. – Вип. 1(27). – С. 406- 418. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 418 (11 назв).
Abstract: This article covers the impact of modern English teaching tools on student engagement, comprehension, and accessibility within the learning process. It highlights the shift from traditional methods to digital platforms, gamified learning, and interactive applications such as Kahoot, Quizlet, and Google Docs. Kahoot is a software that enables educators to create tests, surveys and quizzes, which students can undertake individually or in the form of a competition in which participants receive points for the speed and correctness of their answers .Quizlet is an interactive service that presents vocabulary by creating sets of flash cards with words and definitions, and students can also listen to the pronunciation of a word on the site. These tools create a dynamic and participatory learning environment, fostering motivation and knowledge retention. The study examines their advantages, including multimodal content delivery, personalized learning paths, and real-time feedback, which cater to diverse learning preferences and enhance educational outcomes. Additionally, the integration of adaptive learning technologies ensures individualized support, enabling students to grasp complex concepts effectively. However, the paper critically evaluates the challenges associated with digital education, including cognitive overload, technological dependency, and disparities in accessibility. Issues such as internet connectivity gaps and lack of digital literacy among some students are discussed as potential barriers to equitable learning. Furthermore, the balance between traditional and technology-driven instruction is considered essential for maximizing the effectiveness of these tools. The findings emphasize that while modern English teaching tools significantly enrich the learning experience, their success depends on thoughtful implementation and teacher preparedness. Educators must integrate them strategically to complement rather than replace conventional pedagogical practices. This study provides insights into best practices for leveraging educational technologies while mitigating their limitations, ensuring inclusive, engaging, and effective language instruction in contemporary classrooms.
У статті розглянуто вплив сучасних засобів навчання англійської мови на залученість студентів, розуміння матеріалу та доступність освіти. Розглядається перехід від традиційних методів до цифрових платформ, гейміфікованого навчання та інтерактивних додатків, таких як Kahoot, Quizlet та Google Docs. Kahoot дозволяє викладачеві створювати тести, опитування та вікторини. Квізи студенти можуть проходити індивідуально, а можна створити змагання, де за швидкість та правильність відповідей учасники отримують бали. Quizlet – це інтерактивний сервіс, де лексичний матеріал представлений шляхом створення наборів flash-карток зі словами і визначеннями. А також на сайті студенти можуть прослухати вимову слова. Ці інструменти сприяють створенню динамічного освітнього середовища, мотивуючи студентів і підвищують ефективність засвоєння знань. Аналізуються їхні переваги, зокрема мультимодальна подача контенту, персоналізовані навчальні траєкторії та зворотний зв’язок у режимі реального часу, що сприяє кращому засвоєнню матеріалу. Дослідження також охоплює адаптивні технології, які надають індивідуальну підтримку студентам у вивченні складних понять. Однак у статті також критично оцінюються виклики цифрової освіти, такі як когнітивне перевантаження, залежність від технологій та проблеми доступності. Висвітлюються питання нерівності в доступі до Інтернету та недостатньої цифрової грамотності серед деяких студентів. Автори наголошують на необхідності збалансованого поєднання традиційного та технологічного навчання для досягнення найкращих результатів. Дослідження підкреслює, що сучасні технології можуть значно покращити освітній процес, проте їхня ефективність залежить від продуманого впровадження та готовності викладачів до їх використання. У статті окреслено найкращі практики інтеграції освітніх технологій, спрямовані на створення інклюзивного, ефективного та мотивуючого навчального се-редовища.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75166
ISSN: 2617-3921
Appears in Collections:2025 / Сучасні дослідження з іноземної філології. Випуск 1(27)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Сучасні інструменти.pdf311.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.